Έως και 9,4 δισ. ευρώ επιδιώκει να αντλήσει η Volkswagen από την αρχική δημόσια προσφορά της εμβληματικής κατασκευάστριας εταιρείας σπορ αυτοκινήτων Porsche, κάτι που θα μπορούσε να είναι η μεγαλύτερη εισαγωγή μετοχής στην Ευρώπη εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε ότι επιδιώκει μια αποτίμηση 70 έως 75 δισεκατομμυρίων ευρώ για την εισαγωγή, χαμηλώνοντας τον πήχη από τα 85 δισ. ευρώ εν μέσω της σημαντικής αναταραχής στην αγορά.
Οι ευρωπαϊκές αγορές ήταν σε μεγάλο βαθμό κλειστές στις δημόσιες εγγραφές για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, με τις εταιρείες να αποφεύγουν την αναζήτηση νέων εισαγωγών λόγω της ενεργειακής κρίσης, της αύξησης των επιτοκίων και του πληθωρισμού ρεκόρ. Η Porsche δεν είναι η μόνη που μειώνει τους στόχους αποτίμησης, με την Intel Corp. να μειώνει τις προσδοκίες για την IPO της Mobileye.
Εν μέσω της χρηματιστηριακής ύφεσης, το σχέδιο για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο λαμβάνει ώθηση από τις σταθερές δεσμεύσεις των βασικών επενδυτών-κλειδιά. Η Qatar Investment Authority, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας, η T. Rowe Price και η ADQ πρόκειται να συμμετέχουν με έως και 3,7 δισ. ευρώ.
«Βρισκόμαστε τώρα στην τελική ευθεία με τα σχέδια για την ΑΜΚ της Porsche και χαιρετίζουμε τη δέσμευση των επενδυτών-σταθμών μας», δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής της VW Arno Antlitz. Η περίοδος της προσφοράς θα ξεκινήσει στις 20 Σεπτεμβρίου με προγραμματισμένη έναρξη διαπραγμάτευσης στις 29 Σεπτεμβρίου.
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων με πιθανούς επενδυτές, η VW παρουσίασε την εισαγωγή της μετοχής ως μια ευκαιρία να επενδύσει σε μια εταιρεία που συνδυάζει τα καλύτερα των ανταγωνιστών της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Ferrari NV, και των πολυτελών εμπορικών σημάτων, όπως η Louis Vuitton. Ενώ η Ferrari και η Porsche απευθύνονται και οι δύο σε πλούσιους αγοραστές, ο ιταλικός κατασκευαστής παραμένει στη δική του κατηγορία, διαθέτοντας κορυφαία περιθώρια κέρδους στον κλάδο και παρέχοντας ένα κλάσμα των 300.000 ετήσιων πωλήσεων της Porsche.
Στο μέσο σημείο αποτίμησης για τις προνομιούχες μετοχές, η δημόσια εγγραφή θα αποτιμούσε την Porsche σε 10,2 φορές τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, σύμφωνα με την Jefferies. Αυτό συγκρίνεται με τον πολλαπλασιαστή EBITDA της Ferrari που είναι 23,1 φορές. Παρόλα αυτά, το ανώτερο εύρος αποτίμησης της Porsche σχεδόν ταιριάζει με τη συνολική αγοραία αξία της VW - που περιλαμβάνει την Audi, τη Skoda, τη μάρκα VW καθώς και τη Seat - ύψους 88 δισ. ευρώ.
Εκτός από το να προσφέρει στους επενδυτές ένα κομμάτι ενός από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στην αυτοκινητοβιομηχανία, η δημόσια εγγραφή θα επιστρέψει σημαντική εξουσία λήψης αποφάσεων στην οικογένεια Porsche-Piech, η οποία έχασε τον έλεγχο της κατασκευάστριας σπορ αυτοκινήτων πριν από περισσότερο από μια δεκαετία μετά από μια παρατεταμένη μάχη εξαγοράς με τη VW. Για να ληφθούν υπόψη τα συμφέροντα της οικογένειας των δισεκατομμυριούχων, η οποία κατέχει το 53% των μετοχών με δικαίωμα ψήφου της VW μέσω της ξεχωριστά εισηγμένης Porsche Automobil Holding SE, η δημόσια εγγραφή της Porsche είναι πολύπλοκη και έχει προκαλέσει ανησυχίες για τη διακυβέρνηση που αντικατοπτρίζουν εκείνες σχετικά με τη δαιδαλώδη δομή της VW.
Οι επενδυτές θα μπορούν να εγγραφούν στο 25% των προνομιούχων μετοχών της Porsche, οι οποίες δεν έχουν δικαίωμα ψήφου. Η οικογένεια θα αγοράσει το 25% συν μία κοινή μετοχή της Porsche με δικαίωμα ψήφου, πράγμα που σημαίνει ότι θα λάβει μειοψηφικό ποσοστό αποκλεισμού και θα επηρεάσει τις μελλοντικές σημαντικές αποφάσεις. Η οικογένεια έχει συμφωνήσει να καταβάλει ένα premium 7,5% επί του εύρους τιμών για τις προνομιούχες μετοχές και σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει την εξαγορά με ένα μείγμα από δανειακά κεφάλαια ύψους έως και 7,9 δισεκατομμυρίων ευρώ και ένα ειδικό μέρισμα που θα καταβάλει η VW.
Τα έσοδα από τη συμφωνία θα βοηθήσουν τη VW με τη μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα και τις επενδύσεις σε λογισμικό, λέει η αυτοκινητοβιομηχανία.
Ενώ το ενδιαφέρον για την ΑΜΚ ήταν μεγάλο, ορισμένοι επενδυτές δήλωσαν ότι ο διορισμός του Oliver Blume, διευθύνοντος συμβούλου της Porsche, στο τιμόνι της VW και το σχέδιο για την παραμονή του σε διπλό ρόλο εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μελλοντική ανεξαρτησία της Porsche.