ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Έρχονται μεγάλες αυξήσεις στον καφέ, κάνουν ράλι οι διεθνείς τιμές

Κατά 70% έχει αυξηθεί η τιμή της ποικιλίας arabica, μετά την ξηρασία που έπληξε την Βραζιλία, τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στην Κολομβία και τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σύντομα οι λάτρεις του καφέ θα δουν το αγαπημένο τους ρόφημα να γίνεται πιο ακριβό, καθώς η κλιματική αλλαγή έχει χτυπήσει τις καλλιέργειες, οδηγώντας τις τιμές σε άλμα. Οι τιμές των κόκκων καφέ στις διεθνείς αγορές έχουν εκτοξευτεί, καθώς η χειρότερη ξηρασία του τελευταίου αιώνα στη Βραζιλία οδήγησε σε ελλείψεις καφέ για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια, ενώ παράλληλα οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στην Κολομβία διέκοψαν τις εξαγωγές νωρίτερα φέτος, σπρώχνοντας ακόμα υψηλότερα τις τιμές.

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, στις αρχές Ιουνίου, τα futures για την ποικιλία arabica, που αποτελεί μια από τις premium ποικιλίες, ανέβηκε σε υψηλό 4,5 ετών φτάνοντας στο 1,7 δολάριο η λίβρα, που είναι κατά 70% ακριβότερα σε σχέση με τα περσινά επίπεδα. Από τότε, οι τιμές έχουν υποχωρήσει στο 1,5 δολάριο τη λίβρα με τον Όλε Χάνσεν, επικεφαλής στρατηγικής για τα εμπορεύματα της Saxo Bank να αναφέρει πως «η καταστροφική ξηρασία είχε πραγματικά έναν σημαντικό αντίκτυπο στην καλλιέργεια του καφέ φέτος».

Άλλα εμπορεύματα, όπως το σιδηρομετάλλευμα, το καλαμπόκι και το λάδι, έχουν κινηθεί όλα υψηλότερα φέτος, κάτι που, σύμφωνα με τους οικονομολόγους, μεταφέρεται στην πραγματική οικονομία, καθώς οι παραγωγοί αυξάνουν τις τιμές με τις οποίες χρεώνουν τους καταναλωτές.

Τα καφεκοπτεία και οι αγοραστές καφέ συνηθίζουν να συνάπτουν συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης με τους προμηθευτές τους, τα οποία τους προστατεύουν από διακυμάνσεις στην τιμή για τρεις ως και εννιά μήνες. Επίσης, η χαμηλή ζήτηση για καφέ από τις καφετέριες και τα εστιατόρια λόγω των lockdowns, σημαίνει ότι μπορεί να υπάρχουν ακόμα κάποια αποθέματα.

Ωστόσο όταν αυτές οι συμφωνίες, με τη συγκεκριμένη τιμή, λήξουν και οι οικονομίες ανοίξουν, πολλά καφεκοπτεία θα θέλουν να υπογράψουν νέες συμφωνίες αγοράς, με τις τιμές του καφέ να είναι πλέον σημαντικά υψηλότερες, με τους αναλυτές να σημειώνουν ότι αυτές οι αυξήσεις θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές, στα supermarkets και στις καφετέριες.

«Ακόμα παραδίδουμε καφέ από προηγούμενα συμβόλαια. Είναι η επόμενη ομάδα παραδόσεων που θα αρχίσει να είναι πιο ακριβή», ανέφερε στους Financial Times ο Stephen Hurst, ιδρυτής της Mercanta, η οποία εμπορεύεται ειδικές ποικιλίες καφέ για high end καφεκοπτεία και πρόσθεσε πως «οι τιμές χονδρικής και λιανικής θα αρχίσουν να επηρεάζονται κάποια στιγμή μέχρι το τέλος του έτους».

Ο Martin Deboo αναλυτής της Jefferies δήλωσε ότι οι τιμές λιανικής του καφέ στην Ευρώπη παρέμειναν σταθερές στο πρώτο εξάμηνο του έτους, κάτι που καταδεικνύει ότι τα καφεκοπτεία καλύπτονταν ακόμα από τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης. Τόνισε όμως ότι οι τιμές μπορεί να αρχίσουν να αυξάνονται τους ερχόμενους μήνες, «καθώς περνάει το καλοκαίρι, οι καλύψεις θα αρχίσουν να τελειώνουν».

Ήδη καταγράφονται οι πρώτες ενδείξεις πως οι υψηλότερες τιμές έχουν αρχίσει να επηρεάζουν την τσέπη των καταναλωτών. Η Tchibo, η γερμανική αλυσίδα λιανικής, ανακοίνωσε ότι από αυτόν τον μήνα, θα αυξήσει τις τιμές του καφέ κατά 50 σεντς ως και 1 ευρώ το κιλό, ενώ η JM Smucker, η αμερικανική εταιρεία τροφίμων πίσω από τις μάρκες καφέ, Folgers and Dunkin, δήλωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές σε διάφορες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένου και του καφέ.

Για τις καφετέριες, η άνοδος στις τιμές του καφέ έρχεται να προστεθεί στους μισθούς και σε άλλα κόστη που σκαρφαλώνουν μετά την πανδημία. Ωστόσο το κόστος του καφέ αντιστοιχεί μόνο σε ένα μικρό ποσοστό ενός cappuccino ή ενός latte που πωλείται σε μια καφετέρια, με το ενοίκιο και τους μισθούς να υπερβαίνουν το μισό κόστος.

Ορισμένα καφεκοπτεία και εταιρείες πώλησης καφέ μπορεί να περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η οικονομική ανάκαμψη και την ανάκαμψη της καταναλωτικής ζήτησης, προτού αποφασίσουν να κάνουν κάποια κίνηση στις τιμές. Ενώ η ζήτηση για καφέ στο σπίτι αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του lockdown, οι πωλήσεις στα εστιατόρια και τις καφετέριες που στηρίζονταν στους υπάλληλους γραφείου κατέγραψαν σημαντική «βουτιά».

Στάση αναμονής από τις επιχειρήσεις

Η Nespresso, αναφέρει πως στις ΗΠΑ θα ακολουθήσει στάση αναμονής ώστε να δει για πόσο καιρό θα διατηρηθούν οι υψηλές τιμές στην αγορά κόκκων καφέ. Σημειώνεται πως παρά το γεγονός ότι η φετινή σοδειά στη Βραζιλία που αποτελεί την μεγαλύτερη παραγωγό χώρα καφέ παγκοσμίως, θα είναι φτωχή, την προηγούμενη χρονιά είχε καταγράψει ρεκόρ. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμα αποθέματα στις αποθήκες, με τον Κάρλος Μέρα, αναλυτή της Rabobank να τονίζει πως «υπάρχει πολύ καφές στη Βραζιλία».

Ωστόσο τα προβλήματα που συσσωρεύονται στην εφοδιαστική αλυσίδα με τις αποστολές προκαλούν προβληματισμό σε παραγωγούς και αγοραστές που βασίζονται στα αποθέματά τους. Μια έλλειψη σε κοντέινερ και πλοία έχει προκαλέσει ένα παγκόσμιο «έμφραγμα» στα τρόφιμα και τα άλλα αγαθά καθώς οι αποστολές που συνήθως χρειάζονταν περίπου 4 με 6 εβδομάδες πλέον απαιτούν τον διπλάσιο χρόνο σύμφωνα με την αγορά.

«Είναι ένας μεγάλος πονοκέφαλος» αναφέρει στους FT ο Μέρα που προσθέτει ότι υπάρχει αρκετός καφές που περιμένει να αποσταλεί από τις παραγωγές χώρες όπως στη Κολομβία, όπου οι πολιτικές αναταραχές που υπήρξαν προκάλεσαν προβλήματα στη ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας καφέ.

Ειδικότερα η παραγωγή στη Κολομβία αναμένεται να μην επηρεαστεί καθόλου από την πανδημία, όμως εξαιτίας των εσωτερικών προβλημάτων σε συνδυασμό με την πίεση που καταγράφεται στην διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, «οι εξαγωγές χρειάζονται τουλάχιστον 2 μήνες για να επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς», αναφέρει ο Ρομπέρτο Βέλεζ, διευθ. σύμβουλος της Ένωσης Παραγωγών Καφέ στη Κολομβία.

Η αβεβαιότητα για τις καταναλωτικές συνήθειες που έχουν διαμορφωθεί μετά την πανδημία προβληματίζουν επίσης την αγορά, που αναμένει την κατανάλωση καφέ να ανακάμψει φέτος αλλά όχι στα επίπεδα που βρίσκονταν προ πανδημίας. «Η ζήτηση αποτελεί το μεγάλο ερώτημα. Δεν είναι τόσο έντονη όσο νομίζουν πολλοί» αναφέρει ο ιδρυτής της Mercanta.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

kafes-coffee-espresso
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πόλεμος» στα ράφια για τον εσπρέσο: Το άλμα πωλήσεων και οι «παίκτες»

Από τα κλειστά καταστήματα εστίασης, η κατανάλωση εσπρέσο μεταφέρεται στα σούπερ μάρκετ και οι πωλήσεις αυξάνονται θεαματικά. Οι εταιρείες που ανταγωνίζονται και η μεγάλη ανατροπή στα μερίδια αγοράς την περίοδο 2010 - 2019.
take away-kafes
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν κόβουν τον καφέ οι Έλληνες όσο και αν αυξάνονται οι τιμές του

Παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές θεωρούν ότι οι τιμές του καφέ έχουν αυξηθεί και είναι υψηλές, δεν έχουν αλλάξει τις συνήθειές τους με 7 στους 10 να συνεχίζουν να βγαίνουν έξω σε καφετέριες. Στην κορυφή των επιλογών ο εσπρέσο.
Supermarket
ΔΙΕΘΝΗ

«Καλάθι νοικοκυριού» ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών και στη Γαλλία

Η κυβέρνηση θέλει οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής αλλά και οι οικογενειακές δυναστείες που είναι ιδιοκτήτες αλυσίδων παντοπωλείων να πωλούν από τον ερχόμενο μήνα ένα καλάθι περίπου 50 καθημερινών ειδών σε εκπτωτικές τιμές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Καφές σε φακελάκι τσαγιού: Καινοτομία από τον ιδρυτή της Coffeway

Άρχισε να διατίθεται μέσα από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το νέο προϊόν καφέ που ανέπτυξε ο Γιάννης Μπενόπουλος. Η διαδρομή από την αλυσίδα καταστημάτων στην παραγωγή καφέ για τα σούπερ μάρκετ.