Μια νέα σελίδα στην ιστορία των Ναυπηγείων Ελευσίνας γράφτηκε χθες με την υπογραφή της συμφωνίας χρηματοδότησης των Ναυπηγείων από τον αμερικανικό αναπτυξιακό χρηματοδοτικό οργανισμό US International Development Finance Corporation (DFC), ύψους 125 εκατομμυρίων ευρώ. Τη συμφωνία χρηματοδότησης υπέγραψαν ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies κ. Πάνος Ξενοκώστας και ο CEO του DFC, Σκοτ Νέιθαν.
Από την πλευρά του, ο κ. Πάνος Ξενοκώστας μίλησε για τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων που είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές αυτού του σχεδίου που επετεύχθη με τη συνεργασία της ελληνικής και αμερικανικής κυβέρνησης αλλά και τους Έλληνες εφοπλιστές που στηρίζουν τα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας. «Το 70% των πλοίων στη Σύρου είναι ελληνικών συμφερόντων, ενώ το ποσοστό για την Ελευσίνα είναι 83% από τότε που ανάλαβε η Onex», τόνισε.
Αναφερόμενος στα σχέδια που έχει η Onex για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και της Σύρου, επισήμανε ότι «θα κάνουμε τα καλύτερα ναυπηγεία ώστε να είναι επιλογή αριστείας και όχι μόνο επιλογή επαναπατρισμού».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο επενδυτικό πλάνο της Onex που μέχρι στιγμής έχει επενδύσει 80 εκατ. στη Σύρο και 23 εκατ. στην Ελευσίνα πριν ακόμα πάρει τα ναυπηγεία και επίσημα, ενώ υπάρχει πλάνο για συνολικές επενδύσεις 500 εκατ. δολαρίων και στα δυο ναυπηγεία, εκ των οποίων τα 300 εκατ. είναι για υποδομές και ανάπτυξη, ενώ τα 200 εκατ. θα επιστραφούν σε ασφαλιστικά ταμεία και εργαζόμενους. Στόχος είναι η Ελευσίνα να εξυπηρετεί 200 πλοία το χρόνο, ενώ η Σύρος ήδη εξυπηρετεί 100. Επίσης, υπάρχει πρόγραμμα 60 εκατ. για τα επόμενα πέντε χρόνια για την πράσινη μετάβαση του ναυπηγείου της Σύρου.
Να σημειωθεί ότι μέσα στις επενδύσεις μέχρι το 2025 είναι η αγορά δύο δεξαμενών μία για την Σύρο και η άλλη για την Ελευσίνα, ενώ μία δεξαμενή Aframax θα μεταφερθεί από την Σύρο στην Ελευσίνα.
Η χθεσινή ημέρα ήταν ιδιαίτερα σημαντική γιατί πραγματοποιήθηκαν και τα εγκαίνια της δεξαμενής panamax «Στρατής Γ. Ανδρεάδης» στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Η ανακατασκευή και αναβάθμιση της δεξαμενής, κατηγορίας panamax, ολοκληρώθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και έχει καταστεί λειτουργική και η πιο σύγχρονη δεξαμενή στην Ελλάδα.
Η χρηματοδότηση ύψους 125 εκατ. δολαρίων από την DFC αναμένεται να έχει καταλυτικό ρόλο στον μετασχηματισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε έναν υπερσύγχρονο ναυπηγικό κόμβο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Παράλληλα, υπολογίζεται πως μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα παρέχουν άμεσα και έμμεσα πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας.
Στη σημασία των Ναυπηγείων Ελευσίνας για την Ελλάδα αλλά και για την Ανατολική Μεσόγειο αναφέρθηκε ο CEO της DFC, κ. Σκοτ Νέιθαν ο οποίος τόνισε: «Εγκαινιάζουμε μια νέα εποχή συνεργασίας. Η χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας δεν θα δημιουργήσει μόνο θέσεις εργασίας, αλλά αφορά επίσης μια ευρύτερη προοπτική οικονομικής ανάπτυξης, ευκαιριών και ασφάλειας. Αυτό είναι το είδος της εταιρικής σχέσης που τόνισε ο πρόεδρος Μπάιντεν, στο οποίο έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση των ΗΠΑ και για το οποίο η Development Finance Corporation εργάζεται καθημερινά σε όλο τον κόσμο».
Επίσης, όπως σημείωσε, η συμφωνία αυτή θα φέρει όχι μόνο οικονομική ανάπτυξη, αλλά πολιτική και αμυντική ασφάλεια, τόσο για την Ελλάδα όσο και τις ΗΠΑ και συμπλήρωσε ότι με το projetc αυτό το ναυπηγείο θα μπορεί να επισκευάζει LNG πλοία και θα βοηθήσει ώστε η Ελλάδα να μετατραπεί σε ενεργειακό hub. Επίσης, θα εστιάσει και σε θέματα ηλιακής ενέργειας (solar), ενώ θα κατασκευάζονται στα ναυπηγεία πλωτές ανεμογεννήτριες.
Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις της DFC και τη μοναδική στην Ευρώπη, καθώς λειτουργεί ως αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ που ιδρύθηκε με βασικό πολιτικό στόχο να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην οικονομική διείσδυση που επιχειρεί να κάνει η Κίνα μέσω επενδύσεων σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Παρόλο που το καταστατικό της DFC της επέτρεπε να δραστηριοποιείται στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, τον Δεκέμβριο του 2019 επήλθε μια τροποποίηση, η οποία ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε αναπτυγμένες αγορές, όπως η Ελλάδα.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και κατ’ επέκταση η Ελλάδα υπό το φως των γεωπολιτικών δεδομένων που έχει πλέον διαμορφώσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, θα κληθούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο καθώς το NATO βρίσκεται μπροστά σε μια μακρά αντιπαράθεση με τη Ρωσία.
Υπενθυμίζεται ότι ένα άλλο κομμάτι των Ναυπηγείων Ελευσίνας που αναμένεται να αναπτυχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα είναι το αμυντικό, καθώς τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η Onex έχουν επιλεγεί ως συνεργάτης από τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό Fincantieri. Η Fincantieri είναι ένας από τους δύο βασικούς διεκδικητές του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με την γαλλική Naval Group.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Fincantieri υπέγραψε συμφωνία με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και μιας βάσης υποστήριξης του κύκλου ζωής τους, η οποία θα βρίσκεται στα Ναυπηγεία Onex Naval and Maritime Elefsis Shipyards. Η εν λόγω συμφωνία, αναμένεται να δημιουργήσει 2.500 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία, ενώ αποτελεί μια συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον αμυντικό τομέα, ενώ ενισχύει την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας των δύο Ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων.