ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shuuterstock

Άλμα 15% στα έσοδα των εμπορικών κέντρων, έρχεται επιβράδυνση το 2024

Ξεπέρασαν το 1,5 δισ. οι πωλήσεις καταστημάτων και τα έσοδα από υπηρεσίες. Στα 200 εκατ. τα έσοδα από μισθώματα. Σε ανοδική πορεία και τα εκπτωτικά κέντρα.

Η ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων άρχισε στην Ελλάδα από το 2005. Για σχεδόν 20 χρόνια ο κλάδος μετασχηματίστηκε και εκσυγχρονίστηκε -ιδιαίτερα μετά την πανδημία του Covid-19- ούτως ώστε να προσελκύσει εκ νέου το καταναλωτικό κοινό μέσα από ένα μείγμα: αγορές - ψυχαγωγία - υπηρεσίες - άνεση.

Όπως αναφέρεται σε κλαδική μελέτη της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων για τα «Εμπορικά – Εκπτωτικά Κέντρα», το μέγεθος της εγχώριας αγοράς εμπορικών κέντρων (πωλήσεις καταστημάτων και έσοδα από υπηρεσίες) ξεπέρασε το 1,5 δισ. το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 15% περίπου σε σχέση με το 2022.  Επίσης, όπως επισημαίνει ο manager της Στόχασις, Αδάμ Ρεγκούζας, ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής (ΜΕΡΜ) για την περίοδο 2014 - 2023 ήταν 2%.

Όσον αφορά στο 2024, η εν λόγω αγορά εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει μικρότερο ρυθμό αύξησης, σχεδόν στο μισό, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα από μισθώματα εμπορικών κέντρων εκτιμάται ότι ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ. το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 10% περίπου σε σχέση με το 2022.

Στα 400 εκατ. ευρώ η αγορά των εκπτωτικών κέντρων

Όσον αφορά στα εκπτωτικά κέντρα, όπως αναφέρει η κυρία Βασιλική Κολπονδίνου, Consultant της Στόχασις και συντάκτρια της μελέτης, η εγχώρια αγορά παρουσιάζει ανοδική πορεία την εξεταζόμενη περίοδο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας του Covid-19.

Ειδικότερα, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς εκπτωτικών κέντρων (πωλήσεις καταστημάτων και έσοδα από υπηρεσίες) προσέγγισε τα 400 εκατ. ευρώ. το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση μεγαλύτερη από 20% σε σχέση με το 2022 και Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) 8% την περίοδο 2014-2023.  Η εν λόγω αγορά εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει αύξηση της τάξης 13% το 2024.

Βελτιώθηκε η χρηματοοικονομική εικόνα

Από τη χρηματοοικονομική ανάλυση τόσο των εμπορικών, όσο και των εκπτωτικών κέντρων, όπως επισημαίνει η υπεύθυνη των κλαδικών μελετών κυρία Κατερίνα Ματσούκα, ο δείκτης Υποχρεώσεις/EBITDA των επιχειρήσεων και των δύο εξεταζόμενων κατηγοριών παρουσιάζει βελτίωση τη διετία 2021-2022, δείχνοντας την προσπάθεια των επιχειρήσεων όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους. Οι δύο εξεταζόμενες κατηγορίες θεωρούνται έντασης παγίων περιουσιακών στοιχείων. Σημειώνεται ότι το 2020,οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες της πανδημίας Covid-19 έχουν επηρεάσει ορισμένους δείκτες των δύο κατηγοριών.

Όσον αφορά στα κέρδη και των δύο κατηγοριών του κλάδου, η μεγαλύτερη αύξηση του κύκλου εργασιών τους σε σχέση με τη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους τη διετία 2021- 2022 είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των καθαρών κερδών τους την ίδια περίοδο. Ωστόσο, και στις δύο κατηγορίες του κλάδου υπήρξαν εταιρείες με έκτακτα μη λειτουργικά κέρδη επηρεάζοντας τη συνολική εικόνα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προβληματίζει τη διοίκηση της Lamda το μεγάλο discount για τη μετοχή

Δεν αντικατοπτρίζει τη σημερινή εικόνα της εταιρείας και τις προοπτικές της, τονίστηκε στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών. Τα έσοδα από πωλήσεις ακινήτων και οικοπέδων στο Ελληνικό και η αύξηση 16% στα έσοδα από τα malls.
Hellinikon
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ζεσταίνονται» για τα καλά οι πωλήσεις σπιτιών από τη Lamda στο Ελληνικό

Έχουν πωληθεί ήδη ακίνητα αξίας 641 εκατ. και έρχονται έσοδα 1,17 δισ. ευρώ. Η «τρελή» ζήτηση και οι τιμές των κατοικιών. Για πρώτη φορά κέρδη από το project του Ελληνικού. Γιατί η Lamda δεν χρειάζεται να αντλεί δανεισμό.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΕΗ: Στρατηγική επέκταση στη λιανική, ενδιαφέρον για Κωτσόβολο

Ειλημμένη η απόφαση της ΔΕΗ να επενδύσει σε δίκτυο retail ηλεκτρικών συσκευών. Θεωρεί την εμπορία core business και στοχεύει στη μακροχρόνια σχέση και «εκπαίδευση» των πελατών. Το μοντέλο Cosmote - Γερμανός.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρος πάνω από 600 εκατ. στα fast food με κυριαρχία τριών αλυσίδων

Σαρώνει το fast food στις τάξεις της νεολαίας και όχι μόνο. Οι αλυσίδες θα τρέξουν με μέσο ετήσιο ρυθμό 6% την τριετία 2023-2025. Συνεχής αύξηση πωλήσεων από το 2014 με μόνη εξαίρεση το 2020, λόγω πανδημίας.