ΓΔ: 1481.65 1.18% Τζίρος: 58.27 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:56:36 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Οι νέες «μάχες» για την τηλεόραση μετά την επανάσταση του streaming

Οι πλατφόρμες OTT μοιράζουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω του διαδικτύου σε κάθε είδους συσκευές και υποχρεώνουν τους παρόχους της συνδρομητικής τηλεόρασης να τις ακολουθήσουν σε ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού.

«Μάχες» σε πολλά μέτωπα καλούνται να δώσουν οι πάροχοι τηλεοπτικού περιεχομένου, καθώς η τεχνολογική εξέλιξη μεταμορφώνει την τηλεόραση. Πέρα από την «κλασική» συνδρομητική τηλεόραση, κερδίζουν συνεχώς έδαφος οι Οver The Top (OΤΤ) πλατφόρμες, που μεταφέρουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω διαδικτύου σε κάθε είδους συσκευές, από «έξυπνες» τηλεοράσεις μέχρι κινητά και tablet και επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέγει ο ίδιος τι θα παρακολουθήσει.

Ανάμεσα στους κολοσσούς του streaming, όπως το Netflix και το Disney+ που κοντράρονται με την Cosmote TV του ομίλου ΟΤΕ και την ΕΟΝ της Nova, παρουσία έχουν η σινεφίλ πλατφόρμα Cinobo, το ANT1+, που δέχθηκε ισχυρό πλήγμα με τα προβλήματα στη μετάδοση του Μουντιάλ και το ERTFlix της κρατικής τηλεόρασης, που έρχονται  να διεκδικήσουν το δικό τους μερίδιο σε μια αγορά που αλλάζει συνεχώς πρόσωπο.

Οι συνδέσεις συνδρομητικών πλατφορμών προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν φέτος σε 1,786 εκατ. μοναδικούς χρήστες, σημειώνοντας άνοδο 7% από τα 1,683 εκατ. συνδέσεις που ήταν το 2021, με την διείσδυση να φτάνει το 42%, αντανακλώντας την αυξητική τάση παρακολούθησης μέσω διαδικτύου, ωστόσο οι ρυθμοί επιβραδύνονται υπό το βάρος των μακροοικονομικών πιέσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από τους 644.000 συνδρομητές της Cosmote TV, οι 400.000 βρίσκονται ήδη στην ΟΤΤ πλατφόρμα προτιμώντας να παρακολουθούν περιεχόμενο και μέσω ίντερνετ, με τον πάροχο να έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για τη streaming πλατφόρμα.

Την ίδια στιγμή η Nova που ολοκληρώνει τη συγχώνευση με τη Wind στις 11 Ιανουαρίου, την περασμένη χρονιά είχε 393.736 συνδρομητές, καταγράφοντας μείωση 15,1%, με τους συνδρομητές λιανικής να αυξάνονται οριακά κατά 0,1%, και την εταιρεία να αναφέρει πως τα νούμερα για την πλατφόρμα ΕΟΝ συνεχίζουν να κινούνται θετικά.

Η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση με 160.000 συνδρομητές, έχοντας καταγράψει σημαντική άνοδο από το καλοκαίρι και έπειτα, με την προσθήκη του Disney+ που κατάφερε να εξισορροπήσει τις απώλειες από την αφαίρεση του αθλητικού περιεχόμενου. Όπως ανέφερε στα μέσα Δεκεμβρίου ο CEO της Vodafone Ελλάδος, Χ. Μπρουμίδης, ήδη οι συνδρομητές του Disney+ μέσα από το Vodafone TV φτάνουν τους 70.000, με 5.000 νέους συνδρομητές να προστίθενται κάθε μήνα από τον Ιούνιο και μετά.

Το Netflix, σύμφωνα με υπολογισμούς, καθώς η streaming πλατφόρμα δεν δημοσιεύει στοιχεία για τη χώρα μας, έχει περίπου 500.000 χρήστες, με πολλούς περισσότερους να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες του, καθώς με μια σύνδεση μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονη προβολή έως και σε τέσσερις οθόνες/συσκευές, καθιστώντας έτσι την streaming πλατφόρμα τον δεύτερο παίκτη της αγοράς.

