Το Ιράν επανέλαβε τα δικαιώματά του στον έλεγχο της ναυσιπλοΐας μέσω των Στενών του Ορμούζ και προειδοποίησε τις χώρες του Κόλπου να μην ευθυγραμμιστούν με τις Ηνωμένες Πολιτείες, μετά την πρόσφατη επίθεση σε πλοίο ανοικτά του Ομάν, που ανέδειξε την ευθραυστότητα της συμφωνίας ανάμεσα στην Τεχεράνη και την Ουάσινγκτον.
Η απάντηση της Τεχεράνης ήρθε μετά το «επεμβατικό, ανεύθυνο και προκλητικό» κοινό ανακοινωθέν των ΗΠΑ και έξι χωρών του Κόλπου, το οποίο απορρίπτει την πρόθεση του Ιράν να επιβάλει τέλη διοδίων στα πλοία που διασχίζουν τα Στενά του Ορμούζ.
«Η ασφαλής διέλευση των Στενών του Ορμούζ δεν μπορεί να διασφαλισθεί με βάση αμφίσημες ρυθμίσεις, παράλληλους διαύλους ή αποφάσεις που δεν λαμβάνουν υπ' όψιν τον ρόλο του Ιράν ως παράκτιας χώρας», ανέφερε σε ανάρτησή του στο Χ ο υφυπουργός Εξωτερικών Κάζεμ Γαριμπαμπαντί.
Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν περαιτέρω, παρά τις διαφορετικές ερμηνείες σχετικά με τη συμφωνία της περασμένης εβδομάδας ανάμεσα στο Ιράν και τις ΗΠΑ, καθώς και την επιβράδυνση της κυκλοφορίας στο Ορμούζ.
Η Saudi Aramco επανεκκίνησε τη φόρτωση αργού στον τερματικό σταθμό του Ρας Τανούρα, τον μεγαλύτερο στον κόσμο, έπειτα από τετράμηνη διακοπή, σύμφωνα με στοιχεία από ιστότοπους παρακολούθησης ναυτιλιακής δραστηριότητας.
Ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ολοκληρώνοντας την περιοδεία του στις χώρες του Κόλπου, προειδοποίησε ότι αν το Ιράν απειλήσει ή εμποδίσει πλοία στα Στενά, «θα έχουμε πρόβλημα».
Στο κοινό ανακοινωθέν, οι ΗΠΑ και οι χώρες του Συμβουλίου Ασφαλείας του Κόλπου κάνουν λόγο για «ελεύθερη, άνευ όρων και περιορισμών ναυσιπλοΐα» στο Ορμούζ, χωρίς τέλη διοδίων ή «απόπειρες ανάληψης ελέγχου». Επιπλέον, τονίζεται ότι η βιώσιμη ειρήνη στην περιοχή απαιτεί διαχείριση θεμάτων όπως οι βαλλιστικοί πύραυλοι, τα drones και η υποστήριξη των περιφερειακών συμμάχων της Τεχεράνης.
Το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών απάντησε υπογραμμίζοντας ότι η αμερικανική στρατιωτική παρουσία στον Κόλπο αποτελεί πηγή ανασφάλειας και διχόνοιας. Παράλληλα, επανέλαβε ότι το Ορμούζ θα διοικείται από κοινού από το Ιράν και τον Ομάν, όπως προβλέπει το ισχύον πρωτόκολλο συμφωνίας.
«Απευθύνουμε προειδοποίηση για τις εχθρικές και επεμβατικές πολιτικές στην περιοχή», κατέληξε η ανακοίνωση.