Το προϊόν είναι κάτι παραπάνω από ποιοτικό, το brand διεθνώς αναγνωρίσιμο, η ετήσια παραγωγή είναι δεύτερη στον κόσμο αλλά η διείσδυση του ελληνικού ελαιόλαδου στις ξένες αγορές υστερεί.
Ο Κώστας Αντωνόπουλος της Inspiring Earth και ο Νίκος Καραμούζης του fund SMERemediumCap εντόπισαν τη στρέβλωση και αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν έναν εθνικό πρωταθλητή στο λάδι. Σε μια holding εταιρεία εντάσσουν τρεις υφιστάμενες επιχειρήσεις, τις εκσυγχρονίζουν και κυρίως βάζουν λεφτά για κεφάλαιο κίνησης ώστε να χρηματοδοτήσουν τις πωλήσεις τους.
«Η παραγωγική δυναμικότητα των εταιρειών που ενώνουμε είναι για 20.000 τόνους. Σήμερα μετά βίας παράγουν 2.500 τόνους. Όταν, για παράδειγμα, η τιμή παραγωγού από 3 ευρώ πάει 9 ευρώ πρέπει οι εταιρείες που τυποποιούν και εξάγουν να έχουν ισχυρή ρευστότητα για να αγοράσουν τον καρπό. Γενικά στην Ελλάδα ο κλάδος είναι κατακερματισμένος. Λείπουν τα ισχυρά σχήματα, που σε όλες τις συγκυρίες θα μπορούν να βγαίνουν μπροστά και να εξυπηρετούν μεγάλα συμβόλαια στο εξωτερικό. Σήμερα οι τρεις εταιρείες έχουν τζίρο 25 εκατ. ευρώ. Εμείς βάζουμε 10 εκατ. ευρώ, αρκετά για να οδηγήσουν τον τζίρο στα 50 εκατ. ευρώ. Μετά εκτιμώ ότι η χρηματοδότηση από τράπεζες και άλλους επενδυτές θα είναι πολύ εύκολη». Αυτή είναι η περιγραφή του Κώστα Αντωνόπουλου στο BD για το φιλόδοξο σχεδιασμό των δύο συνεταίρων.
Γίνεται όμως εθνικός πρωταθλητής με 50 εκατ. ευρώ τζίρο; Η απάντηση που δίνουν τα στελέχη του νέου εγχειρήματος είναι ότι γίνεται, γιατί τα υφιστάμενα σχήματα που έχουν τέτοιους τζίρους έχουν και άλλες δραστηριότητες εκτός από το ελαιόλαδο.
Η παγκόσμια αγορά ελαιόλαδου και η «φτωχή» παρουσία της Ελλάδας
Ενδιαφέρον έχει να δούμε την παγκόσμια αγορά του ελαιόλαδου και τη θέση της Ελλάδας. Η παγκόσμια παραγωγή λαδιού είναι 3 εκατ. τόνοι. Το 1,5 εκατ. προέρχονται από την Ισπανία. Δεύτερη είναι η χώρα μας με 300.000 τόνους, πολύ κοντά με την Τυνησία και ακολουθούν η Τουρκία, η Ιταλία, η Συρία, το Μαρόκο και οι νέες χώρες, όπως Αργεντινή και Χιλή.
Ουσιαστικά η Ελλάδα έχει το 10% της παγκόσμιας παραγωγής και ανεβαίνει στο 30% όταν πρόκειται για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο (το λάδι με τη χαμηλότερη οξύτητα). Πάμε όμως να δούμε και τη στρέβλωση: Ενώ έχει το 10% της παγκόσμιας παραγωγής η παρουσία της στις μεγάλες αγορές που εισάγουν ελαιόλαδο είναι υποπολλαπλάσια.
Στις ΗΠΑ, για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς εισάγονται ετησίως 300.000 τόνοι, στη Βραζιλία 80.000 τόνοι και στην Ιαπωνία 70.000 τόνοι. Το ποσοστό ελληνικού ελαιόλαδου σε αυτές τις αγορές είναι 4,7% στις ΗΠΑ, 1% στη Βραζιλία και 2,3% στην Ιαπωνία. Οι Ιταλοί παραμένουν οι κορυφαίοι έμποροι στον κόσμο, αφού εισάγουν λάδι χύμα από Ισπανία και Ελλάδα, κάνουν μίξη, το τυποποιούν και το εξάγουν ως ιταλικό. Κάποτε είχαν και μεγάλη παραγωγή, αλλά ένας τύπος σκουληκιού δεν μπόρεσε να καταπολεμηθεί εγκαίρως και κατάστρεψε εκατομμύρια ελιές.
Άλλη μια χώρα που δεν έχει παραγωγή, η Πορτογαλία, εισάγει λάδι από την Ισπανία, το τυποποιεί και το εξάγει στη Βραζιλία, έχοντας μερίδιο αγοράς 50% (!) στην τοπική αγορά, εκεί όπου η Ελλάδα όπως προαναφέρθηκε έχει μερίδιο 1%. Ακόμη και το 4,7% που έχουμε στις ΗΠΑ μάλλον στην παρουσία της ομογένειας αποδίδεται και λιγότερο στο μάρκετινγκ και στο δίκτυο.
