ΓΔ: 1987.52 -1.30% Τζίρος: 445.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Κινηματογραφικός προβολέας
Προβολή ταινίας με παλαιό κινηματογραφικό προβολέα και άδεια οθόνη σε σκοτεινή αίθουσα.

Νικίτα Μιχάλκοφ: Ένας σκηνοθέτης με έντονη κληρονομιά και αντιφάσεις

Ο Νικίτα Μιχάλκοφ θεωρείται από τους κορυφαίους Ρώσους σκηνοθέτες, με έργα που τιμούν τη ρωσική καλλιτεχνική παράδοση, παρά τις αμφιλεγόμενες πολιτικές του θέσεις. Σημαντικές δημιουργίες του είναι τα «Μηχανικά Πιάνα» και τα «Μαύρα Μάτια».

Ο Νικίτα Μιχάλκοφ αποτελεί έναν από τους πιο αναγνωρισμένους Ρώσους σκηνοθέτες των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Παρά τις συζητήσεις που έχουν προκαλέσει οι πολιτικές του θέσεις, το έργο του ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη προσέγγιση στις κλασικές ρωσικές καταβολές και τη συμβολή του στη μεγάλη παράδοση του ρωσικού κινηματογράφου.

Η σταδιοδρομία του Μιχάλκοφ ξεκίνησε την περίοδο του Νικίτα Χρουτσόφ και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, στη Ρωσία υπό την ηγεσία του Βλαντιμίρ Πούτιν, τον οποίο έχει περιγράψει ως γνήσιο εθνικιστή. Τα τελευταία χρόνια, η πολιτική του δραστηριότητα φαίνεται να έχει επηρεάσει την καλλιτεχνική του εξέλιξη, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών του κινηματογράφου.

Αδελφός του επίσης διακεκριμένου σκηνοθέτη και παραγωγού Αντρέι Κοντσαλόφσκι, ο Μιχάλκοφ υπήρξε πιστός υπηρέτης του σοβιετικού κινηματογράφου. Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα του περιλαμβάνονται τα «Μηχανικά Πιάνα» και η δραματική κομεντί «Μαύρα Μάτια».

Με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από τη γέννησή του στη Μόσχα στις 21 Οκτωβρίου 1945, αναδεικνύονται τα στοιχεία που διαμόρφωσαν την ταυτότητα του εμβληματικού δημιουργού.

Ο Μιχάλκοφ προέρχεται από οικογένεια ευγενών, με προπάππου που διετέλεσε κυβερνήτης στη Ρωσική Αυτοκρατορία και μητέρα πριγκίπισσα από τον Οίκο των Γκολίτσιν. Ο πατέρας του, Σεργκέι Μιχάλκοφ, ήταν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος και συνέγραψε τους στίχους τόσο του σοβιετικού όσο και του ρωσικού εθνικού ύμνου. Η μητέρα του, Ναταλία Κοντσαλόφσκαγια, ήταν ποιήτρια και προερχόταν από οικογένεια με σημαντική καλλιτεχνική παράδοση.

Σπουδές και Καλλιτεχνική Πορεία

Με πλούσια πνευματική κληρονομιά, ο Μιχάλκοφ φοίτησε στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας, στη σχολή Σούκιν και στο στούντιο Στανισλάφσκι. Στη συνέχεια, σπούδασε σκηνοθεσία στην Κρατική Σχολή Κινηματογράφου της Μόσχας.

Ξεκίνησε την κινηματογραφική του πορεία το 1964, ενώ στη συνέχεια έλαβε μέρος σε δεκάδες ταινίες ως ηθοποιός. Το 1974 σκηνοθέτησε το πρώτο του φιλμ μεγάλου μήκους, ένα σοβιετικό γουέστερν με τίτλο «At Home Among Strangers».

Η δεύτερη ταινία του, «A Slave of Love» (1976), απέσπασε θετικές κριτικές ακόμη και στις ΗΠΑ. Το 1977, με το «Μηχανικά Πιάνα», εμπνευσμένο από το έργο του Τσέχοφ «Πλατόνοφ», καθιερώθηκε ως μία από τις σημαντικότερες μορφές του σοβιετικού κινηματογράφου.

Το 1987 παρουσίασε τη ρομαντική κομεντί «Μαύρα Μάτια», βασισμένη σε διηγήματα του Τσέχοφ. Η ταινία, ιταλικής συμπαραγωγής, ξεχώρισε για το διεθνές καστ και τα βραβεία που απέσπασε, με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι να τιμάται στις Κάννες και να λαμβάνει υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Το 1991, ο Μιχάλκοφ βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία «Ούργκα», η οποία εστιάζει στις κοινωνικές αντιθέσεις και τις αξίες της ανθρώπινης φύσης, αναδεικνύοντας τη σκηνοθετική του δεξιοτεχνία.

