ΓΔ: 1398.23 0.04% Τζίρος: 65.76 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:06:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Κορυφώνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά αναψυκτικών

Άλλος ένας εγχώριος παίκτης, η Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος), διεκδικεί μερίδιο από την αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, που συρρικνώθηκε κατά 40% στα χρόνια της κρίσης.

Ελκυστική παραμένει η εγχώρια αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, καθώς παρά την επιβράδυνση που κατέγραψε η κατανάλωση την δεκαετία της ύφεσης, στην κατηγορία έχουν εισέλθει νέοι παίχτες, με αποτέλεσμα να ενδυναμώνεται η δυναμική των μικρομεσαίων ελληνικών σημάτων έναντι του ισχυρού πολυεθνικού ανταγωνισμού.

Μετά την Βίκος το 2014, η πλέον πρόσφατη ηχηρή είσοδος αφορά στην απόφαση της Ελληνικά Γαλακτοκομεία, η οποία ελέγχει μεταξύ άλλων τα σήματα Όλυμπος και Ροδόπη, να εισέλθει στον τομέα των αναψυκτικών, εξαγοράζοντας την τρικαλινή εταιρεία, Ψυγεία Θεόδωρου Κλιάφα Α.Ε. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί ότι, αν μη τι άλλο, αρχίζει μια ενδιαφέρουσα περίοδος για το κλάδο των αναψυκτικών.

Σε πρώτη φάση, το ενδιαφέρον στρέφεται στη στάση που θα κρατήσει ο ηγέτης του κλάδου, ήτοι η Coca Cola, έναντι των νέων δεδομένων που χαρακτηρίζουν την αγορά, αλλά και των πιέσεων που εξακολουθεί να δέχεται στις πωλήσεις του. Ενδεικτικό είναι ότι ο leader του κλάδου εμφάνισε το 2019 οριακή αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 0,8%, όταν το 2018 η αντίστοιχη αύξηση διαμορφώθηκε σε 4,5%.

Το ερώτημα δηλαδή, είναι αν και σε ποιο βαθμό ο leader του κλάδου θα επιλέξει να δείξει το σκληρό του πρόσωπο, κινούμενος ακόμα πιο επιθετικά σε επίπεδο εμπορικών συμφωνιών με χονδρεμπόριο και λιανική, εκμεταλλευόμενος τη διαπραγματευτική του ισχύ. Πρακτική, η οποία όμως στο παρελθόν του έχει στοιχίσει φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με κυρώσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εναλλακτικά, η Coca Cola δύναται να μετρήσει τις δυνάμεις της στη μάχη των τιμών και των προσφορών, υιοθετώντας ακόμα πιο δελεαστική τιμολογιακή πολιτική για τους καταναλωτές.

Την ίδια ώρα, με χαμηλές ταχύτητες εξακολουθεί να κινείται η Pepsico, η οποία τα τελευταία χρόνια χάνει σημαντικά μερίδια αγοράς. Ωστόσο η εταιρεία παραμένει στο «παιχνίδι» και μάλιστα το περασμένο Ιούνιο πραγματοποίησε μια δυναμική καμπάνια τυφλής δοκιμής Pepsi MAX Taste Challenge, προκειμένου να σφυγμομετρήσει ξανά τις προτιμήσεις των εγχώριων καταναλωτών.

Σε ό,τι αφορά στα εγχώρια σήματα: Green Cola, Λουξ, ΕΨΑ και Βίκος έχοντας «χτίσει» το δικό τους πανελλαδικό δίκτυο διανομής και κερδίζοντας το παιχνίδι της ελληνικότητας των προϊόντων τους διευρύνουν συνεχώς το ποσοστό της πιστότητας των καταναλωτών. Παράλληλα, επενδύοντας σε καινοτόμες ιδέες καταφέρνουν και ενισχύουν τα μερίδια τους στην αγορά των αναψυκτικών με γεύσεις, διεκδικώντας με τη σειρά τους μεγαλύτερη παρουσία στα ράφια και τα ψυγεία, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν στενότερες σχέσεις με την εστίαση και το χονδρεμπόριο.

