Περίπου 30 εκατομμύρια επιβάτες και διατήρηση υψηλών περιθωρίων λειτουργικής κερδοφορίας με δείκτη προσαρμοσμένου EBITDA άνω του 60% προσδοκά για το 2024 η διοίκηση του αεροδρομίου της Αθήνας. Χθες, το κλίμα στην πρώτη τακτική γενική συνέλευση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, ήταν πανηγυρικό από την πλευρά των μετόχων, που έχουν λαμβάνειν μεικτό υπόλοιπο μερίσματος 0,33 ευρώ/μετοχή για το 2023, μετά τα 685 εκατ. ευρώ που μοιράστηκαν συνολικά πριν το IPO.
Έχοντας κάνει μία εντυπωσιακή εκκίνηση, το πρώτο τρίμηνο του έτους η επιβατική κίνηση σημείωσε άνοδο 16,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, που αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με 28,2 εκατ. επιβάτες. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, εστίασε σε δύο χαρακτηριστικά της επιβατικής κίνηση του 2023 που οδήγησαν την καλύτερη ανάκαμψη από την πανδημία: μόλις 15% των επιβατών ταξίδεψαν για business ενώ 85% για αναψυχή και 82% των επιβατών ταξίδεψαν μέσω άμεσων συνδέσεων. Η διασυνδεσιμότητα του αεροδρομίου επέστρεψε στα επίπεδα του 2019.
Νέες αγορές - στόχοι
Σε αγορές που διαθέτουν μεγάλο μερίδιο επιβατών με υψηλό καταναλωτικό προφίλ, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα και η Ινδία, εστιάζει το αεροδρόμιο την αναπτυξιακή στρατηγική του για το μέλλον. Στόχος είναι η αύξηση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες του αερολιμένα, που επέδειξαν δυναμική ανάπτυξη το 2023 φτάνοντας στα 134,8 εκατ. ευρώ (+ 23,2%).
«Για αυτό και επενδύουμε στην ανάπτυξη των προορισμών μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων», είπε ο κ. Παράσχης, κάνοντας ειδική μνεία και στις πρόσφατες ανακοινώσεις της Aegean για επένδυση σε μεγαλύτερα αεροσκάφη, που επιτρέπουν πτήσεις ως και 7,5 ωρών, ανοίγοντας φτερά για Ασία, Κεντρική Αφρική και Περσικό Κόλπο. Όσον αφορά στη Μέση Ανατολή, σημείωσε ότι αποτελεί μια αγορά με την οποία δουλεύει διαχρονικά το αεροδρόμιο της Αθήνας λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, έχοντας όμως επίγνωση ότι είναι μια ευάλωτη αγορά, ως εκ τούτου χρειάζεται αντιστάθμισμα.
Στην κατεύθυνση της ενδυνάμωσης των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων, το επενδυτικό πλάνο για αύξηση της χωρητικότητας σε 33 εκατ. επιβάτες, προβλέπεται και αύξηση των εμπορικών χώρων πάνω από 60%. Αυτή την περίοδο, το masterplan της επέκτασης είναι στη φάση επιλογής μελετητών για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Σε εξέλιξη είναι και οι διαδικασίες για την εξασφάλιση χρηματοδότησης από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Υψηλές αποδόσεις
Προκειμένου να διατηρήσει τα έσοδα σε υψηλά επίπεδα, ο ΔΑΑ θα διατηρήσει σταθερές τις αεροπορικές χρεώσεις. Εφόσον, δε, μειωθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη σε 3 ευρώ, η απώλεια θα ισοφαριστεί με χρεώσεις σε επιβάτες και εταιρείες. Σημειώνεται ότι οι αεροπορικές χρεώσεις αντιστοιχούν στο 5% της τιμής του αεροπορικού εισιτηρίου.
Όπως εξήγησε ο κ. Παράσχης, στοχεύει ακόμη να εξαντλεί τη μέγιστη σωρευτική απόδοση 15% επί του αρχικώς κατατεθειμένου κεφαλαίου, βάσει του κανονιστικού πλαισίου. Παράλληλα, οι υψηλότερες αποδόσεις στις αεροπορικές δραστηριότητες μέχρι σήμερα επιτυγχάνονται με την ανάκτηση μη υλοποιηθέντων κερδών από προηγούμενες χρήσεις, με τη διοίκηση να εκφράζει τη βεβαιότητα ότι αυτό θα συμβεί και το 2024.
Τρίτος άξονας είναι η ανάκτηση του λειτουργικού κόστους και των επενδύσεων, βάσει του ρυθμιστικού πλαισίου «dual till» του αεροδρομίου. Σήμερα, η εταιρεία έχει υγιή χρηματοοικονομική θέση με καθαρό χρέος 649,7 εκατ. ευρώ και δείκτη καθαρού χρέους προς προσαρμοσμένο EBITDA στο 1,8. «Δεν υπάρχει κίνδυνος υπερέκθεσης σε χρηματοοικονομικό κόστος», εκτίμησε ο κ. Παράσχης, εκφράζοντας την πρόθεση να μην αυξηθεί ο δείκτης πάνω από 2,5 με 3.
Στις προοπτικές του 2024, περιλαμβάνεται η διατήρηση υψηλής λειτουργικής παραγωγικότητας και υγειών περιθωρίων κερδοφορίας με τον δείκτη προσαρμοσμένου EBITDA να ξεπερνά το 60%. Για το 2023, το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε σε 367,2 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%. Επίσης, με τις εν εξελίξει επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια, το αεροδρόμιο της Αθήνας αναμένεται να πιάσει τον στόχο του net zero το 2025.