Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων τριών ετών έχει βρεθεί η παγκόσμια αγορά smartphones με τις πωλήσεις να πιάνουν νέο χαμηλό, συνεχίζοντας την πτώση για όγδοο συνεχές τρίμηνο, παρά το γεγονός ότι έχει επιβραδυνθεί η υποχώρηση που έχει προκληθεί από τις πληθωριστικές πιέσεις και τις αβεβαιότητες που παραμένουν.
Η τελευταία έρευνα της Canalys αποκαλύπτει ότι η παγκόσμια αγορά smartphones μειώθηκε κατά 10% σε 258,2 εκατομμύρια μονάδες το δεύτερο τρίμηνο του 2023, δείχνοντας ωστόσο σημάδια επιβράδυνσης της πτώσης.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Canalys η πτώση της παγκόσμιας αγοράς smartphones περιορίστηκε και πάλι, υποβοηθούμενη από τη μείωση των αποθεμάτων σε ολόκληρη τη βιομηχανία και τα σημάδια ανάκαμψης της ζήτησης σε ορισμένες περιφερειακές αγορές.
Επισημαίνουν ότι η Samsung που κατέγραψε τη χειρότερη επίδοσή δευτέρου τριμήνου από το 2013, έχει υιοθετήσει μια συντηρητική στρατηγική εν μέσω πιέσεων κερδοφορίας και αργής ανάκαμψης στη βιομηχανία ημιαγωγών. Ωστόσο η κορεατική εταιρεία, με τα high end μοντέλα Galaxy Z Flip και Fold, έδειξε ξεκάθαρα τη φιλοδοξία της να ανταγωνιστεί την Apple στην συγκεκριμένη κατηγορία, με τους αναλυτές να χαρακτηρίζουν τη κίνηση αυτή ως «ζωτικής σημασίας για την αναμενόμενη ανάκαμψή της κατά τους επόμενους εννέα έως 12 μήνες».
Ποιοι είναι οι κυρίαρχοι παίκτες της αγοράς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys, η Samsung διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην αγορά έχοντας αποστείλει στο δεύτερο τρίμηνο 53 εκατ. συσκευές, με το μερίδιο αγοράς της να φτάνει το 21%. Στη δεύτερη θέση παραμένει η Apple που πραγματοποίησε 43 εκατ. αποστολές, και κατέχει το 17% της παγκόσμιας αγοράς.
Έχοντας ρυθμίσει πλέον τα αποθέματά της και με 33,2 εκατ. αποστολές η Xiaomi βρέθηκε στην τρίτη θέση με μερίδιο αγοράς που φτάνει το 13%, ενώ η έτερη κινεζική Oppo, (συμπεριλαμβανομένης της OnePlus) διατήρησε την τέταρτη θέση με το μερίδιο αγοράς της να φτάνει στο 10%.
Ωστόσο το top5 των κατασκευαστών είχε και μια νέα είσοδο με την Transsion Group που έχει τα εμπορικά σήματα Tecno, Infinix και iTel να παίρνει τη θέση της Vivo επωφελούμενη από τις ευκαιρίες ανάκαμψης στην αφρικανική αγορά και σε άλλες αναδυόμενες αγορές στις οποίες επεκτάθηκε πρόσφατα. Η εταιρεία απέστειλε 22,7 εκατ. μονάδες, σημειώνοντας ετήσια αύξηση της τάξης του 22% και κερδίζοντας το 9% της παγκόσμιας αγοράς.
Η «μάχη» της Κίνας και τα κέρδη της Apple
Μπορεί η αγορά να βρίσκεται σε πτώση, αλλά σύμφωνα με τους αναλυτές της Canalys, η αγορά smartphone στην Κίνα εισέρχεται σε ένα νέο επίπεδο ανταγωνισμού, ενώ αναμένεται να υπάρξει συγκρατημένη ανάκαμψη στο δεύτερο εξάμηνο του 2023 εξαιτίας των κινήτρων που θα ενθαρρύνουν τη ζήτηση.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Canalys, οι αποστολές smartphones στην Κίνα μειώθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση σε 64,3 εκατομμύρια μονάδες το δεύτερο τρίμηνο του 2023, με τη vivo να ανακτά την πρώτη θέση έχοντας 11,4 εκατ. αποστολές και μερίδιο αγοράς 18%, καθώς η εταιρεία κατάφερε να ελέγξει τα επίπεδα αποθεμάτων της και ενίσχυσε το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με νέες εκδόσεις.
Στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 18% βρέθηκε η Oppo χάρη στις σταθερές επιδόσεις στο διαδίκτυο και τις βελτιωμένες δυνατότητες των καναλιών, με την Apple να καταλαμβάνει την τρίτη θέση έχοντας 10,4 εκατομμύρια iPhones που απεστάλησαν, και 16% μερίδιο αγοράς, ενώ σε απόσταση αναπνοής βρίσκεται η HONOR, που πραγματοποίησε 10,3 εκατ. αποστολές και έχει επίσης μερίδιο αγοράς 16%. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Xiaomi που αύξησε τα μερίδια αγοράς της στο 13% πραγματοποιώντας 8,6 εκατ. αποστολές.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Canalys, οι Κινέζοι καταναλωτές είναι όλο και περισσότερο πρόθυμοι να πληρώσουν για προϊόντα υψηλής ποιότητας, αναφέροντας πως η μέση τιμή πώλησης ενός smartphone ξεπέρασε 450 δολάρια πέρυσι και αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα τρίμηνα.
Η Apple και η Huawei πέτυχαν εντυπωσιακή ετήσια αύξηση με τις ναυαρχίδες τους, γεγονός που υποδηλώνει σταθερή και διατηρήσιμη ζήτηση υψηλών προδιαγραφών, ενώ τα αναδιπλούμενα τηλέφωνα που κυκλοφόρησαν πρόσφατα, όπως το HONOR Magic V2, το vivo X Fold2 και το Huawei Mate X3, έχουν πυροδοτήσει σημαντικό ενδιαφέρον.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Canalys, οι κατασκευαστές στοχεύουν να βελτιώσουν τις δυνατότητες των καναλιών και την αποτελεσματικότητά τους σε ένα δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον. Τονίζουν πως λίγοι είναι οι κατασκευαστές που επεκτείνουν την κάλυψη εκτός σύνδεσης, η οποία θα αποτελέσει βασικό πεδίο μάχης τα επόμενα τρίμηνα.
Ήδη η OPPO αναβαθμίζει και αναπτύσσει τα καταστήματα-ναυαρχίδες της, ενώ η HONOR ακολουθεί το παράδειγμά της. Υπογραμμίζουν πως οι κατασκευαστές που καθοδηγούνται από τη διανομή αξιοποιούν τα κανάλια αυτά που εκπληρώνουν τους στόχους τους, αποφεύγοντας τη συσσώρευση αποθεμάτων και τις συγκρούσεις τιμών με τα ηλεκτρονικά κανάλια.
Οι προβληματισμοί για την αγορά
Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στην πτώση των πωλήσεων smartphone είναι η συνεχιζόμενη έλλειψη τσιπ που έχει καταστήσει δύσκολο για τους κατασκευαστές να προμηθευτούν τα εξαρτήματα που χρειάζονται για την κατασκευή συσκευών. Αυτό οδηγεί σε καθυστερήσεις στην παραγωγή και σε υψηλότερες τιμές, γεγονός που έχει καταστήσει λιγότερο ελκυστική την αγορά νέων smartphone από τους καταναλωτές.
Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει στη μείωση των πωλήσεων smartphone είναι η αύξηση του κόστους ζωής, κάνοντας τους καταναλωτές απρόθυμους να ξοδέψουν χρήματα για νέες συσκευές. Όταν οι άνθρωποι αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα, είναι λιγότερο πιθανό να έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα νέο τηλέφωνο, ακόμη και αν το χρειάζονται.
Η αγορά των smartphones γίνεται επίσης όλο και πιο κορεσμένη. Υπάρχουν πλέον δισεκατομμύρια συσκευές που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο και πολλοί άνθρωποι κρατούν τα τηλέφωνά τους για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μικρότερη ζήτηση για νέα τηλέφωνα, ακόμη και όταν κυκλοφορούν νέα μοντέλα.
Το κλειδί για τους κατασκευαστές θα είναι να επικεντρωθούν στην καινοτομία και να προσφέρουν τηλέφωνα που προσφέρουν μια ελκυστική πρόταση αξίας. Το μέλλον της αγοράς smartphone είναι αβέβαιο, αλλά είναι σαφές ότι η αγορά αλλάζει. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Παρά τις προκλήσεις, υπάρχουν ακόμη κάποια σημάδια ελπίδας στην αγορά των smartphones. Για παράδειγμα, η Samsung κατάφερε να ανακτήσει την πρώτη θέση όσον αφορά το μερίδιο αγοράς, χάρη στην επιτυχία των τηλεφώνων της σειράς A και της σειράς S23. Η Apple σημείωσε επίσης σχετικά ισχυρές πωλήσεις, παρά την έλλειψη τσιπ.