Τι προβλέπει η συμμαχία των δύο managers
Στη νέα εταιρεία την πλειοψηφία θα έχει το SMERemediumCap του Νίκου Καραμούζη, ενώ το management η ομάδα της Inspiring Earth του Κώστα Αντωνόπουλου. Ο τελευταίος μετά το επιτυχημένο του πέρασμα από την Intralot, όπου διετέλεσε επί 22 χρόνια CEO, επενδύει με την Inspiring Earth στον χώρο του Fintech και του Gaming και τα τελευταία 10 χρόνια και στον κλάδο της αγροδιατροφής σε έναν όμιλο που συνολικά έχει τζίρο 270 εκατ. ευρώ.
Στο νέο σχήμα η Inspiring Earth θα εισφέρει δύο εταιρείες. Την «Έλαια Σητείας-LASITIA Α.Ε.» και την «Olympian Green International Α.Ε.». Στην πρώτη θα διατηρήσουν μερίδιο και οι τοπικοί συνεταιρισμοί από τους οποίους είχε εξαγοραστεί. Η εταιρεία έχει μεγάλες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, ενώ το Σητιακό λάδι έχει δικό του κωδικό στην Ευρώπη, πέρα από τον ελληνικό κωδικό. Η Olympia Green είναι μια αμιγώς εμπορική εξαγωγική εταιρεία. Το πιο δυνατό όνομα μεταξύ των τριών εταιρειών που ενώνονται είναι η Λατζιμάς από το Ρέθυμνο. Εκεί ο Νίκος Καραμούζης έκανε καλή δουλειά με την αναδιάρθρωση των χρεών της και η εταιρεία είναι έτοιμη για το νέο ξεκίνημα. Η Λατζιμάς έχει ιδιόκτητους ελαιώνες, ελαιοτριβείο και τυποποιητήριο.
H κορωνέικη ποικιλία, οι θυγατρικές στο εξωτερικό και τα ελαιόδεντρα από την Αργεντινή
Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα του νέου σχήματος; Σύμφωνα με τον κ. Αντωνόπουλο, «οι εταιρείες έχουν πρόσβαση στις σημαντικότερες παραγωγές ελαιόλαδου της Κρήτης (Ρέθυμνο και Σητεία) και της Πελοποννήσου (η Οlympia Green), καθώς και πολυετή συμβόλαια με ελαιοπαραγωγούς. Στις τρεις περιοχές που δραστηριοποιείται η εταιρεία κυριαρχεί η κορωνέικη ποικιλία της ελιάς. Μια ποικιλία που βγάζει δυνατό λάδι (το αντίστοιχο cabernet για τα κρασιά) το οποίο κρατά τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του 3 φορές περισσότερο σε σχέση με το ισπανικό λάδι. Από τους 300.000 τόνους που παράγουμε 160.000 τόνοι είναι για την εσωτερική κατανάλωση και περίπου 140.000 τόνοι για εξαγωγές. Από τους 140.000 τόνους, όμως, το 80% εξάγεται χύμα και πωλείται με άλλες ετικέτες. Αυτή την κατάσταση θα προσπαθήσουμε να την αλλάξουμε. Το ελληνικό λάδι αξίζει πολλά περισσότερα».
Ο κ. Αντωνόπουλος περιγράφει και τα άμεσα σχέδια του νέου σχήματος στο εξωτερικό: «Αφού ενισχύσουμε την παραγωγική μας ικανότητα θα στήσουμε θυγατρικές στις μεγάλες αγορές. Θα έχουμε τοπική παρουσία που θα εξυπηρετεί τον πελάτη σε πραγματικό χρόνο. Δεν μπορεί το service να γίνεται απευθείας από την Κρήτη. Επίσης, θα προσπαθήσουμε να έχουμε μεγαλύτερη πρόσβαση στην πρώτη ύλη. Θα αγοράσουμε ελαιόδεντρα στο εξωτερικό. Καλές αγορές με ελαιοπαραγωγή είναι η Αργεντινή και η Χιλή. Εκεί βρίσκεις εκτάσεις σε καλές τιμές και χαμηλό εργατικό κόστος».
Οι δύο συνεταίροι έχουν μοιράσει και τους ρόλους τους: Ο Νίκος Καραμούζης βάζει τα περισσότερα κεφάλαια, φτιάχνει τα χρηματοοικονομικά και ενισχύει το κεφάλαιο κίνησης. Σήμερα η παραγωγική ικανότητα του σχήματος είναι δέκα φορές μεγαλύτερη από αυτή που το ταμείο των εταιρειών μπορεί να υποστηρίξει. Ο Κώστας Αντωνόπουλος, πολίτης του κόσμου καθώς με την προηγούμενη ιδιότητά του ως CEO της Ιntralot έχει παραστάσεις από όλες τις ηπείρους και με εμπειρία στο ελαιόλαδο τα τελευταία 10 χρόνια θα έχει το management και την ευθύνη για να αναπτυχθεί η εταιρεία στις αγορές της Βόρειας Αμερικής (ΗΠΑ, Καναδάς), της Νότιας Αμερικής (Βραζιλία), της Ασίας (Ιαπωνία) και της Ωκεανίας, που είναι και οι περιοχές με τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εισαγωγές ελαιόλαδου.