ΓΔ: 1383.87 -0.05% Τζίρος: 12.49 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:27:33 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πώς πήραν πάλι ζωή οι θρυλικοί Beatles χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη

Το τελευταίο τραγούδι των Beatles με συμμετοχή και των τεσσάρων μελών του συγκροτήματος, το single "Now and then", κυκλοφορεί 53 χρόνια μετά τη διάλυσή του. «Αναστήθηκε» κασέτα του Λένον με τη σύγχρονη τεχνολογία.

«Με κομμένη την ανάσα η μουσική βιομηχανία και εκατομμύρια funs απόλαυσαν το νέο τραγούδι των Beatles». Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, θα ήταν μία φράση που όλοι θα σκέφτονταν ότι προήλθε από κάποιο δημοσίευμα της δεκαετίας του 1960, όταν κυριαρχούσε σε όλο τον κόσμο η beatlemania.

Όμως, χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) είναι ένας τίτλος που έγινε και πάλι επίκαιρος ΜΜΕ, 53 ολόκληρα χρόνια μετά τη διάλυση του θρυλικού συγκροτήματος και ενώ μόνο δύο από τα τέσσερα μέλη του παραμένουν εν ζωή. Την Πέμπτη, λίγο μετά τις 4 το απόγευμα, κυκλοφόρησε το νέο και τελευταίο τραγούδι των Beatles, το "Now and Then", όπου συμμετέχουν και τα τέσσερα θρυλικά «σκαθάρια», έστω και εάν δύο εξ αυτών δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή. 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν χρησιμοποιήθηκε για να μιμηθεί τις φωνές ή το παίξιμο των «σκαθαριών», αλλά για να «καθαρίσει» τον ήχο σε ένα από τα τελευταία demo του Τζον Λένον πριν τη δολοφονία του, το οποίο είχε παραδώσει η Γιόκο Όνο στον Πολ ΜακΚάρντεϊ στα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται στη μουσική βιομηχανία, καθώς έχει υπάρξει ανάλογη κίνηση με τον Φρέντι Μέρκιουρι να τραγουδά με τεχνητή αναπαραγωγή της φωνής του, χρόνια μετά τον θάνατό του, ορισμένα κομμάτια άλλων, όπως το βασικό θέμα από την ταινία «Τιτανικός». Η μεγάλη διαφορά, βέβαια, στην περίπτωση των Beatles με αυτή του Μέρκιουρι είναι ότι πρόκειται για μία πραγματική ηχογράφηση του Λένον, η οποία δεν είχε αξιοποιηθεί ως τώρα λόγω της κακής ποιότητας του ήχου, αλλά με τη βοήθεια της τεχνολογίας έγινε δυνατό να μετατραπεί μια κακή ηχογράφηση σε κρυστάλλινο ήχο.

Το χρονικό της δημιουργίας 

Ο Τζορτζ Χάρισον θεωρούσε αδύνατη την αξιοποίηση του τραγουδιού, καθώς στο demo η φωνή του Λένον ήταν «θαμμένη» κάτω από τον ήχο του πιάνου και με τις τεχνολογικές δυνατότητες που υπήρχαν μέχρι πρόσφατα ήταν αδύνατο να διαχωριστεί και να «καθαρίσει». Όμως οι απαισιόδοξοι διαψεύσθηκαν. 

«Είναι μια μεγάλη στιγμή», όπως σημειώνει η δρ Χ. Τέσλερ του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ, η οποία ειδικεύεται στην ιστορία και την κληρονομιά των Beatles. «Είναι παράξενο να σκέφτεσαι ότι ένα συγκρότημα που διαλύθηκε πριν από 50 και πλέον χρόνια σου λέει ότι αυτό είναι το τελευταίο μας τραγούδι ... κατά κάποιον τρόπο, ο Πολ και ο Ρίνγκο, που είναι και οι δύο στα 80 τους, τραβούν μια γραμμή».

Το τραγούδι περιλαμβάνει μουσικές συνεισφορές και από τα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος, συμπεριλαμβανομένης της κιθάρας που ηχογραφήθηκε από τον αείμνηστο Τζορτζ Χάρισον το 1995, και φωνητικά από τον Τζον Λένον που προέρχονται από το αρχικό demo του τραγουδιού στα τέλη της δεκαετίας του '70. Γράφτηκε και τραγουδήθηκε από τον Λένον στο σπίτι του στο κτίριο Dakota της Νέας Υόρκης, όπου δολοφονήθηκε το 1980.

https://www.youtube.com/watch?v=AW55J2zE3N4&ab_channel=TheBeatles

 

Στη συνέχεια, το 1994, η Γιόκο Όνο παρέδωσε το demo στον Πολ ΜακΚάρτνεϊ, σε μια κασέτα με την ένδειξη «For Paul». Η κασέτα περιείχε «σπιτικές» ηχογραφήσεις του Λένον των κομματιών "Free As a Bird", "Real Love" και το "Now and Then". Τα τραγούδια αυτά επεξεργάστηκαν τα τρία εν ζωή τότε σκαθάρια και τα δυο πρώτα κυκλοφόρησαν το 1995, ως τμήμα της παραγωγής multimedia "Anthology" των Beatles. Το τρίτο τραγούδι, το «Now and Then» παρά τις πολλές προσπάθειες, στάθηκε αδύνατο να «αναστηθεί» με την τεχνολογία της εποχής. 

Όλα αυτά πριν την Τεχνητή Νοημοσύνη. Πλέον, με τις νέες προηγμένες τεχνολογίες το αδύνατο του 1995 έγινε το 2023 δυνατό! 

