ΓΔ: 2011.41 -1.32% Τζίρος: 234.01 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:05
Shutterstock

Pizza Fan vs Dominos: Ποιος κερδίζει στη μάχη της πίτσας στην Ελλάδα

Η πίτσα παραμένει διαχρονικά ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στην αγορά του delivery. Πώς κινήθηκαν τα μεγέθη δύο εκ των ισχυρότερων αλυσίδων, της εγχώριας Pizza Fan και της αμερικανικής Domino's.

Η πίτσα ήταν η κατηγορία που για δεκαετίες κυριαρχούσε στην αγορά του delivery καθώς ήταν ο υποκλάδος της εστίασης που πρώτος ξεκίνησε τις διανομές κατ'οικόν. Στην Ελλάδα ανδρώθηκε κυρίως στη δεκαετία του '70 από ομογενείς που επέστρεφαν από την Αμερική, ενώ στις μετέπειτα δεκαετίες εδραιώθηκε με αλυσίδες αλλά και τις πιτσαρίες της γειτονίας με αποτέλεσμα να ανταγωνίζεται ευθέως το εθνικό street food, τα σουβλατζίδικα. 

Για πάνω τρεις δεκαετίες η αλυσίδα πίτσας που είχε καταφέρει να κυριαρχήσει ήταν η Pizza Hut. Ήταν μία από τις πρώτες πολυεθνικές, γενικότερα στον χώρο της εστίασης, που μπήκε στην ελληνική αγορά το 1989 και στο απόγειο της είχε πλησιάσει τα 50 καταστήματα και έναν κύκλο εργασιών στα επίπεδα των 45 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος της ζωής στη χώρα μας κόπηκε βίαια, όταν το καλοκαίρι του 2020 η διοίκηση ανακοίνωσε το κλείσιμο των τελευταίων 16 καταστημάτων επικαλούμενη τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει η πανδημία.

Όσο η Pizza Hut ακολουθούσε την πλαγιοκαθοδική της πορεία μέσα στα χρόνια, δύο αλυσίδες με διαφορετική αφετηρία, πορεία και στυλ ενδυναμώνονταν. Ο λόγος για την Pizza Fan, που ξεκίνησε από τον Κωνσταντίνο Αντάρα ο οποίος είχε ήδη γράψει αρκετά χιλιόμετρα στην διαφήμιση και το marketing και την Domino’s Pizza η οποία ξεκίνησε από την Αμερική την δεκαετία του ‘60 και σήμερα είναι ο ισχυρότερος πολυεθνικός παίκτης στον χώρο. Το κοινό που έχουν οι δύο εταιρείες, πέρα από την πίτσα, είναι ότι άνοιξαν τα πρώτα καταστήματα τους στην Ελλάδα το 1996.

Η Φανάτικς Πίτσα ΕΠΕ όπως είναι η επωνυμία της μητρικής εταιρείας της Pizza Fan εμφάνισε σημαντική αύξηση πωλήσεων το 2022 καθώς ο κύκλος εργασιών της έσπασε το φράγμα των 40 εκατ. ευρώ (42,93 εκατ. ευρώ) καταγράφοντας άνοδο κατά 18,01% σε σχέση με το 2021 όπου οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί σε 36,3 εκατ. ευρώ. Αντίθετα το περιθώριο μικτού κέρδους περιορίστηκε κατά 10,6% και διαμορφώθηκε σε 33,69% από 37,68% που ήταν το 2021.

Αν και το περιθώριο μικτού κέρδους μειώθηκε η σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών συνέβαλε ώστε η εταιρεία να εμφανίσει αύξηση στα προ φόρων κέρδη κατά 10,83% στα 1,86 εκατ. ευρώ και στα μετά από φόρους αποτελέσματα κατά 6,44% στα 1.45 εκατ. ευρώ.

