Η στέψη του βασιλιά Καρόλου του 3ου στη Βρετανία, έχει αναθερμάνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον για οτιδήποτε φέρει βρετανική υπογραφή, και πρωτίστως για είδη που φέρουν το επίσημο έμβλημα του νέου Βρετανού μονάρχη. Σχεδιασμένο από τον Sir Jony Ive, τον ιδιοφυή πρώην σχεδιαστή της Apple, το βασιλικό έμβλημα της στέψης κοσμούν άνθη από τα τέσσερα έθνη που απαρτίζουν την Βρετανία και είναι διαθέσιμο προς κάθε χρήση από την επίσημη ιστοσελίδα της βασιλικής οικογένειας.
Λάτρης της κηπουρικής και υπέρμαχος της προστασίας του περιβάλλοντος, ο νέος μονάρχης έχει προσπαθήσει να ενθαρρύνει την εφαρμογή καλών πρακτικών βιωσιμότητας, ενώ αναλυτές εκτιμούν ότι από τη νέα του θέση θα μπορέσει να συνεισφέρει ακόμη περισσότερο, ειδικά στην βιομηχανία της μόδας, σε μία στιγμή που ο πλανήτης δείχνει να το έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ. Η πορεία του, εξάλλου, από τα μέσα της δεκαετίας του ΄80 οπότε δημιούργησε το ίδρυμα The Prince’s Trust, μέχρι σήμερα, καταδεικνύει το ενδιαφέρον του για την προώθηση της βιωσιμότητας κατά μήκος της αλυσίδας παραγωγής και σχεδιασμού ενδυμάτων.
Ξεκινώντας από τις πιο πρόσφατες πρωτοβουλίες, ο νέος Βρετανός μονάρχης συμμετείχε σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης μαζί με τον διευθυντή σύνταξης της βρετανικής έκδοσης του περιοδικού Vogue, Edward Enninful, και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Yoox Net-a-Porter Group, Federico Marchetti, στην διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν εναλλακτικές προτάσεις για την εφαρμογή πρακτικών ιχνηλασιμότητας στην αλυσίδα παραγωγής ενδυμάτων, αλλά και προστασίας της βιομηχανίας εκτροφής γουνοφόρων ζώων.
Από αυτήν την συνάντηση προέκυψε η ομάδα Fashion Task Force, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι μερικών εκ των μεγαλύτερων ομίλων μόδας παγκοσμίως, όπως οι Yoox Net-a-Porter, Giorgio Armani, Emaar Properties, Puig, Burberry, Chloé, Moda Openandi, Selfridges, Stella McCartney, Zalando και Brunello Cucinelli. Πρώτη πρωτοβουλία τους αποτέλεσε η δημιουργία ενός συστήματος για την ψηφιακή ταυτοποίηση των ενδυμάτων (Digital ID system), το οποίο παρουσιάστηκε κατά τις εργασίες του G20 το 2021, κι αναμένεται από τα μέλη της ομάδας να ενσωματώσουν από φέτος την σχετική ταυτότητα στις δημιουργίες τους, με βάση το αντίστοιχο πρωτόκολλο κυκλικότητας.
Είχε προηγηθεί το 2016 το λανσάρισμα της διακήρυξης για την προστασία των εκτροφέων μαλλιού, The Dumphries House of Wool Declaration, με στόχο την προστασία και βιώσιμη διαχείριση των γουνοφόρων ζώων, την οποία έχουν μέχρι σήμερα υπογράψει 800 επιχειρήσεις διεθνώς. Ακολούθησε το 2017 μία ανάλογη πρωτοβουλία για την χρήση βιώσιμου βάμβακος, το Sustainable Cotton Communiqué, σε συνεργασία με τον βρετανικό όμιλο Marks & Spencer. Μεταξύ των εταιρειών που υπέγραψαν την αντίστοιχη διακήρυξη είναι η αμερικανική εταιρεία Nike, η σουηδική H&M, η πλατφόρμα online μόδας Asos αλλά και ο όμιλος πολυτελών ειδών Kering (ιδιοκτήτης μεταξύ άλλων των οίκων Gucci και Yves Saint Laurent). Οι υπογράφοντες δεσμεύονται να χρησιμοποιούν 100% βαμβάκι από βιώσιμες πηγές μέχρι το 2025.
