Στον απόηχο της πανδημίας και των ακραίων συνθηκών εργασίας και διαβίωσης που ο πλανήτης υποχρεώθηκε να προσαρμοστεί, οι όροι «ευεξία» και «πνευματική υγεία» έρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, αποτελώντας προτεραιότητα για εκατομμύρια ανθρώπους που ευελπιστούν να ανακτήσουν την χαμένη κανονικότητα και ψυχική ισορροπία. Πρόσφατη έρευνα της εταιρείας McKinsey αποτιμά την αξία της παγκόσμιας αγοράς ευεξίας (wellness) σε 1,5 τρισ δολάρια, εκτιμώντας μάλιστα ότι θα αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια με ρυθμούς που κυμαίνονται μεταξύ 5% και 10%.
Εντυπωσιακό είναι μάλιστα το γεγονός ότι η ιεράρχηση της ευεξίας ως προτεραιότητα έχει αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό συγκριτικά με την μεταβολή της πραγματικής αίσθησης ευεξίας, σε σχέση με τρία χρόνια πριν, από την πλειονότητα των ερωτηθέντων, προφανώς αναδεικνύοντας την επίδραση της πανδημίας στην ανθρωπότητα και την αίσθηση ενός συλλογικού ψυχικού και σωματικού burnout. Να σημειωθεί ότι η έρευνα της McKinsey πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 7.500 καταναλωτών από έξι χώρες (ΗΠΑ, Βρετανία, Γερμανία, Ιαπωνία, Βραζιλία και Κίνα), πιστοποιώντας συνολικά την ανάπτυξη του ευρύτερου αυτού κλάδου παγκοσμίως. Με τον όρο ευεξία δε, οι αναλυτές της McKinsey κατηγοριοποιούν συνολικά μία μεγάλη γκάμα προϊόντων διατροφής, περιποίησης, καλλυντικών και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και των εξειδικευμένων και ραγδαία ανερχόμενων εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα με στόχο την βελτίωση του ύπνου αλλά και της ενσυνειδητότητας (mindfulness).
Το 79% των ερωτηθέντων χαρακτηρίζουν την ευεξία ως «πολύ σημαντική», με το 42% να την ιεραρχεί ως πρώτη προτεραιότητα στην ζωή του αυτή την στιγμή. Τί εννοούν όμως οι ίδιοι οι καταναλωτές με τον όρο αυτό; Η καλύτερη υγεία, η καλύτερη φυσική κατάσταση, η καλύτερη διατροφή, η καλύτερη εμφάνιση, ο πιο απολαυστικός ύπνος καθώς και η βελτιωμένη ενσυνειδητότητα συνθέτουν τις έξι διαστάσεις της ευεξίας, για τις οποίες οι προοπτικές προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών από ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις μοιάζουν σχεδόν απεριόριστες.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις δαπάνες, τα προϊόντα που προάγουν την καλύτερη υγεία πρωταγωνιστούν στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων, ενώ ακολουθούν τα είδη που υπόσχονται καλύτερη εμφάνιση -προϊόντα ομορφιάς και καλλυντικής περιποίησης για πρόσωπο και σώμα. Ο ευρύτερος χώρος προϊόντων και υπηρεσιών γυμναστικής ακολουθούν σε ό,τι αφορά την προσδοκώμενη δαπάνη των ερωτηθέντων, ενώ η ενίσχυση της ενσυνειδητότητας και η βελτίωση του ύπνου ολοκληρώνουν την ιεράρχηση των αναγκών ευεξίας του δείγματος στην παρούσα φάση.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα παρουσιάζουν σχετική ομοιομορφία ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης των ερωτηθέντων, καταγράφοντας μόνο μικρές διακυμάνσεις. Οι αναλυτές της McKinsey εκτιμούν μάλιστα ότι η εντυπωσιακότερη αύξηση δαπάνης στον ευρύτερο χώρο της ευεξίας θα προκύψει κυρίως σε ό,τι αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες -κι όχι τόσο στα προϊόντα- που προάγουν υγεία σώματος και πνεύματος, όπως οι προσωπικοί γυμναστές, οι διατροφολόγοι αλλά και οι σύμβουλοι ψυχικής υγείας.