Το 1994, ο «Ψεύτης Ήλιος» του χάρισε διεθνή αναγνώριση, κερδίζοντας το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας και το Μέγα Βραβείο στις Κάννες. Η ταινία διαδραματίζεται στην εποχή του σταλινισμού και αποτελεί μια σκληρή κριτική στην περίοδο εκείνη, με τον ίδιο τον Μιχάλκοφ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πολιτικές Απόψεις και Καλλιτεχνική Επίδραση

Ο «Ψεύτης Ήλιος» σηματοδότησε το τέλος της πιο δημιουργικής φάσης του Μιχάλκοφ. Στη συνέχεια, η έντονη ενασχόλησή του με την πολιτική και οι εθνικιστικές και μοναρχικές του πεποιθήσεις επηρέασαν το έργο του, το οποίο δεν επανέλαβε την επιτυχία των προηγούμενων δεκαετιών.

Παρά τις αμφιλεγόμενες πολιτικές του απόψεις, ο Μιχάλκοφ διατηρεί σημαντική θέση στην ιστορία του ρωσικού κινηματογράφου. Οι ταινίες του αποτελούν σημείο αναφοράς για τη ρωσική καλλιτεχνική δημιουργία και προσφέρουν πολύτιμα παραδείγματα μιας ιδιαίτερης κινηματογραφικής σχολής.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έκρηξη στην Ουκρανία
ΔΙΕΘΝΗ

Δύο νεκροί στη Χερσώνα, τρεις νεκροί από έκρηξη σε ρωσικό εργοστάσιο

Δύο νεκροί από επίθεση drone σε περιοχή της Χερσώνας υπό ρωσική κατοχή, ενώ τρεις έχασαν τη ζωή τους και πέντε τραυματίστηκαν σε έκρηξη σε εργοστάσιο εκρηκτικών στη Ρωσία, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές.
Κατεστραμμένο κτίριο πολέμου
ΔΙΕΘΝΗ

Ρωσία: Καταλήφθηκαν τρία χωριά σε Ντιπροπετρόφσκ και Χάρκοβο

Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε την κατάληψη τριών χωριών στην ανατολική Ουκρανία, ενώ ο ουκρανικός στρατός μιλά για συνεχιζόμενες μάχες. Το Reuters σημειώνει ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ανεξάρτητα τις πληροφορίες.
Ντόναλντ Τραμπ Ζελένσκι
ΔΙΕΘΝΗ

Ζελένσκι: Ρεαλιστικές οι προσδοκίες μου για τους Tomahawk

Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε πως παραμένει ρεαλιστής για την παράδοση πυραύλων Tomahawk από τις ΗΠΑ, επισημαίνοντας μετά τη συνάντηση με τον Τραμπ πως η Ουάσινγκτον αποφεύγει ενέργειες που θα κλιμακώσουν τη σύγκρουση με τη Ρωσία.
Βολοντίμιρ Ζελένσκι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Ζελένσκι έδειξε στον Τραμπ χάρτες με στόχους στη Ρωσία

Ο Ζελένσκι έδειξε στον Τραμπ χάρτες με πιθανούς στόχους εντός Ρωσίας, που θα μπορούσαν να ασκήσουν πίεση στη ρωσική άμυνα και οικονομία, ώστε να αναγκαστεί ο Πούτιν να σταματήσει τον πόλεμο, σύμφωνα με ουκρανική πηγή.
Βλαντίμιρ Πούτιν και Ντόναλντ Τραμπ
ΔΙΕΘΝΗ

Ζελένσκι: Ο Πούτιν δεν θέλει ειρήνη - Τραμπ: Θέλω τέλος στον πόλεμο

Ο Τραμπ ευχήθηκε ο πόλεμος στην Ουκρανία να τελειώσει χωρίς χρήση πυραύλων Τόμαχοκ, ενώ επισήμανε πως ο Πούτιν θέλει να λήξει η σύγκρουση. Ο Ζελένσκι απάντησε πως ο Πούτιν δεν είναι έτοιμος για ειρήνη, εκφράζοντας όμως αισιοδοξία.
Βλαντιμίρ Πούτιν πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Άποψη: Ο Πούτιν δεν κερδίζει, του Andrew Ryvkin

Δεκάδες ρωσικά drones εισέρχονται στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, προκαλώντας κλείσιμο αεροδρομίων και κλήση στο άρθρο 4 του ΝΑΤΟ. Πολλοί στη Δύση θεωρούν νίκη του Πούτιν αυτή την πρόκληση, αγνοώντας τις πραγματικές του απώλειες.