ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Σε επίπεδα ρεκόρ οι τιμές των εμπορευμάτων, ανοδικό υπερ-κύκλο βλέπουν αναλυτές

Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τα περισσότερα εμπορεύματα, εξαιτίας και της ανισορροπίας που δημιούργησε η πανδημία στο ισοζύγιο προσφοράς ζήτησης, έχουν εισέλθει σε έναν «ανοδικό υπέρ-κύκλο».

Τα εμπορεύματα αποτελούν ένα αγαπημένο στοίχημα των αγορών σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, με τις τιμές των περισσότερων εξ αυτών να βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα με την παγκόσμια οικονομία να έχει ενταχθεί σε έναν φαύλο κύκλο στον οποίο όσο αυξάνεται ο πληθωρισμός ενισχύονται οι αποτιμήσεις των εμπορευμάτων και αντιστρόφως. 

Οι αναλυτές, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Platts προειδοποιούν ότι τα περισσότερα εμπορεύματα, εξαιτίας και της ανισορροπίας που δημιούργησε η πανδημία στο ισοζύγιο προσφοράς ζήτησης, έχουν εισέλθει σε έναν «ανοδικό υπέρ-κύκλο», ο οποίος δεν αποτελεί παροδικό φαινόμενο. 

Ο «υπέρ-κύκλος» ανόδου για τα εμπορεύματα καταφθάνει όταν υπάρχει μία δομική αλλαγή στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης, με κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης. Όπως εκτιμούν οι ειδικοί «ο τελευταίος υπέρ-κύκλος ξεκίνησε το 2022 όταν ξεκίνησε ο εντυπωσιακός ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας. Η ταχεία βιομηχανοποίηση και η αστικοποίηση σε συνδυασμό με την ένταξη της χώρας στον ΠΟΕ ενέτεινε αυτήν την πορεία η οποία σταμάτησε με την έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2009».

Στην τρέχουσα περίοδο η εκρηκτική πορεία διαχέεται σε όλες τις «μορφές» εμπορευμάτων από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο έως τα βασικά μέταλλα, με την Κίνα να μην είναι ο μοναδικός υπεύθυνος αυτής της πορείας, καθώς αυτός ο ρόλος, μάλλον, θα πρέπει να αποδοθεί στην πανδημία και την ουσιαστική διακοπή λειτουργίας της παγκόσμιας οικονομίας για μεγάλο μέρος τόσο του 2020 όσο και του 2021. Η βασική διαφορά είναι ότι η εμφάνιση των εμβολίων το 2021 οδήγησε σε ταχύτερο άνοιγμα των οικονομιών και επανέναρξη μίας σειράς δραστηριοτήτων που καταναλώνουν πρώτες ύλες. 

Η πορεία των τιμών των βασικών εμπορευμάτων από την αρχή του 2021

 10/9/202131/12/2020% Μεταβολή
    
Brent72,6851,840,3%
WTI69,2748,5242,7%
Φυσικό Αέριο5.0282.53998%
Χαλκός9.5197.755,7522,7%
Αλουμίνιο2.887,51.97945,9%
Χάλυβας5.6024.16934,3%
Νικέλιο20.547,516.587,523,8%
Σιτηρά183,2198,5-7,7%
Καφές Robusta2.0491.37449,1%
Καφές Arabica4.7673.47937%
    
*Όλες οι τιμές είναι σε δολάρια ΗΠΑ  


«Η στροφή σε πράσινες μορφές ενέργειας αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες για τον ανοδικό «υπέρ-κύκλο» των εμπορευμάτων. Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η βελτίωση υποδομών όπως δρόμοι, γέφυρες, σιδηρόδρομοι, η κατασκευή ηλιακών και αιολικών πάρκων χρειάζονται μεγάλες «ποσότητες» βιομηχανικών μετάλλων. Εάν τα παραπάνω συνδυαστούν με τα υψηλά κεφάλαια που ρίχνουν οι κυβερνήσεις για βελτίωση των υποδομών –όπως αυτό που έχει ανακοινώσει ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπαίντεν- αλλά και η ενίσχυση της ζήτησης με το άνοιγμα των οικονομιών καθίσταται σαφές ότι η ανοδική πορεία δεν πρόκειται να διακοπεί σύντομα», σημειώνει ο Τόμπι Σιμς, ειδικός στον τομέα των εμπορευμάτων για τη Fidelity International. «Ευθύνες» για το ράλι στα εμπορεύματα αποδίδουν οι αναλυτές και στη στροφή σε πιο πράσινες μορφές ενέργειας, μία στροφή η οποία δεν είναι φθηνή και θα πρέπει να γίνει αρκετά σταδιακά και όχι με επιθετικό τρόπο, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα οι οποίες έχουν καθυστερήσει αρκετά να ενισχύουν τις υποδομές αυτής της μορφής. 

