Οι πρεσβευτές της ΕΕ κατέληξαν χθες βράδυ σε πολιτική συμφωνία σχετικά με τον νέο γύρο κυρώσεων του μπλοκ κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένου ενός ανώτατου ορίου τιμών του πετρελαίου, στο οποίο είχαν αντιταχθεί νωρίτερα μερικά κράτη μέλη με σημαντικές δραστηριότητες στη ναυτιλία (Ελλάδα, Κύπρος, Μάλτα).
Το σχέδιο μέτρων που συμφωνήθηκε την Τρίτη και το οποίο θα αποτελέσει την όγδοη δέσμη κυρώσεων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα προβλέπει τη νομική βάση του ανώτατου ορίου τιμών, το οποίο είχε προηγουμένως συμφωνηθεί από τις χώρες της G7.
Μια ημέρα νωρίτερα, τη Δευτέρα, αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ εξακολουθούσαν να ανησυχούν για τις οικονομικές συνέπειες του ανώτατου ορίου τιμών του πετρελαίου, ενώ οι αντιδράσεις των κρατών μελών με μεγάλες ναυτιλιακές βιομηχανίες παρέμεναν το μόνο εμπόδιο για τη συμφωνία.
Οι κυρώσεις θα προσθέσουν απαγόρευση στη θαλάσσια διακίνηση ρωσικού πετρελαίου, αλλά θα περιλαμβάνουν εξαίρεση για το πετρέλαιο με τιμή σε ή κάτω από ένα επίπεδο που θα καθοριστεί από τα κράτη της G7.
Σύμφωνα με διπλωμάτες της ΕΕ, η Μάλτα, η Ελλάδα και η Κύπρος πρόκειται να λάβουν σημαντικές παραχωρήσεις όσον αφορά τις οικονομικές τους ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα γίνει πριν από την έναρξη ισχύος των ανώτατων τιμών.
Αυτό θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα παρακολούθησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο θα αξιολογεί πρακτικές καταστρατήγησης, όπως η εκ νέου σημαία των πλοίων, δήλωσαν οι διπλωμάτες της ΕΕ, όπου αν το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ διαπιστώσει «σημαντική απώλεια επιχειρήσεων» λόγω των μέτρων καταστρατήγησης, θα είναι σε θέση να προτείνει μέτρα μετριασμού στη χώρα για να αποφευχθούν οι επιπτώσεις τους.
«Πρόκειται για ένα είδος φρένου έκτακτης ανάγκης», δήλωσε ένας διπλωμάτης της ΕΕ στο Euractiv, παραδεχόμενος ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να σημαίνει ότι ένα κράτος μέλος θα μπορούσε να ασκήσει βέτο κατά του ανώτατου ορίου τιμών, εάν η αξιολόγηση των επιπτώσεων είναι αρνητική.
«Η συμπερίληψή του στη δέσμη κυρώσεων λύνει το πρόβλημα του "πρωτοπόρου" που φοβόταν η Μάλτα: Εμείς κάνουμε μια απαγόρευση της ναυτιλίας και άλλα μέλη της G7 μπορεί να μην ακολουθήσουν το παράδειγμά μας», πρόσθεσε ο διπλωμάτης.
Δεν υπάρχει ακόμη απόφαση σχετικά με την πραγματική τιμή ή το εύρος τιμών του μελλοντικού ανώτατου ορίου, αν και οι ΗΠΑ έχουν δηλώσει ότι αυτό θα γίνει εντός εβδομάδων.
Τον Ιούνιο, τα κράτη μέλη της ΕΕ είχαν συμφωνήσει σε πλήρη απαγόρευση των ασφαλιστικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών για το πετρέλαιο που μεταφέρεται στη θάλασσα, αρχής γενομένης από τις 5 Δεκεμβρίου, παράλληλα με την απαγόρευση των αγορών ρωσικού αργού από την ΕΕ, ενώ η ναυτιλία γλίτωσε από τους περιορισμούς.
Η G7 είχε υποστηρίξει ένα ανώτατο όριο τιμών νωρίτερα αυτό το μήνα και δήλωσε ότι στοχεύει σε συμφωνία πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση.
Όσον αφορά τη διαδικασία του μηχανισμού ανώτατης τιμής, η Πολωνία πίεζε ώστε η λήψη αποφάσεων να είναι ομόφωνη, κάτι που αντικατοπτρίζεται στην τρέχουσα πρόταση, σύμφωνα με διπλωμάτες της ΕΕ.
«Υπήρχε η ιδέα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εκπροσωπούσε όλα τα κράτη μέλη στη διαδικασία. Τώρα θα χρειαζόταν μια εντολή που θα εγκρίνεται από το Συμβούλιο (κάθε φορά) για τον καθορισμό ανώτατου ορίου τιμών», είχε δηλώσει τη Δευτέρα διπλωμάτης της ΕΕ που γνωρίζει τη συζήτηση.
Η τελική έκδοση των λεπτομερειών του σχεδίου του νέου μέτρου, συμπεριλαμβανομένου του ανώτατου ορίου τιμών του πετρελαίου, αναμένεται να υπογραφεί την Τετάρτη ή το αργότερο την Πέμπτη, αλλά πριν οι ηγέτες της ΕΕ συναντηθούν στην Πράγα την Πέμπτη και την Παρασκευή για την άτυπη σύνοδο κορυφής τους, δήλωσαν διπλωμάτες της ΕΕ.