Θετική πορεία σε ότι αφορά τον κύκλο εργασιών εμφάνισε και η Daufood Greece Μονοπρόσωπη Α.Ε., ο master franchisee της Dominos Pizza στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν ελαφρά πιο πάνω (18,45%) σε σχέση με αυτές της Pizza Fan και διαμορφώθηκαν σε 22,6 εκατ. ευρώ από 19,1 εκατ. ευρώ το 2021. Αντίθετα τα αποτελέσματα περιόδου μετά από φόρους περιορίστηκαν το 2022 σε 1,38 εκατ. ευρώ από 1,74 εκατ. ευρώ, με τη μείωση να οφείλεται σύμφωνα με την διοίκηση στα αυξημένα κόστη ενέργειας λόγω της ενεργειακής κρίσης που ξεκίνησε στις αρχές του 2022.

Θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις οι αριθμοί δεν αφορούν το σύνολο του δικτύου των καταστημάτων, δηλαδή οι πωλήσεις δεν είναι οι συνολικές που πραγματοποιούν όλα τα καταστήματα των δύο σημάτων, αλλά μόνο αυτές που πραγματοποιούν τα εταιρικά συν επιπλέον κάποιες χονδρικές πωλήσεις.

Συγκεκριμένα για την Daufood στο τέλος του 2022 υπήρχαν 45 καταστήματα εκ των οποίων τα 21 ήταν εταιρικά ενώ στην ανάλυση των πωλήσεων το 75% αφορούσε πωλήσεις λιανικής και το υπόλοιπο 25% πωλήσεις χονδρικής. Αντίθετα σε ότι αφορά την Φανάτικς Πίτσα το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά πωλήσεις και υπηρεσίες προς το δίκτυο που αριθμεί σήμερα πάνω από 90 καταστήματα καθώς τα εταιρικά φέρεται να είναι μόλις δύο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Alpha Bank
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Dine Athens by Alpha Bank: Το γαστρονομικό γεγονός ξεκίνησε για 9η χρονιά

Καλύπτοντας τους διασημότερους και γευστικότερους προορισμούς της πόλης, το Dine Athens περιλαμβάνει μενού από 20 έως 60 ευρώ αλλά και προτάσεις μενού των 80 ευρω αποκλειστικά σε εστιατόρια Michelin.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρος πάνω από 600 εκατ. στα fast food με κυριαρχία τριών αλυσίδων

Σαρώνει το fast food στις τάξεις της νεολαίας και όχι μόνο. Οι αλυσίδες θα τρέξουν με μέσο ετήσιο ρυθμό 6% την τριετία 2023-2025. Συνεχής αύξηση πωλήσεων από το 2014 με μόνη εξαίρεση το 2020, λόγω πανδημίας.
Carpo Abu Dhabi
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Tο success story της ελληνικής Carpo που πήγε από την Κυψέλη στο Άμπου Ντάμπι

Από ένα μικρό κατάστημα ξηρών καρπών στην Κυψέλη το 1991 η Carpo έγινε διεθνές brand γεύσης, ποιότητας και φιλοξενίας φθάνοντας έως τη Μ. Ανατολή. Τα σχέδια επέκτασης σε Κουβέιτ, Κατάρ, Μπαχρέιν και Σαουδική Αραβία.
Ζυγαριά με φρούτα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα δεδομένα δείχνουν βελτίωση της γονιμότητας μετά από απώλεια βάρους

Έρευνες δείχνουν ότι η βαριατρική χειρουργική βελτιώνει τη γονιμότητα, ρυθμίζοντας ορμόνες και γονιδιακούς δείκτες. Η απώλεια βάρους επαναφέρει την ωορρηξία και μειώνει επιπλοκές κύησης.
STOA AGORA
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέα εποχή για τη Στοά Αρσακείου και αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας

Με επένδυση 20 εκατ. ευρώ, η Legendary Food δίνει νέα πνοή στη Στοά Αρσακείου, δημιουργώντας έναν πολυχώρο φιλοδοξώντας να συνδέσει πολιτισμό, γεύση και εμπορική δραστηριότητα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.