Οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης εμφανίζουν σταθερά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, καθώς αποτελούν συγκριτικά φθηνότερο τρόπο εστίασης-ψυχαγωγίας και «ανταποκρίνονται» στον σύγχρονο τρόπο ζωής.
Τα παραπάνω χαρακτηριστικά ήταν και η «άμυνα» του συγκεκριμένου κλάδου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ώστε να καταγράψει μικρότερες απώλειες σε σχέση με άλλες μορφές εστίασης και ψυχαγωγίας. Άλλωστε, ποιος δεν έχει πάει μόνος του ή με την παρέα του για ένα burger, ένα snack-sandwich, μια pizza ή ένα σουβλάκι-ethnic;
Σύμφωνα με κλαδική έρευνα της εταιρείας Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, η αγορά των αλυσίδων γρήγορης εστίασης παρουσιάζει συνεχή ανοδική πορεία από το 2014 και έπειτα (με εξαίρεση το 2020, έτος πανδημίας). Επιπρόσθετα, η εν λόγω αγορά παρουσιάζει μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ τη διετία 2021-2022, «ξεπερνώντας» το 2022 τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο κ. Αδάμ Ρεγκούζας, αντιπρόεδρος της Στόχασις, η αγορά αλυσίδων γρήγορης εστίασης παρουσίασε αύξηση 11,5% το 2022 σε σχέση με το 2021, ξεπερνώντας τα 600 εκατ. ευρώ. Ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής (ΜΕΡΜ) διαμορφώθηκε σε 2,8% τη χρονική περίοδο 2014-2022. Μεσοπρόθεσμα (2023-2025), η εξεταζόμενη αγορά, σε αξία, προβλέπεται να παρουσιάσει αύξηση με ΜΕΡΜ της τάξης του 6%.
Οι αλυσίδες snack-sandwich και πίτσας εκτιμάται ότι κατέχουν τα 2/3 περίπου στις συνολικής αγοράς σε αξία το 2022 και ακολουθούν οι κατηγορίες burgers και σουβλάκια. Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται περίπου 20 αλυσίδες γρήγορης εστίασης, των οποίων τα καταστήματα στο νομό Αττικής «πλησιάζουν» τα 3/4 του συνόλου των καταστημάτων.
Κυριαρχία τριών αλυσίδων
Η συγκέντρωση της αγοράς είναι σημαντική, με τις τρείς μεγαλύτερες αλυσίδες γρήγορης εστίασης να κατέχουν πάνω από το ήμισυ περίπου της εξεταζόμενης αγοράς το 2021. Σημειώνεται ότι οι υφιστάμενες εταιρείες παρουσιάζουν νέα concepts, με επιρροή από τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις, προσπαθώντας να απευθυνθούν σε περισσότερους καταναλωτές, αλλά και να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Επιπρόσθετα, η νέα τάση για vegan διατροφή εξαπλώνεται ραγδαία, με αποτέλεσμα αρκετές αλυσίδες να έχουν εντάξει στο μενού τους vegan γεύματα, με στόχο να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η πανδημία του Covid-19 ανέδειξε σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών στον τομέα της εστίασης, όπως πλατφόρμες online delivery, που προσέφεραν την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να διατηρήσουν το κοινό τους εν μέσω των περιορισμών εξόδου, λόγω συνωστισμού (lockdown).
Η ψηφιακή καινοτομία αποτελεί στρατηγικό πυλώνα, καθώς πλέον η γαστρονομική εμπειρία του καταναλωτή είναι και ηλεκτρονική. Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη του online delivery υιοθετείται κυρίως από τις νεότερες ομάδες πληθυσμού που διαθέτουν εξοικείωση με την ψηφιακή τεχνολογία για κάθε είδους εφαρμογή ή ψηφιακό μέσο.
Επιστροφή στην κερδοφορία δείχνουν οι ισολογισμοί
Όσον αφορά στη χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου, όπως παρατηρεί η υπεύθυνη των κλαδικών μελετών κυρία Κατερίνα Ματσούκα -εάν και δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα λόγω της σύνθεσης των εσόδων των εξεταζόμενων επιχειρήσεων του κλάδου- προκύπτει ότι η κεφαλαιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων του κλάδου βελτιώθηκε το 2021 σε σύγκριση με την προηγούμενη τριετία, ενώ το EBITDA, ως ποσοστό επί των πωλήσεων του κλάδου, το 2021 διαμορφώθηκε σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα (15,81%), πλησιάζοντας το ποσοστό του 2018 (16,58%).
Οι τιμές του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών δείχνουν ότι ο κλάδος παραμένει «ευπρόσβλητος» σε πιθανές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος. Όμως, η μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων σε σύγκριση με την αύξηση του κόστους πωλήσεων το 2021 σε σχέση με το 2020, είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση καθαρών κερδών στον κλάδο, έπειτα από τις ζημιές που εμφάνισε λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας του Covid- 19.