Με τις ευλογίες και της Κομισιόν το αεροδρόμιο της Αθήνας οδεύει προς το Χρηματιστήριο. Οι εκκρεμότητες κλείνουν η μία μετά την άλλη για το IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που αναμένεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Πριν λίγες ημέρες η DG Comp έδωσε το «πράσινο φως» στην AviAlliance, που ανήκει στο καναδικό fund PSP Investments, ώστε να ανεβάσει το ποσοστό της στο 50% συν 6 μετοχές του ΔΑΑ.
Η Κομισιόν κλήθηκε να εγκρίνει τον πυρήνα -επί της ουσίας- της συμφωνίας που έγινε με τους υφιστάμενους μετόχους του «Ελευθέριος Βενιζέλος», ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την αρχική δημόσια προσφορά. Μία συμφωνία που «κλείδωσε» ότι θα κρατήσουν στα χέρια τους το μάνατζμεντ του αεροδρομίου και για την οποία χρειάστηκαν διαπραγματεύσεις μηνών.
Η απόκτηση από το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments επιπλέον 10% με σημαντικό premium, εξασφαλίζει στη γερμανική AviAlliance τον αποκλειστικό έλεγχο (sole control) του ΔΑΑ, καθιστώντας την cornerstone investor στο IPO.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την εξέταση της κοινοποιηθείσας στις 24 Οκτωβρίου 2023 πράξης κατά τον Κανονισμό για τον έλεγχο συγκεντρώσεων μεταξύ εταιρειών, αποφάσισε «να μην αντιταχθεί και να την κηρύξει συμβατή με την εσωτερική αγορά και με τη συμφωνία ΕΟΧ».
Το ποσοστό 30% του ΔΑΑ που βαίνει με γοργά βήματα προς αξιοποίηση μέσω του Χρηματιστηρίου ανήκει σήμερα στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ ένα ποσοστό 25% κατέχει και θα διατηρήσει το Υπερταμείο. Μάλιστα, όπως προβλέφθηκε με τροπολογία το περασμένο καλοκαίρι, με την εισαγωγή των μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών το Υπερταμείο θα ασκεί πλήρη δικαιώματα μετόχου και θα ορίζει μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Ποσοστό 5% κατέχει ο Όμιλος Κοπελούζου.
Βήμα – βήμα προχωρούν οι διαδικασίες
Στις αρχές του μήνα η γενική συνέλευση των μετόχων του ΔΑΑ ενέκρινε την τροποποίηση του άρθρου 5 του καταστατικού της εταιρείας, προετοιμάζοντας το έδαφος για την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ειδικότερα, με την απόφαση της γενικής συνέλευσης, η ονομαστική αξία κάθε μετοχής μειώθηκε από 10 ευρώ σε 1 ευρώ, με ταυτόχρονη αύξηση του συνολικού αριθμού των μετοχών από 30 εκατ. σε 300 εκατ. μετοχές.
Θα ακολουθήσει στις 4 Δεκεμβρίου η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της εταιρείας του αεροδρομίου, όπου οι μέτοχοι θα κληθούν να επικυρώσουν τις τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα, το MoU που έχει συμφωνηθεί με την AviAlliance, καθώς και την είσοδο στο Χρηματιστήριο. Η επόμενη σημαντική πίστα θα είναι η έγκριση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, που αναμένεται μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2024.
Οι επιδόσεις και η αποτίμηση
Με την κανονικότητα να έχει σταδιακά επανέλθει στα αεροδρόμια της χώρας, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών συνέχισε στην πορεία των θετικών επιδόσεων για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2023. Συνολικά, τα έσοδα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ανήλθαν σε 463,6 εκατ. ευρώ, αυξημένα σχεδόν κατά 30% σε σχέση με τα 357,16 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2022.
Σύμφωνα με τις ενδιάμεσες καταστάσεις, που συντάχθηκαν με σκοπό τη διανομή προσωρινού μερίσματος, τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων για την ίδια περίοδο έφτασαν στα 322 εκατ. ευρώ έναντι 249 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022. Η κερδοφορία του αεροδρομίου της Αθήνας μετά από φόρους ξεπέρασε κατά σχεδόν 43% το αντίστοιχο περσινό διάστημα, φτάνοντας στα 188,68 εκατ. ευρώ.
Η αποτίμηση με την οποία θα γίνει η δημόσια εγγραφή εκτιμάται μεταξύ 2,7 και 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς, όταν γίνει η IPO. Τα έσοδα από τη συναλλαγή αναμένεται να ανέλθουν από 800 εκατ. ευρώ ως 1 δισ. ευρώ.