Την τάση για την διαδικτυακή στροφή για τη θέαση περιεχομένου αντανακλά και η ανοδική παρουσία της πλατφόρμας ERTFLIX που έχει 295.000 προβολές καθημερινά, ενώ τον Οκτώβριο δέχθηκε 9,7 εκατ. επισκέψεις, με την ψηφιακή πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης να υπερδιπλασιάζει την πραγματική τηλεθέαση των τριών καναλιών της ΕΡΤ. Επιπλέον, το 66% των χρηστών του ΕRTFLIX δεν μπαίνουν στην πλατφόρμα της ΕΡΤ από τις τηλεοράσεις τους, αλλά από υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και tablet.

Παρά το φιάσκο που υπήρξε τις πρώτες ημέρες του Μουντιάλ στο Κατάρ με τα σοβαρά τεχνικά προβλήματα του ANT+, η πλατφόρμα του ομίλου ANT1 θα αναζητήσει τη δική της θέση στην αγορά και θα πρέπει να εμπλουτίσει το περιεχόμενό της. Πάντως, το ΑΝΤ1+ σημείωσε, την Κυριακή του τελικού του Μουντιάλ, νέο ρεκόρ επισκεψιμότητας, καταγράφοντας από όλες τις συσκευές πάνω από 550.000 views.

Την ξεχωριστή της πρόταση στην αγορά έχει φέρει και η ελληνική streaming πλατφόρμα Cinobo που θέλει να αναδείξει το ποιοτικό σινεμά, διαθέτοντας μια πλούσια συλλογή από βραβευμένες ταινίες. Η ελληνική πλατφόρμα που έχει τις χαμηλότερες χρεώσεις έναντι των ανταγωνιστών ξεκίνησε μέσα στην πανδημία και συνεχώς αναβαθμίζεται προφέροντας περισσότερες υπηρεσίες στους χρήστες.

Αιχμή του δόρατος το αθλητικό περιεχόμενο

Το μεγάλο πλεονέκτημα για τις πλατφόρμες OTT φαίνεται ότι είναι η μετάδοση αθλητικού περιεχομένου. Έρευνα του παρόχου cloud βίντεο Grabyo έδειξε ότι το 80% των Βρετανών φιλάθλων επιθυμούν να παρακολουθούν αθλητικές δραστηριότητες αποκλειστικά σε πλατφόρμες streaming. Επίσης το 40% των φιλάθλων παρακολουθούν μέσω streaming τα αθλητικά γεγονότα με τη χρήση smartphone. Είναι χαρακτηριστικό πως το BBC ανέφερε ότι υπήρξαν 8 εκατ. streaming στο εναρκτήριο ματς της Αγγλίας απέναντι στο Ιράν στο Μουντιάλ.

Έχοντας αντιληφθεί την τάση της αγοράς, Nova και Cosmote διαθέτουν κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια για την απόκτηση όλο και περισσότερων διοργανώσεων, με τους δύο παρόχους να συγκρούονται προσφάτως για την απόκτηση της Euroleague και τη Nova να βγαίνει νικήτρια διατηρώντας τα δικαιώματα για μια ακόμα τριετία. Οι δυο πάροχοι αναμένεται να ανανεώσουν επίσης το ραντεβού τους την επόμενη χρονιά για τη μάχη των δικαιωμάτων του Champions League.

Η Nova θέλοντας να ανεβάσει τον πήχη του ανταγωνισμού απέναντι στη Cosmote TV, έπειτα από χρόνια που βρισκόταν εν υπνώσει, έχει αποκτήσει τα δικαιώματα της Premier League για την επόμενη εξαετία, ενώ κατέχει επίσης και τα δικαιώματα για La Liga και Bundesliga, θέλοντας να αντισταθμίσει την απώλεια του ποδοσφαιρικού Ολυμπιακού.

Η Cosmote από την πλευρά της έχει δει το αθλητικό της περιεχόμενο να έχει εμπλουτιστεί από τους περισσότερους αγώνες της Super League, ενώ κατέχει και τα δικαιώματα του Champions League, της Serie A καθώς και της Championship, αλλά και το NBA.

Πιο ακριβές συνδρομές και διαφημίσεις στο streaming

Στη διεθνή αγορά, οι πλατφόρμες streaming, που κέρδισαν μεγάλο έδαφος στη διάρκεια της πανδημίας, προσπαθούν να καταστήσουν οικονομικά βιώσιμη τη λειτουργία τους και αναζητούν πηγές εσόδων.

