Σε αναπτυξιακή πορεία βρίσκονται οι ελληνικές startup όπου έχοντας ξεπεράσει τις μεγάλες δυσκολίες, δείχνουν πως η πανδημία τις ευνόησε, προσελκύοντας μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Καθώς το ελληνικό οικοσύστημα startup ωριμάζει, οι επιχειρήσεις επιδεικνύουν μια δυναμική τάση που δείχνει να συνεχίζεται και την επόμενη χρονιά, με την Ελλάδα να μετατρέπεται σε κόμβο καινοτομίας.
Σε μια χρονιά με αρκετές ιδιαιτερότητες, όπως το 2021, οι ελληνικές startup πέτυχαν ρεκόρ αντληθέντων κεφαλαίων, ωστόσο σημαντικό δείγμα ωρίμανσης της αγοράς αποτελεί το γεγονός ότι οι εξαγορές κινήθηκαν δυναμικά και τη φετινή χρονιά και πιστοποιούν ότι ελληνικές startup μπορούν να βγουν πιο δυναμικά στο εξωτερικό καθώς βρίσκουν απαντήσεις στις απαιτήσεις των αγορών.
Μέσα στο 2021, και ενώ η Ελλάδα κατάφερε να αναδείξει ήδη τους πρώτους «μονόκερους» με αξίες άνω του 1 δισ. δολαρίων, υπήρξαν έξι exits επιχειρήσεων σε πλατφόρμες online delivery, data analytics, μαρκετινγκ και ασφάλειες. Είναι χαρακτηριστικό πως τρία από τα έξι deals που πραγματοποιήθηκαν τη φετινή χρονιά έχουν μπει στην κορυφαία δεκάδα όλων των εποχών, σύμφωνα με την έκθεση Startups in Greece 2021-2022 των Found.ation και EIT Digital, με την υποστήριξη της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων.
Οι μεγάλες επιχειρηματικές συμφωνίες
Niometrics
Στις κορυφαίες κινήσεις της χρονιάς περιλαμβάνεται η εξαγορά της Niometrics από την αμερικανική Mobileum που αποτελεί μια από τις κορυφαίες παρόχους λύσεων analytics για την βιομηχανία τηλεπικοινωνιών.
Η Niometrics ιδρύθηκε το 2008 από τον πανεπιστημιακό ερευνητή Κώστα Αναγνωστάκη στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης και αποτελεί μια από τις επιτυχημένες spin off εταιρείες που έχουν βγει από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται πλέον στη Σιγκαπούρη, ενώ διατηρεί και κέντρο R&D στην Αθήνα. Διαθέτει περισσότερα από 150 άτομα προσωπικό και στο χαρτοφυλάκιο της περιλαμβάνονται περισσότεροι από 900 πελάτες.
Όπως ανέφερε η αμερικανική εταιρεία στην ανακοίνωση της, η απόκτηση της Niometrics θα εμπλουτίσει τις υπάρχουσες λύσεις της Mobileum με deep network analytics και εφαρμοσμένη μηχανική μάθηση, ενώ θα επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της με “έξυπνες” λύσεις για τους πελάτες της. Η εξαγορά της Niometrics υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 75 εκατ. ευρώ, και όπως αναφέρει η αμερικανική εταιρεία, μετά την εξαγορά 9 στους 10 τηλεπικοινωνιακούς παρόχους σε όλο τον κόσμο θα βασίζονται σε λύσεις analytics της Mobileum.
Lenses.Io
Η Lenses.io, που ιδρύθηκε το 2016 από τους Αντώνη Χαλκόπουλο και Χριστίνα Δασκαλάκη, πέρασε στα χέρια του γερμανικού κολοσσού Celonis αντί ενός τιμήματος που υπολογίζεται ότι έφτασε τα 72 εκατ. ευρώ. Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις ενσωμάτωσης, ελέγχου και αξιοποίησης ροών δεδομένωνσε πραγματικό χρόνο εξασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμόρφωση τους με κανονισμούς για τη διαχείριση δεδομένων αλλά και την ασφάλειά τους.
Η ελληνική startup έχει έδρα στο Λονδίνο και διατηρεί γραφεία και στην Αθήνα, διαθέτοντας περίπου 60 εργαζομένους ενώ στο χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνονται μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού.
Ο γερμανικός κολοσσός Celonis που εξαγόρασε την Lenses.io, αποτελεί μια από τις κορυφαίες εταιρείες εταιρικού λογισμικού έχοντας κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 11 δισ. δολάρια, με την πλατφόρμα της να βελτιστοποιεί τις επιχειρηματικές διαδικασίες και βοηθώντας τις εταιρείες να εξοικονομήσουν χρόνο και κόστος,* ενώ πελάτες της αποτελούν εταιρείες όπως οι Uber, Dell, Splunk, L’ Oréal και AstraZeneca.
