Να περιορίσουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα σκοπεύουν φέτος οι Γερμανοί, με οικονομία στις εξόδους για φαγητό, αλλά ακόμη και στα τρόφιμα για το σπίτι. Σταθερός ωστόσο παραμένει ο προϋπολογισμός για τα δώρα, με τις συνήθειες όμως να αλλάζουν, στην κατεύθυνση των έγκαιρων αγορών και της αξιοποίησης προσφορών. Απαισιόδοξος εμφανίζεται ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η ύφεση στην οικονομία της Γερμανίας έχει πλέον άμεσο αντίκτυπο και στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου YouGov, η οποία δημοσιεύεται από το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων dpa, ένας στους δύο σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2023 για το εορταστικό δείπνο στο σπίτι. Το 30% από αυτούς αξιοποιεί προσφορές των καταστημάτων ή ψωνίζει από φθηνότερα σούπερ μάρκετ και επιλέγει προϊόντα της δικής τους ετικέτας. Επιπλέον, το 16% δηλώνει ότι θα παραλείψει φέτος τα ορεκτικά, ενώ το 14% ότι θα επιλέξει φέτος κοτόπουλο αντί για την παραδοσιακή χήνα και το 11% ότι δεν θα προτιμήσει βιολογικά προϊόντα για λόγους οικονομίας.
Το Ινστιτούτο Έρευνας Καταναλωτών GfK αναφέρει ότι και σε δική του έρευνα είναι εμφανής η τάση για αποταμίευση. Στο τέλος του 2023 αυτή η τάση αφορούσε το 5,3%, αλλά τώρα έχει υπερδιπλασιαστεί στο 11,9%. Και στη δημοσκόπηση του GfK το 61% δηλώνει ότι θέλει κατά την περίοδο των Χριστουγέννων να καταναλώσει λιγότερα χρήματα για φαγητό και να εξοικονομήσει χρήματα π.χ. επιλέγοντας φθηνότερο κρασί. Επιπλέον, οι μισοί από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι δεν θα έχουν φέτος χριστουγεννιάτικο δέντρο. Όπως εξηγεί η ερευνήτρια του GfK 'Αννα Τράουτμαν, τα άτομα με χαμηλό εισόδημα είναι εκείνα που υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μην αγοράσουν χριστουγεννιάτικο δέντρο.
Την ίδια ώρα οι Γερμανοί εμφανίζονται αποφασισμένοι να μην θυσιάσουν την παράδοση των χριστουγεννιάτικων δώρων που ανταλλάσσουν το βράδυ της 24ης Δεκεμβρίου. Όπως αναδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου έρευνας καταναλωτών GfK, το σύνολο των ερωτηθέντων δηλώνει ότι σκοπεύει να διαθέσει για δώρα περίπου 307 ευρώ, λίγα περισσότερα από όσα πέρυσι. Το 2023 ο προϋπολογισμός των δώρων ανήλθε κατά μέσο όρο σε 304 ευρώ ανά άτομο, ενώ το 2022 έφθασε στα 299 ευρώ. Στα χρόνια της πανδημίας το αντίστοιχο μέγεθος σημείωσε ρεκόρ, με 320 ευρώ. «Η σημασία των τελευταίων δύο μηνών του έτους για τον θετικό ή τον αρνητικό απολογισμό στο λιανικό εμπόριο είναι τεράστια», εξήγησε στο Δίκτυο RND ο πρόεδρος των λιανεμπόρων (HDE) Αλεξάντερ φον Πρέεν.
Αυτό ωστόσο που φαίνεται να αλλάζει σχετικά με τα δώρα είναι η στροφή των καταναλωτών σε εμπειρίες, αντί για τα παραδοσιακά βιβλία, ρούχα και ηλεκτρονικά. Όλο και συχνότερα τα δώρα αφορούν υπηρεσίες ευεξίας και αισθητικής, γεύματα, συναυλίες και εκδρομές. Αυτή η τάση, επισημαίνει το Ινστιτούτο, διαπιστώνεται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Συνολικά, το 81% δήλωσε ότι θα προσφέρει «άυλο» δώρο.
Ταυτόχρονα, οι διαδικτυακές αγορές φαίνεται ότι σημειώνουν κάμψη. Η Ένωση Ηλεκτρονικού Εμπορίου bevh εξέφρασε την απογοήτευσή της για την μείωση της κίνησης και κατά την εορταστική περίοδο. Οι διαδικτυακές πωλήσεις για τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο ήταν 4,2% χαμηλότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων κατά την ημέρα προσφορών Βlack Friday. Ιδιαίτερα πλήττονται τα είδη ρουχισμού και υπόδησης με πτώση κατά 8,2%, ενώ, αντιστρόφως, ενισχύθηκε η αγορά παιχνιδιών με αύξηση κατά 2,7%.
Οι εκπρόσωποι του κλάδου αποδίδουν την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών στην αβεβαιότητα που επικρατεί. «Οι ειδήσεις για τεράστιες περικοπές θέσεων εργασίας, η διάλυση της κυβέρνησης και η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ δεν δημιούργησαν ένα ήρεμο χριστουγεννιάτικο πνεύμα στην κοινωνία (…) Η γενική τάση των καταναλωτών είναι να αποταμιεύουν και να καταφεύγουν περισσότερο σε προσφορές, αλλά η ουσία παραμένει ότι ο λιανοπωλητής εισπράττει λιγότερα», δήλωσε στο RND ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της bevh Μάρτιν Γκρος-Αλμπενχάουζεν και προειδοποίησε για τον κίνδυνο η χρονιά να κλείσει αρνητικά για τον κλάδο.