Η ΑΙ χρησιμοποιήθηκε για την καλύτερη απομόνωση της φωνής του Λένον - αν και ο ΜακΚάρντεϊ φρόντισε να επιβεβαιώσει ότι «τίποτα δεν έχει δημιουργηθεί τεχνητά ή συνθετικά. Είναι όλα αληθινά και όλοι παίζουμε πάνω σε αυτά». Η φωνή του Λένον απομονώθηκε σε δικό της κανάλι ήχου. Στη συνέχεια νέα κανάλια ηχογραφήθηκαν από τον ΜακΚάρτνεϊ και τον Σταρ, ενώ προστέθηκαν και κιθαριστικές γραμμές που ηχογραφήθηκαν από τον Χάρισον το 1995, καθώς και μια νέα ενορχήστρωση εγχόρδων.

Σύμφωνα με την Τέσλερ, η κυκλοφορία του «Now and Then» έχει επίσης τη δυνατότητα να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η κληρονομιά ολόκληρου του συγκροτήματος και το πώς γίνεται κατανοητό πολιτισμικά. «Όποιος είναι 53 ετών και κάτω έχει ζήσει σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν καθόλου Beatles. Όταν διαλύθηκαν το 1970 αυτός ο χωρισμός δεν ήταν και τόσο φιλικός. Αυτό που νομίζω ότι κάνει η νέα κυκλοφορία είναι να τους δώσει την ευκαιρία να απαλύνουν αυτόν τον χωρισμό και να τον κάνουν λιγότερο οδυνηρό».

Beatles

 

Οι αντιρρήσεις για χρήση ΑΙ 

Αρκετά μεγάλα ονόματα της μουσικής εκφράζουν έντονες αντιρρήσεις για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, όχι τόσο για τη βελτίωση πραγματικών ηχογραφήσεων, αλλά κυρίως για τη δημιουργία νέων τραγουδιών με μίμηση της φωνής του ήχου μεγάλων μουσικών από τα μηχανήματα.

Ένας εξ αυτών είναι ο κιθαρίστας Μπράιαν Μέι, συνιδρυτής μαζί με τον Μέρκιουρι των Queen. Σε πρόσφατη συνέντευξή του εξέφρασε τον φόβο ότι θα δημιουργηθεί ένα χάος από νέες, μιμητικές παραγωγές και θα είναι πλέον δύσκολο να διακριθεί η πραγματική καλλιτεχνική δημιουργία από τις «απομιμήσεις» υψηλής τεχνολογίας.

«Η μεγαλύτερη ανησυχία μου είναι στον καλλιτεχνικό τομέα. Νομίζω ότι του χρόνου τέτοια εποχή το τοπίο θα είναι τελείως διαφορετικό. Δεν θα ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν θα ξέρουμε τι έχει δημιουργηθεί από την Τεχνητή Νοημοσύνη και τι έχει δημιουργηθεί από τους ανθρώπους. Τα πάντα θα γίνουν πολύ θολά και πολύ συγκεχυμένα και νομίζω ότι μπορεί να αναπολούμε το 2023 ως το τελευταίο έτος που οι άνθρωποι κυριάρχησαν πραγματικά στη μουσική σκηνή. Πραγματικά πιστεύω ότι θα μπορούσε να είναι τόσο σοβαρό, και αυτό δεν με γεμίζει χαρά. Με κάνει να αισθάνομαι ανήσυχος και ετοιμάζομαι να αισθανθώ θλίψη γι' αυτό».

Ανάλογη αντίδραση έχει και η μεγάλη τραγουδίστρια της κάντρι, Ντόλι Πάρτον, η οποία απέρριψε την ιδέα να εμφανιστεί ως ολόγραμμα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το επερχόμενο άλμπουμ της Rockstar. Μάλιστα θέλοντας να αντιμετωπίσει με χιούμορ αυτήν την πρόταση και την άρνησή της, υποστήριξε ότι «ούτως ή άλλως τα πάντα πάνω μου είναι… τεχνητά» και ως εκ τούτου δεν υπάρχει ανάγκη να προστεθεί σε αυτά και η νοημοσύνη!

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BUSINESS LIFE

Πληθωριστικός «τυφώνας» Τέιλορ Σουίφτ χτυπά τον τομέα υπηρεσιών στην Ευρώπη

Γιατί η περιοδεία της σουπερ σταρ Αμερικανίδας τραγουδίστριας βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πώς συνδέονται οι εμφανίσεις της με αυξήσεις τιμών.
BUSINESS LIFE

Αθλητικός Τουρισμός: Η γέννηση μίας νέας βιομηχανίας άνω του 1 τρισ. δολ.

Οι αθλητικές διοργανώσεις αναμένεται να συμβάλλουν τα μέγιστα τα τουριστικά έσοδα των χωρών που τις φιλοξενούν. Εκτίμηση ότι αυτή η μορφή τουρισμού θα φθάσει σε αξία 1,5 τρισ. δολ. έως το 2032.
Artificial Intelligence, Texniti Noimosini
BUSINESS LIFE

Γιατί ακόμη και οι σταρ του Χόλιγουντ φοβούνται την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ηθοποιοί όπως η Σκάρλετ Γιόχανσον και συγγραφείς όπως ο Τζον Γκρίσαμ μηνύουν εταιρείες τεχνολογίας για τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση της εικόνας και των λέξεών τους, όπως σημειώνει ο Economist.