Η δέσμευση του νέου Βρετανού μονάρχη στη στήριξη της βιωσιμότητας στη βιομηχανία της μόδας συνεχίστηκε και το 2021, με το λανσάρισμα της πρωτοβουλίας Terra Carta (χάρτης της γης), προσφέροντας στις επιχειρήσεις έναν οδικό χάρτη προς την υιοθέτηση πρακτικών για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, μέχρι το 2030. Η βρετανική φίρμα John Lewis υπέγραψε πρώτη την σχετική διακήρυξη, στοχεύοντας σε μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα μέχρι το 2035, και το παράδειγμα της ακολουθούν κι άλλες.
Ο νέος Βασιλιάς της Βρετανίας έχει επιτύχει να συμμαχήσει και με τον μεγαλύτερο όμιλο πολυτελών ειδών LVMH, στον τομέα της εκπαίδευσης και της διάσωσης των παραδοσιακών επαγγελμάτων που σχετίζονται με την μόδα και την παραγωγή ρούχων. Ο γαλλικός όμιλος είναι ο βασικός χρηματοδότης της μετατροπής ενός παλιού εγκαταλειμμένου πριονιστηρίου μέσα στους χώρους της βασιλικής έπαυλης Dumfries House σε σχολή σχεδίου μόδας και υφασμάτων, το LVMH Textile Training Center. Αντίστοιχα, εκτός βρετανικών συνόρων, το ίδρυμα Prince’s Trust συνεργάστηκε με τον γερμανικό σύλλογο σχεδιαστών μόδας και το ίδρυμα Swarovski για την δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για νέους αποφοίτους σχεδιαστές μόδας από γερμανικές σχολές.
Αν και παραμένει ασαφές το κατά πόσο η ενασχόληση του με την βιωσιμότητα στην βιομηχανία της μόδας θα διατηρηθεί στο ίδιο επίπεδο από τη νέα του θέση ως βασιλιά, ο Κάρολος ο 3ος οπωσδήποτε προσφέρει μία ακόμη ευκαιρία για τα είδη “Made in Britain” με αφορμή την στέψη του. Σχεδόν ένας στους τρεις εκπροσώπους της γενιάς των Millennials αναφέρει ότι θα αγοράσει κάποιο είδος βρετανικής προέλευσης, με έναν στους τέσσερις των νέων κάτω των 35 ετών να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για είδη όπως οι αναμνηστικές κούπες με το νέο βασιλικό έμβλημα, δεδομένου ότι διατίθενται σε πολύ χαμηλές τιμές. Ο συνολικός εκτιμώμενος τζίρος μάλιστα που θα πραγματοποιηθεί από τα αναμνηστικά είδη γύρω από την στέψη αγγίζει το 1 δισεκατομμύριο στερλίνες, καθώς εκατομμύρια τουρίστες συρρέουν στην Βρετανία για να παρακολουθήσουν μία ιστορική στιγμή.
Για όσους πάντως ενδιαφέρονται για την πιο πολυτελή πτυχή της στέψης, ο οίκος Sotheby’s διοργανώνει μέσα στον Ιούνιο μία σχετική δημοπρασία, την Coronation Sale, προσφέροντας σπάνια χειρόγραφα, κοσμήματα και είδη τέχνης από το παρελθόν και το παρόν της βρετανικής μοναρχίας και σηματοδοτώντας με ανεξίτηλο τρόπο την έλευση της εποχής του Βασιλιά Καρόλου του 3ου.