Η πίτσα ήταν η κατηγορία που για δεκαετίες κυριαρχούσε στην αγορά του delivery καθώς ήταν ο υποκλάδος της εστίασης που πρώτος ξεκίνησε τις διανομές κατ'οικόν. Στην Ελλάδα ανδρώθηκε κυρίως στη δεκαετία του '70 από ομογενείς που επέστρεφαν από την Αμερική, ενώ στις μετέπειτα δεκαετίες εδραιώθηκε με αλυσίδες αλλά και τις πιτσαρίες της γειτονίας με αποτέλεσμα να ανταγωνίζεται ευθέως το εθνικό street food, τα σουβλατζίδικα.
Για πάνω τρεις δεκαετίες η αλυσίδα πίτσας που είχε καταφέρει να κυριαρχήσει ήταν η Pizza Hut. Ήταν μία από τις πρώτες πολυεθνικές, γενικότερα στον χώρο της εστίασης, που μπήκε στην ελληνική αγορά το 1989 και στο απόγειο της είχε πλησιάσει τα 50 καταστήματα και έναν κύκλο εργασιών στα επίπεδα των 45 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος της ζωής στη χώρα μας κόπηκε βίαια, όταν το καλοκαίρι του 2020 η διοίκηση ανακοίνωσε το κλείσιμο των τελευταίων 16 καταστημάτων επικαλούμενη τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει η πανδημία.
Όσο η Pizza Hut ακολουθούσε την πλαγιοκαθοδική της πορεία μέσα στα χρόνια, δύο αλυσίδες με διαφορετική αφετηρία, πορεία και στυλ ενδυναμώνονταν. Ο λόγος για την Pizza Fan, που ξεκίνησε από τον Κωνσταντίνο Αντάρα ο οποίος είχε ήδη γράψει αρκετά χιλιόμετρα στην διαφήμιση και το marketing και την Domino’s Pizza η οποία ξεκίνησε από την Αμερική την δεκαετία του ‘60 και σήμερα είναι ο ισχυρότερος πολυεθνικός παίκτης στον χώρο. Το κοινό που έχουν οι δύο εταιρείες, πέρα από την πίτσα, είναι ότι άνοιξαν τα πρώτα καταστήματα τους στην Ελλάδα το 1996.
Η Φανάτικς Πίτσα ΕΠΕ όπως είναι η επωνυμία της μητρικής εταιρείας της Pizza Fan εμφάνισε σημαντική αύξηση πωλήσεων το 2022 καθώς ο κύκλος εργασιών της έσπασε το φράγμα των 40 εκατ. ευρώ (42,93 εκατ. ευρώ) καταγράφοντας άνοδο κατά 18,01% σε σχέση με το 2021 όπου οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί σε 36,3 εκατ. ευρώ. Αντίθετα το περιθώριο μικτού κέρδους περιορίστηκε κατά 10,6% και διαμορφώθηκε σε 33,69% από 37,68% που ήταν το 2021.
Αν και το περιθώριο μικτού κέρδους μειώθηκε η σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών συνέβαλε ώστε η εταιρεία να εμφανίσει αύξηση στα προ φόρων κέρδη κατά 10,83% στα 1,86 εκατ. ευρώ και στα μετά από φόρους αποτελέσματα κατά 6,44% στα 1.45 εκατ. ευρώ.
Θετική πορεία σε ότι αφορά τον κύκλο εργασιών εμφάνισε και η Daufood Greece Μονοπρόσωπη Α.Ε., ο master franchisee της Dominos Pizza στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν ελαφρά πιο πάνω (18,45%) σε σχέση με αυτές της Pizza Fan και διαμορφώθηκαν σε 22,6 εκατ. ευρώ από 19,1 εκατ. ευρώ το 2021. Αντίθετα τα αποτελέσματα περιόδου μετά από φόρους περιορίστηκαν το 2022 σε 1,38 εκατ. ευρώ από 1,74 εκατ. ευρώ, με τη μείωση να οφείλεται σύμφωνα με την διοίκηση στα αυξημένα κόστη ενέργειας λόγω της ενεργειακής κρίσης που ξεκίνησε στις αρχές του 2022.
Θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις οι αριθμοί δεν αφορούν το σύνολο του δικτύου των καταστημάτων, δηλαδή οι πωλήσεις δεν είναι οι συνολικές που πραγματοποιούν όλα τα καταστήματα των δύο σημάτων, αλλά μόνο αυτές που πραγματοποιούν τα εταιρικά συν επιπλέον κάποιες χονδρικές πωλήσεις.
Συγκεκριμένα για την Daufood στο τέλος του 2022 υπήρχαν 45 καταστήματα εκ των οποίων τα 21 ήταν εταιρικά ενώ στην ανάλυση των πωλήσεων το 75% αφορούσε πωλήσεις λιανικής και το υπόλοιπο 25% πωλήσεις χονδρικής. Αντίθετα σε ότι αφορά την Φανάτικς Πίτσα το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά πωλήσεις και υπηρεσίες προς το δίκτυο που αριθμεί σήμερα πάνω από 90 καταστήματα καθώς τα εταιρικά φέρεται να είναι μόλις δύο.