Κλειστά βενζινάδικα λόγω έλλειψης καυσίμων ή ακόμη και ουρές χιλιομέτρων για αγορά τελικά ενός… πλαστικού μπουκαλιού βενζίνης. Άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ και συνεχείς εκκλήσεις από αγρότες και κτηνοτρόφους ότι η παραγωγή τους κινδυνεύει να καταστραφεί.
Οι παραπάνω εικόνες δεν αφορούν κάποια φτωχή χώρα της Αφρικής αλλά τη Βρετανία, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα διπλό χτύπημα: από τη μία πλευρά η πανδημία του κορονοϊού και από την άλλη ορισμένες δυσάρεστες συνέπειες του Brexit.
Αιτία όλων των παραπάνω η έλλειψη οδηγών φορτηγών για να μεταφέρουν είτε καύσιμα από τα διυλιστήρια, είτε πρώτες ύλες από τις μονάδες παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων, με τη βρετανική κυβέρνηση να… χαρίζει 5.000 προσωρινές βίζες σε ξένους οδηγούς φορτηγών και 5.500 σε ξένους εργάτες για ορνιθοτροφεία που επιθυμούν να εργαστούν επί του εδάφους της Γηραιάς Αλβιόνας έως και τα Χριστούγεννα του 2021.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της αντίστοιχης ένωσης αυτή τη στιγμή η Βρετανία χρειάζεται περί τους 100.000 οδηγούς φορτηγών, προκειμένου να καλύψει τα κενά που έχουν δημιουργηθεί, ενώ την ίδια ώρα υπάρχει πρόβλημα και με έλλειψη επαγγελματικών αδειών ακόμη και γι’ αυτούς που θέλουν να αναλάβουν το δύσκολο αυτό έργο.
Το πρόβλημα είναι, όμως, ότι η ανταπόκριση των οδηγών δεν είναι η αναμενόμενη, καθώς οι περισσότεροι εξ αυτών που εγκατέλειψαν τη χώρα και υπολογίζονται στους 20.000, μετά το Brexit δεν επιθυμούν να επιστρέψουν για αρκετούς λόγους, οι οποίοι είναι περισσότερο κοινωνικής παρά οικονομικής φύσης.
«Η βρετανική κοινωνία μετά το Brexit αποφάσισε ότι οι οδηγοί φορτηγών με συγκεκριμένη καταγωγή, όπως οι Πολωνοί, δεν ήταν και τόσο καλοδεχούμενοι. Ως εκ τούτου δεν πρόκειται να γυρίσουμε πίσω τώρα», σπεύδει να σημειώσει, μιλώντας στο NBC, ο Άρθουρ Γιαρζέμπσκι, οδηγός φορτηγού από την Πολωνία που εγκατέλειψε τη Βρετανία μετά την έξοδο από την ΕΕ.
Αποτέλεσμα οι Βρετανοί πολίτες να σπεύδουν στα βενζινάδικα πανικόβλητοι για να προμηθευθούν καύσιμα και αρκετά ράφια ακόμη και σε μεγάλες και γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ να είναι άδεια, λόγω τόσο των πανικόβλητων αγορών όσο και των ελλείψεων.
Βέβαια τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν αποτελούν πρόβλημα μόνο της Βρετανίας, έχουν καταγραφεί και σε άλλες χώρες της ΕΕ αλλά και στις ΗΠΑ, μόνο που δεν έχουν καταλήξει σε τόσο μεγάλη αναστάτωση. Αιτία το γεγονός ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί φορτηγών συνταξιοδοτούνται και οι νεότεροι δεν θέλουν να αναλάβουν μία δουλειά που περιλαμβάνει πολλές ώρες στον δρόμο και ενίοτε όχι και τόσο καλές απολαβές.
Η πανδημία κατέστησε ακόμη πιο δύσκολη την κατάσταση στη βρετανική οικονομία, με διακοπή της λειτουργίας των υπηρεσιών που δίνουν τα επαγγελματικά διπλώματα και ακύρωση αντίστοιχων εξετάσεων, με αποτέλεσμα και εδώ να υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις. Τα προβλήματα είναι τόσο ακραία που η βρετανική κυβέρνηση δεν δίστασε να ανακοινώσει ότι θα αναπτύξει τις υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να υπάρξει μεταφορά κυρίως καυσίμων και πιθανώς και κάποιων πρώτων υλών.
Όπως, δε, επισημαίνουν όσοι ήταν αντίθετοι στο Brexit υπάρχει και μία υποβόσκουσα ειρωνεία την όλη υπόθεση, καθώς σε μεγάλο βαθμό όσοι ψήφισαν υπέρ της εξόδου από την ΕΕ το έπραξαν κινούμενοι από την επιθυμία να μειωθεί η μετανάστευση αλλά και οι ξένοι εργαζόμενοι στη χώρα. Τώρα που υπάρχει πρόβλημα η Βρετανία παρακαλεί τους ξένους εργαζόμενους για να τη σώσουν.