Υπάρχουν, βέβαια και εμπορεύματα όπως πετρέλαιο, φυσικό αέριο αλλά και καφές το ράλι των οποίων οφείλεται σε προβληματικές καιρικές συνθήκες. Επέλαση τυφώνων σε κεντρικά σημεία παραγωγής στις ΗΠΑ και παρατεταμένη ξηρασία στη Βραζιλία, οδηγούν υψηλότερα τις τιμές τους, ενώ ένα ακόμη βασικό πρόβλημα έγκειται στις τεράστιες δυσκολίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τα ναύλα να βρίσκονται σε ιστορικό υψηλό, τα λιμάνια σε αρκετές χώρες παραγωγής να έχουν… κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις αποστολές πρώτων υλών και πάσης φύσεως αγαθών να καθυστερούν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει του δείκτη Drewry World Container το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία προς την Ευρώπη να είναι σήμερα 10 φορές ακριβότερο απ’ ότι ήταν τον Μάιο του 2020, ενώ το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί. Στην περίπτωση, δε, πετρελαίου και φυσικού αερίου η αύξηση των τιμών δεν αναμένεται να διακοπεί, με δεδομένο ότι ξεκινά η χειμερινή περίοδος στο Δυτικό Ημισφαίριο, δηλαδή η περίοδος κατά την οποία αυξάνεται συνεχώς η ζήτηση. 

Οι τρεις βασικοί κλάδοι που φαίνεται ότι ωθούν ακόμη υψηλότερα το ράλι είναι:

  • Υποδομές ΑΠΕ: Τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας χρησιμοποιεί μεγάλες ποσότητες χαλκού και αλουμινίου, δύο από τα βασικά συστατικά για την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάνελ αλλά και ανεμογεννητριών. 
  • Ηλεκτροκίνηση: Το βασικό συστατικό του κλάδου δεν είναι άλλο από τις ηλεκτρικές μπαταρίες. Η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης και για αυτού του είδους τις μπαταρίες, ενισχύοντας τη χρήση και ζήτηση μετάλλων όπως κοβάλτιο, λίθιο, μαγνήσιο, νικέλιο και γραφίτη. 
  • Τεχνολογικές υποδομές: Υποδομές όπως τα data center χρειάζονται μεγάλες ποσότητες πρώτων υλών με βασικό συστατικό τον χαλκό, ενώ παράλληλα εκτιμάται ότι θα υπάρξει εκτίναξη της ζήτησης για σπάνιες γαίες, ψευδάργυρο και μόλυβδο αλλά και μία ακόμη σειρά μετάλλων. 

Ο χαλκός αποτελεί, μάλιστα, ένα ιδιαίτερο φαινόμενο με αρκετές βιομηχανίες να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις. Απόδειξη το γεγονός ότι η ιαπωνική Daikin ανακοίνωσε ότι στόχος της είναι να αντικαταστήσει, ακόμη και πλήρως, τον χαλκό με αλουμίνιο στην κατασκευή των προϊόντων της. Ο χαλκός αντιστοιχεί στο 20% έως 30% του κόστους κατασκευής ενός air condition, με την κινεζική China Household Electric Appliance Research Institute να βρίσκεται σε συνεχή διαπραγμάτευση με τους κατασκευαστές προκειμένου να αλλάξουν το μείγμα των μετάλλων που χρησιμοποιούν.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΓΟΡΕΣ

Θέλουν να... γκρεμίσουν οι BRICS το δολάριο, αλλά ακόμη παραμένει ισχυρό

Εντείνονται οι συζητήσεις για ένα νόμισμα από τις οικονομίες των BRICS, αλλά χωρίς αποτελέσματα ως τώρα. Ποια είναι τα προβλήματα και γιατί το αμερικανικό νόμισμα δεν κινδυνεύει στο ορατό μέλλον.