Το 2011 η συνδρομή στο Netflix ήταν μόλις 7,99 δολάρια τον μήνα και πλέον η Premium συνδρομή φτάνει τα 20 δολάρια, με την πλατφόρμα να έχει προαναγγείλει νέες αυξήσεις στις μηνιαίες χρεώσεις, ενώ φέρνει και διαφημίσεις. Μια τακτική που έχουν ακολουθήσει και οι άλλες πλατφόρμες, όπως το Disney+ και το Apple TV, παρακολουθώντας την πορεία που καταγράφουν ήδη HBO Max και Warner Bros Discovery.

Μια τάση που δεν πρόκειται να σταματήσει, καθώς οι streaming πλατφόρμες πρέπει πλέον να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των επενδυτών τους, ενώ παράλληλα επενδύουν περισσότερα χρήματα στη δημιουργία μίας βιβλιοθήκης περιεχομένου, την ίδια ώρα που η αγορά γίνεται πιο σφιχτή λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.

Η Apple επίσης αύξησε τις τιμές σε όλες τις υπηρεσίες της τον περασμένο μήνα, συμπεριλαμβανομένου του Apple TV Plus, επικαλούμενη «αύξηση του κόστους αδειοδότησης». Η εταιρεία δεν έχει στραφεί ακόμη στη διαφήμιση, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα το κάνει.

 «Η τιμή των υπηρεσιών streaming αντικατοπτρίζει την οικονομική πραγματικότητα και το κόστος που απαιτείται για την παραγωγή και τη διανομή του περιεχομένου», επισημαίνει στο «The Verge» ο Eric Schmitt, διευθυντής ερευνών και αναλυτής της Gartner που προσθέτει ότι «νομίζω ότι η αγορά συμβαδίζει με τη θεμελιώδη φυσική αυτών των εξόδων».

Είναι χαρακτηριστικό ότι το Disney+ που πρόσθεσε 9 εκατ. συνδρομητές στις ΗΠΑ τους τελευταίους μήνες κατέγραψε απώλειες 1,5 δισ. δολαρίων λόγω της «αύξησης του κόστους προγραμματισμού και παραγωγής», καθώς και της έλλειψης κινηματογραφικών ταινιών απευθείας προς ροή.

Κρίσιμο παράγοντα θα αποτελέσει η συχνότητα των διαφημίσεων. Το HBO Max έχει κερδίσει τους καταναλωτές με την προβολή διαφημίσεων τεσσάρων λεπτών ανά ώρα, ενώ το Disney+ διαθέτοντας το «οπλοστάσιο» της Disney έχει την ευελιξία να προσελκύσει τις διαφημίσεις που θέλει. Την ίδια στιγμή το Netflix διαπραγματεύεται επί του παρόντος με τα στούντιο σχετικά με τους όρους των διαφημιστικών εσόδων, γεγονός που θα μπορούσε να σημαίνει ότι δεν θα έχει τόσο μεγάλο περιθώριο για τη συχνότητα των διαφημίσεών του.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η Amazon απειλεί το Netflix στην Ελλάδα, σκληρές μάχες Cosmote TV - EON

Με μερίδιο 35%, το Amazon Prime έχει πλησιάσει το Netflix, που διατήρησε μερίδιο 38% το α' τρίμηνο 2024. Αντεπίθεση της Nova στην Cosmote με την πλατφόρμα EON και εμπλουτισμένο περιεχόμενο. Η συμφωνία Deutsche Telekom με το Netflix.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το Netflix μπαίνει στην Cosmote TV: Τι αλλάζει στη συνδρομητική τηλεόραση

Μέχρι και πρόσφατα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι «χτυπούσαν» τις πλατφόρμες streaming και τους ζητούσαν να συνεισφέρουν στις επενδύσεις υποδομών, αλλά πλέον περνούν σε μια στρατηγική συμμαχιών.
tv_piracy
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πώς έγιναν οι πειρατές... κυρίαρχοι στη συνδρομητική τηλεόραση

Σε ένα εκατομμύριο υπολογίζονται οι πειρατικές συνδέσεις στην Ελλάδα και έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Πώς λειτουργούν και τι προσφέρουν τα «μποξάκια». Οι κίνδυνοι για τους χρήστες και οι διασυνδέσεις με το οργανωμένο έγκλημα.