Την αγορά των μη αλκοολούχων φλερτάρουν και πολλές start up επιχειρήσεις, οι οποίες με περιορισμένο αλλά premium κωδικολόγιο επιδιώκουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών και σε ορισμένες περιπτώσεις το καταφέρνουν, ανακόπτοντας -σε κάποιο βαθμό- την «επέκταση» πιο αναγνωρίσιμων σημάτων.

Εξάλλου, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το εκδηλωμένο ενδιαφέρον της ζυθοποιίας Ολυμπιακής Ζυθοποίας για την αγορά των αναψυκτικών, αλλά και η πλέον πρόσφατη απόφαση του fund Virtus International Partners να επενδύσει στην εταιρεία Three Cents, αποκτώντας το 51% αυτής. Μολονότι η Three Cents παράγει τα λεγόμενα mixers, αναψυκτικά δηλαδή που αναμειγνύονται με ποτά για τη δημιουργία κοκτέιλ, καθώς και τόνικ, και δεν αποτελεί ευθεία «απειλή» για τις κατηγορίες τύπου κόλα ή πορτοκαλάδα, ουδείς είναι σε θέση στην παρούσα φάση να γνωρίζει τα αναπτυξιακά πλάνα του fund για την «επόμενη» μέρα της νεοαποκτηθείσας εταιρείας.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η Ελληνικά Γαλακτοκομεία, που απολαμβάνει ήδη τα προνόμια ενός ισχυρού παίχτη στην αγορά των γαλακτοκομικών αλλά και των χυμών, αποτελεί έναν έμπειρο «αντίπαλο» για τους υφιστάμενους παίχτες τόσο σε επίπεδο λιανεμπορίου όσο και σε αυτό της εστίασης.

Στα πλεονεκτήματα της Ελληνικά Γαλακτοκομεία περιλαμβάνεται και η δυνατότητα της εταιρείας να εκμεταλλευτεί το διευρυμένο δίκτυο συνεργασιών της, αποσκοπώντας στην κατάκτηση υψηλών μεριδίων σε σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ δεν αποκλείεται η εταιρεία να πάρει σύντομα θέση μάχης και στο πεδίο των ψυγείων.

Σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι ότι η φετινή σεζόν για τις εταιρείες του κλάδου θα είναι διαφορετική, με τους εμφιαλωτές να επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές τους για την εγχώρια αγορά αλλά και να στρέφουν πιο στοχευμένα το βλέμμα στα διεθνή ράφια, προκειμένου να διευρύνουν το αναπτυξιακό τους πεδίο.

Σημειώνεται ότι η εγχώρια αγορά αναψυκτικών - χυμών τη δεκαετία 2009- 2019 έχει δεχθεί σημαντικό πλήγμα, χάνοντας περί το 40% του τζίρου της, ο οποίος από 620 εκατ. ευρώ κυμαίνεται σε περίπου 350 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η κατάσταση έχει αρχίσει να αλλάζει, με τα δείγματα από το ράφι τουλάχιστον να είναι ενθαρρυντικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, το 2019 στα σούπερ μάρκετ τα μη αλκοολούχα εμφάνισαν αύξηση 1% σε αξία και 2,6% σε όγκο πωλήσεων. Να σημειωθεί ότι στις μετρήσεις δεν περιλαμβάνεται η Lidl, που αποτελεί ένα σημαντικό παίχτη για την κατηγορία και δη στο κομμάτι των αναψυκτικών ιδιωτικής ετικέτας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Arivia
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με νέα θυγατρική μπαίνει η Arivia στην αγορά του τυριού

Τη νέα θυγατρική Aring με έδρα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης ίδρυσε η Arivia, που έχει περάσει από τον περασμένο Οκτώβριο στον έλεγχο του ομίλου Upfield. Στελέχη της Upfield στο διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρείας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κερδισμένη από το lockdown η Melissa Κίκιζας, αβεβαιότητα για τη συνέχεια

Εκτίναξη πωλήσεων στα ζυμαρικά και τις έτοιμες σάλτσες σημειώθηκε το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου, αλλά η διοίκηση της Melissa Κίκιζας παραμένει επιφυλακτική για τις επερχόμενες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών.