Σε μεταβατική φάση βρίσκεται η αμερικανική αλυσίδα αθλητικών υποδημάτων Foot Locker, επιχειρώντας να περιορίσει τα κόστη της αλλά και να ενισχύσει τους ρυθμούς ανάπτυξης της, σε ένα περιβάλλον αδυσώπητου ανταγωνισμού. Η πρόσφατη μάλιστα σύναψη συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ του ομίλου Φουρλή και της αμερικανικής ιστορικής εταιρείας για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της σε 8 χώρες της νοτιοαναταλικής Ευρώπης -συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας- εντάσσεται ακριβώς σε αυτό το πλάνο.
Με την κωδική ονομασία “Lace-Up”, το σχέδιο της Foot Locker τέθηκε σε εφαρμογή πριν έναν χρόνο περίπου, προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις αλλά και να περιορίσει τις δαπάνες της εταιρείας, και φαίνεται να αποδίδει ήδη καρπούς. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της εταιρείας για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 3 Αυγούστου 2024, αυξήθηκαν κατά 2,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σε σταθερή συναλλαγματική ισοτιμία (ή 1,9% σε απόλυτους αριθμούς), αγγίζοντας τα 1,89 δισ δολάρια. Την ώθηση στα έσοδα φαίνεται να έφεραν οι διεθνείς δραστηριότητες της Foot Locker καθώς και της αλυαίδας παιδικών αθλητικών ειδών, Kids Foot Locker, οι οποίες ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 5,2% το υπό εξέταση διάστημα, σε συγκρίσιμη βάση.
Επιπρόσθετα, η εταιρεία ενίσχυσε το μεικτό περιθώριο κέρδους της κατά 50 μονάδες βάσης, σε ετήσια βάση, ενώ πέτυχε και την μείωση των αποθεμάτων της κατά 10%, στα 1,6 δισ δολάρια. Παρά ταύτα, οι καθαρές ζημιές αυξήθηκαν σε 12 εκατ δολάρια το δεύτερο τρίμηνο φέτος, έναντι ζημιών ύψους 5 εκατ δολαρίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ και οι ζημίες ανά μετοχή ανήλθαν σε 0,13 δολάρια το φετινό τρίμηνο, από 0,05 δολάρια το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η διοίκηση της εταιρείας πάντως επιβεβαίωσε για ακόμη μία φορά τις εκτιμήσεις της για αύξηση εσόδων μεταξύ 1% και 3% στο τέλος της τρέχουσας δωδεκάμηνης χρήσης, σε σχέση με την προηγούμενη, οπότε είχε έσοδα ύψους 8 δισ δολαρίων, με τα κέρδη ανά μετοχή να υπολογίζονται μεταξύ 1,50 και 1,70 δολάρια. Επιπρόσθετα, δρομολογεί για το τέλος του 2025 την μεταφορά των κεντρικών γραφείων της από τη Νέα Υόρκη, όπου η αλυσίδα ιδρύθηκε, στην πολιτεία της Φλόριντα, σε μία προσπάθεια περικοπής των λειτουργικών της δαπανών.
Τα δύσκολα για την ιστορική αλυσίδα, που φέτος συμπληρώνει 50 έτη από την ίδρυση της, προήλθαν κυρίως από την απόφαση των μεγάλων εταιρειών αθλητικών ειδών, όπως οι Nike και Adidas, πίσω στο 2017, να πάρουν τον έλεγχο της διάθεσης των ειδών τους, περιορίζοντας δραστικά τις συνεργασίες χονδρικής. Η κίνηση αυτή είχε άμεσες αρνητικές συνέπειες για σειρά μεγάλων retaillers που έχασαν εν μία νυχτί το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα -αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο η Nike τερμάτισε σχεδόν το 50% των συνεργασιών της με μεγάλες αλυσίδες αθλητικών ειδών διεθνώς, εστιάζοντας στην ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων μέσα από δικά της καταστήματα και e-shop. Λίγα χρόνια μετά, κι αφού αυτή η συνταγή μάλλον απέτυχε, όπως μαρτυρεί και η κάμψη κατά 10% στις ηλεκτρονικές πωλήσεις της κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας από τις αρχές του έτους, η αλλαγή πολιτικής είναι εμφανής, με τις επιλεγμένες συνεργασίες χονδρικής να βρίσκονται και πάλι στο επίκεντρο της στρατηγικής των μεγάλων εταιρειών αθλητικών ειδών.
