Η γερμανική οικονομία θεωρείται, πλέον, από «ατμομηχανή» ως ο «μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης, με διολίσθηση ακόμη και σε ύφεση. Διαθέτει, όμως, ένα «κρυφό χαρτί», που δεν είναι άλλο από τους Γερμανούς καταναλωτές, οι οποίοι εμφανίζονται ως οι πλέον αισιόδοξοι της Γηραιάς Ηπείρου.
Το κλίμα στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, σύμφωνα με τον αντίστοιχο δείκτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βρίσκεται τώρα λίγο πιο κάτω από το επίπεδο που βρισκόταν τον Φεβρουάριο του 2022, όταν σημειώθηκε ύφεση μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ούτε η Γαλλία ούτε η Ιταλία βρίσκονται κοντά σε αυτό το όριο.
Η απόκλιση μεταξύ μίας στάσιμης οικονομίας και… χαρούμενων καταναλωτών μπορεί να δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι οι μισθοί έχουν αυξηθεί σημαντικά.
«Η εξέλιξη των πραγματικών μισθών έχει παίξει ρόλο σε αυτό», σημειώνει ο Κρ. φον Μπεργκ, αναλυτής της Coface, προσθέτοντας ότι «το καταναλωτικό αίσθημα δεν είναι τόσο ισχυρό όσο πριν από την πανδημία, αλλά η αγοραστική δύναμη έχει αυξηθεί». Η συμβολή της αύξησης των αμοιβών και της εξασθένησης των πληθωριστικών πιέσεων ήταν αξιοσημείωτη. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι Γερμανοί εργαζόμενοι είδαν μια ιστορική αύξηση των πραγματικών μισθών - την υψηλότερη από τότε που ξεκίνησε η σειρά δεδομένων το 2008.
Άλλοι δείκτες γερμανικού κλίματος βελτιώθηκαν επίσης τον Ιούλιο. Ο δείκτης εμπιστοσύνης των υπηρεσιών της χώρας αυξήθηκε, ενώ υποχώρησε σε όλα σχεδόν τα κράτη της ζώνης του ευρώ.
Η GfK, της οποίας ο δικός της δείκτης καταναλωτικού κλίματος τον περασμένο μήνα έδειξε άνοδο και στη Γερμανία, θεωρεί ότι οι καλύτερες προοπτικές εισοδήματος και η ελαφρώς ενισχυμένη αγοραστική δύναμη αποτελούν τους βασικούς παράγοντες αναβάθμισης του κλίματος.
Άλλοι λιγότερο μόνιμοι παράγοντες από τους μισθούς μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο. Ένας από αυτούς θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου UEFA, το οποίο η Γερμανία φιλοξένησε για ένα μήνα ξεκινώντας στις 14 Ιουνίου.
Χιλιάδες φίλαθλοι από όλη την ήπειρο ταξίδεψαν στη χώρα, και μόνο το Βερολίνο ανέμενε ότι η εκδήλωση θα έφερνε 2,5 εκατ. φιλάθλους απ’ όλη την υφήλιο.
Ωστόσο, τα προηγούμενα ποδοσφαιρικά τουρνουά δεν δείχνουν ένα σαφές μοτίβο διαχρονικής επίδρασης στο κλίμα. Ο φον Μπεργκ αναρωτιέται αν η Τέιλορ Σουίφτ έπαιξε μεγαλύτερο ρόλο αυτή τη φορά.
«Το Euro δεν συνέβαλε τόσο πολύ, δεδομένου επίσης των υψηλότερων κρατικών δαπανών για τη διοργάνωση. Από την άλλη πλευρά, οι επτά συναυλίες της Τέιλορ Σουίφτ αύξησαν την κατανάλωση, ενώ δεν χρειάστηκαν υψηλές κρατικές συνεισφορές», εκτιμά ο αναλυτής.