Ο Νικίτα Μιχάλκοφ αποτελεί έναν από τους πιο αναγνωρισμένους Ρώσους σκηνοθέτες των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Παρά τις συζητήσεις που έχουν προκαλέσει οι πολιτικές του θέσεις, το έργο του ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη προσέγγιση στις κλασικές ρωσικές καταβολές και τη συμβολή του στη μεγάλη παράδοση του ρωσικού κινηματογράφου.
Η σταδιοδρομία του Μιχάλκοφ ξεκίνησε την περίοδο του Νικίτα Χρουτσόφ και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, στη Ρωσία υπό την ηγεσία του Βλαντιμίρ Πούτιν, τον οποίο έχει περιγράψει ως γνήσιο εθνικιστή. Τα τελευταία χρόνια, η πολιτική του δραστηριότητα φαίνεται να έχει επηρεάσει την καλλιτεχνική του εξέλιξη, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών του κινηματογράφου.
Αδελφός του επίσης διακεκριμένου σκηνοθέτη και παραγωγού Αντρέι Κοντσαλόφσκι, ο Μιχάλκοφ υπήρξε πιστός υπηρέτης του σοβιετικού κινηματογράφου. Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα του περιλαμβάνονται τα «Μηχανικά Πιάνα» και η δραματική κομεντί «Μαύρα Μάτια».
Με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από τη γέννησή του στη Μόσχα στις 21 Οκτωβρίου 1945, αναδεικνύονται τα στοιχεία που διαμόρφωσαν την ταυτότητα του εμβληματικού δημιουργού.
Ο Μιχάλκοφ προέρχεται από οικογένεια ευγενών, με προπάππου που διετέλεσε κυβερνήτης στη Ρωσική Αυτοκρατορία και μητέρα πριγκίπισσα από τον Οίκο των Γκολίτσιν. Ο πατέρας του, Σεργκέι Μιχάλκοφ, ήταν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος και συνέγραψε τους στίχους τόσο του σοβιετικού όσο και του ρωσικού εθνικού ύμνου. Η μητέρα του, Ναταλία Κοντσαλόφσκαγια, ήταν ποιήτρια και προερχόταν από οικογένεια με σημαντική καλλιτεχνική παράδοση.
Σπουδές και Καλλιτεχνική Πορεία
Με πλούσια πνευματική κληρονομιά, ο Μιχάλκοφ φοίτησε στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας, στη σχολή Σούκιν και στο στούντιο Στανισλάφσκι. Στη συνέχεια, σπούδασε σκηνοθεσία στην Κρατική Σχολή Κινηματογράφου της Μόσχας.
Ξεκίνησε την κινηματογραφική του πορεία το 1964, ενώ στη συνέχεια έλαβε μέρος σε δεκάδες ταινίες ως ηθοποιός. Το 1974 σκηνοθέτησε το πρώτο του φιλμ μεγάλου μήκους, ένα σοβιετικό γουέστερν με τίτλο «At Home Among Strangers».
Η δεύτερη ταινία του, «A Slave of Love» (1976), απέσπασε θετικές κριτικές ακόμη και στις ΗΠΑ. Το 1977, με το «Μηχανικά Πιάνα», εμπνευσμένο από το έργο του Τσέχοφ «Πλατόνοφ», καθιερώθηκε ως μία από τις σημαντικότερες μορφές του σοβιετικού κινηματογράφου.
Το 1987 παρουσίασε τη ρομαντική κομεντί «Μαύρα Μάτια», βασισμένη σε διηγήματα του Τσέχοφ. Η ταινία, ιταλικής συμπαραγωγής, ξεχώρισε για το διεθνές καστ και τα βραβεία που απέσπασε, με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι να τιμάται στις Κάννες και να λαμβάνει υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Το 1991, ο Μιχάλκοφ βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία «Ούργκα», η οποία εστιάζει στις κοινωνικές αντιθέσεις και τις αξίες της ανθρώπινης φύσης, αναδεικνύοντας τη σκηνοθετική του δεξιοτεχνία.
Το 1994, ο «Ψεύτης Ήλιος» του χάρισε διεθνή αναγνώριση, κερδίζοντας το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας και το Μέγα Βραβείο στις Κάννες. Η ταινία διαδραματίζεται στην εποχή του σταλινισμού και αποτελεί μια σκληρή κριτική στην περίοδο εκείνη, με τον ίδιο τον Μιχάλκοφ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Πολιτικές Απόψεις και Καλλιτεχνική Επίδραση
Ο «Ψεύτης Ήλιος» σηματοδότησε το τέλος της πιο δημιουργικής φάσης του Μιχάλκοφ. Στη συνέχεια, η έντονη ενασχόλησή του με την πολιτική και οι εθνικιστικές και μοναρχικές του πεποιθήσεις επηρέασαν το έργο του, το οποίο δεν επανέλαβε την επιτυχία των προηγούμενων δεκαετιών.
Παρά τις αμφιλεγόμενες πολιτικές του απόψεις, ο Μιχάλκοφ διατηρεί σημαντική θέση στην ιστορία του ρωσικού κινηματογράφου. Οι ταινίες του αποτελούν σημείο αναφοράς για τη ρωσική καλλιτεχνική δημιουργία και προσφέρουν πολύτιμα παραδείγματα μιας ιδιαίτερης κινηματογραφικής σχολής.