Πέραν αυτών όμως, η ίδια έρευνα εντοπίζει ακόμη μερικές αναδυόμενες τάσεις που θα διαμορφώσουν το τοπίο του μέλλοντος σε ό,τι αφορά τον ευρύτερο χώρο της ευεξίας:
- Η πρώτη αφορά στα βιολογικά προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης, τα οποία συνδυάζουν τις φυσικές ιδιότητες με την βιωσιμότητα, με τα είδη που προέρχονται ειδικότερα από την Βραζιλία και την Κίνα να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των ερωτηθέντων. Χαρακτηριστικά, στο δίλημμα μεταξύ πιο αποτελεσματικών έναντι βιολογικών/καθαρών προϊόντων, οι περισσότεροι ερωτηθέντες προτίμησαν τα δεύτερα, αναφέροντας τον παράγοντα “αυθεντικότητα” ως καθοριστικό για την επιλογή τους.
- Η δεύτερη τάση αφορά στην σταδιακή αποδοχή εκ μέρους των καταναλωτών της ανάγκης διάθεσης προσωπικών δεδομένων με αντάλλαγμα πιο προσωποποιημένες υπηρεσίες και προϊόντα. Πρόκειται για σημαντική μετατόπιση των καταναλωτικών προτιμήσεων, εντονότερη σε αναπτυσσόμενες αγορές, όπως η Βραζιλία, αλλά σημαντικά αναπτυσσόμενη και σε πιο “δύσπιστα” δημογραφικά σύνολα, όπως στις ΗΠΑ.
- Η τρίτη τάση αφορά στην κυριαρχία του ψηφιακού καναλιού, ειδικά για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων ευεξίας, όπως τα wearables, με την Κίνα να καταγράφει τις υψηλότερες δαπάνες σε e-commerce, ακολουθούμενη από την Ιαπωνία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ενώ η τέταρτη τάση σχετίζεται με την συμβολή των influencers στην τόνωση των πωλήσεων συγκεκριμένων προϊόντων και υπηρεσιών ευεξίας. Χαρακτηριστικά, περί το 15% των ερωτηθέντων από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία δήλωσε ότι παρακολουθεί ενεργά συγκεκριμένους λογαριασμούς influencers στα social media, κι έχει ήδη πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία αγορά με βάση την προτροπή τους, ποσοστό που ανεβαίνει σε 55% στις αγορές της Κίνας και της Βραζιλίας.
- Τέλος, ακόμη μία τάση που προκύπτει από την έρευνα της McKinsey αποτελεί η άνοδος των υπηρεσιών, σε συνδυασμό με τα εξειδικευμένα προϊόντα περιποίησης, με τους ερωτηθέντες να αναζητούν εμπειρίες ενίσχυσης της ευεξίας συνολικά, μέσα από την απρόσκοπτη επικοινωνία που προσφέρει η τεχνολογία.
Σε αυτό το πλαίσιο, το μέλλον προδιαγράφεται συναρπαστικό για τις εταιρείες που θα επιτύχουν να συνδυάσουν προϊόντα και υπηρεσίες από διαφορετικές κατηγορίες που εμπίπτουν στον ευρύτερο χώρο της ευεξίας, όπως π.χ. τα αθλητικά είδη με τα τα προηγμένα μηχανήματα γυμναστικής και τις εφαρμογές για την βελτίωση του ύπνου. Οι αναλυτές της McKinsey προβλέπουν δε κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων εταιρειών στον ευρύτερο κλάδο το επόμενο διάστημα, το οποίο θα δημιουργήσει ένα νέο οικοσύστημα επιχειρήσεων, ως απάντηση στην συλλογική αναζήτησή ψυχικής και σωματικής υγείας στον απόηχο της πανδημίας.