Το στοιχείο αυτό θα αξιοποιήσει πλέον στο έπακρο η Foot Locker, με την διευθύνουσα σύμβουλο, Mary Dillon, να αναφέρει ότι οι επόμενοι μήνες θα φέρουν ακόμη περισσότερες συλλογές αθλητικών ειδών κατά αποκλειστικότητα στα καταστήματα της αλυσίδας, σε συνέχεια της διάθεσης περιορισμένων συλλογών για τον επετειακό εορτασμό των 50 ετών από την ίδρυσή της, από όλες τις μεγάλες φίρμες της αγοράς αθλητικών υποδημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Nike, Puma, Adidas και New Balance. Οι επετειακές αυτές συλλογές ενσωματώνουν τα χαρακτηριστικά χρώματα της Foot Locker, μαύρο και λευκό, με χρυσές λεπτομέρειες, και είναι ήδη διαθέσιμες στα καταστήματα της αλυσίδας. Για τους αναλυτές, το γεγονός ότι η αλυσίδα συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα brands των αθλητικών ειδών για την δημιουργία μίας επετειακής συλλογής που φέρει τα χαρακτηριστικά της αποτελεί ίσως το καλύτερο επιστέγασμα των προσπαθειών της διοίκησης για την εκ νέου σύσφιγξη των σχέσεων της εταιρείας με τους κορυφαίους κατασκευαστές. Αποτελεί παράλληλα και μία ψήφο εμπιστοσύνης στο μέλλον της αλυσίδας αλλά και μία πρόγευση του μέλλοντος.
Σε εφαρμογή πάντως του σχεδίου Lace-Up για την απλοποίηση του επιχειρηματικού της μοντέλου, η αλυσίδα θα τερματίσει τη λειτουργία ή θα μεταβιβάσει τα δικαιώματα δικαιόχρησης τουλάχιστον 30 καταστημάτων από το σύνολο των 629 σημείων που διατηρεί σήμερα στην Ευρώπη και των 140 στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, μέχρι τα μέσα του 2025. Επιπλέον, αποχωρεί από την αγορά της Νοτίου Κορέας, καθώς και από τις σκανδιναβικές χώρες (Νορβηγία, Δανία και Σουηδία). Παράλληλα, όπως είναι ήδη γνωστό, η αμερικανική εταιρεία σύναψε συμφωνία συνεργασίας με τον όμιλο Φουρλή, μεταβιβάζοντας άμεσα τις δραστηριότητες της σε Ελλάδα και Ρουμανία, -όπου ήδη λειτουργούν συνολικά 6 καταστήματα- αλλά και αναθέτοντας στην ελληνική εταιρεία την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας σε 6 ακόμη χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης (Κύπρο, Βουλγαρία, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη και Μαυροβούνιο). Η συγκεκριμένη περιοχή παρουσιάζει σημαντική αναπτυξιακή δυναμική στην αγορά των αθλητικών ειδών, όπως εκτιμά τόσο η διοίκηση του ομίλου Φουρλή, όσο και της Foot Locker, με την αξία της αγοράς να αποτιμάται σε 3,7 δισ ευρώ. Ως εκ τούτου, η δημουργία έως και 100 καταστημάτων της αλυσίδας σε ορίζοντα πενταετίας εκτιμάται ότι δύναται να αποφέρει πωλήσεις ύψους 250 εκατ ευρώ.
Σημειώνεται τέλος ότι η Foot Locker ολοκλήρωσε το δεύτερο τρίμηνο της χρήσης λειτουργώντας 2.464 καταστήματα σε 26 χώρες, κι ακόμη 213 καταστήματα μέσω δικαιόχρησης σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ασίας. Η αλυσίδα άνοιξε 5 νέα σημεία το υπό εξέταση διάστημα, έκλεισε 31, ενώ ανακαίνισε 67 καταστήματα και μετεστέγασε ακόμη 14, ώστε να συμβαδίζουν με τον νέο αρχιτεκτονικό της σχεδιασμό.