Moonsend
Η εταιρεία των Γιάννη Ψαρρά και Παναγιώτη Μελισσαρόπουλου, που ιδρύθηκε το 2012 και δραστηριοποιείται στον κλάδο του email marketing και marketing automation, πέρασε στα χέρια της δανέζικης Sitecore που δραστηριοποιείται και στις ΗΠΑ αντί ενός ποσού πέριξ των 20 εκατ. ευρώ, με την κίνηση αυτή να περιλαμβάνεται στο φιλόδοξο πλάνο ανάπτυξης της Sitecore ύψους 1,2 δισ. δολαρίων.
Μέσα στην πανδημία η Moonsend διπλασίασε τα μεγέθη της, διαθέτοντας περισσότερους από 2.000 πελάτες σε 60 χώρες παγκοσμίως, όπου ανάμεσα τους περιλαμβάνονται η Vogue Ασίας, Dominos, Sephora, Ogilvy, με την εταιρεία να έχει παρουσία σε Αγγλία και Ελλάδα και έχοντας περίπου 50 εργαζομένους
Η Moosend έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα email marketing πλατφόρμα για τις εταιρείες που στέλνουν newsletters στους πελάτες τους. Η επιχείρηση μπορεί να σχεδιάσει το newsletter, να διαχειριστεί τους παραλήπτες, να προγραμματίσει την καμπάνια αλλά και να δει στατιστικά στοιχεία, σχετικά με την επιτυχία αποστολής του. Επίσης μέσω της πλατφόρμας οι εταιρείες μπορούν να προβλέπουν και να καταγράφουν τη συμπεριφορά και τις κινήσεις όσων επισκέπτονται την ιστοσελίδα της, στέλνοντας μετέπειτα αυτοματοποιημένα μηνύματα.
Ekiosky’s
Ο γερμανικός κολοσσός Delivery Hero προχώρησε στην εξαγορά της ekiosky’s του ομίλου Μούχαλη, με την συμφωνία να κοινοποιείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την 1η Οκτωβρίου. Η πλατφόρμα, θέλοντας να αναπτύξει περισσότερο το χαρτοφυλάκιό της, βρισκόταν σε συζητήσεις με τον όμιλο Μούχαλη για την εξαγορά των καταστημάτων Kiosky’s, από τον Μάιο, με τις δυο εταιρείες να συνεργάζονται ήδη από τον φετινό Μάρτιο για την εξυπηρέτηση του efood market που παρέδιδε είδη μικρής λιανικής εντός 25 λεπτών, μέσω του δικτύου των περιπτέρων και καταστημάτων Kiosky's.
Παράλληλα, με τα περισσότερα από 500 σημεία όπου περιλαμβάνονται καταστήματα, περίπτερα και hubs της Kiosky’s η e-food ενισχύει τις δυνατότητες της στο q-commerce και σε συνδυασμό με την συνεργασία που έχει με την αλυσίδα Σκλαβενίτης αποτελεί τον μεγάλο παίκτη της αγοράς του online delivery.
Η πλατφόρμα ekiosky’s, ξεπέρασε σε ένα χρόνο από την έναρξη λειτουργίας της τον στόχο των 300.000 παραγγελιών και των 2 εκατομμυρίων επισκεπτών, έχοντας στη διάθεση των καταναλωτών πάνω από 1.000 κωδικούς για τα μικροψώνια τους που οφείλεται τόσο στη γενικότερη τάση απομακρυσμένων αγορών λόγω και της πανδημίας, όσο και στη δυνατότητα που παρέχεται στον καταναλωτή για διανομή κατ’ οίκον, μέσα σε λίγα λεπτά από την παραγγελία.
SendX
Αποτέλεσε το πρώτο χτύπημα της Skroutz στη μάχη για την επικράτηση στο last mile του online delivery, καθώς το 2020 ανέβασε τον πήχη του ανταγωνισμού στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η SendX είναι το εμπορικό courier brand της Myjobnow Delivery, η οποία ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2019 ως spin-off της Myjobnow με διοίκηση τους Στέφανο Κατσίμπα, Αγαμέμνονα Παπάζογλου και Αλέξανδρο Παπασπυρίδη. Η εταιρεία, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον κλάδο του courier τον Αύγουστο του 2020 και σήμερα διακινεί περισσότερες από 2.000 παραγγελίες ημερησίως.
Όπως είχε αναφέρει η Skroutz στην ανακοίνωσή της, η απόκτηση της SendX εντάσσεται στο όραμα και την στρατηγική ανάπτυξης της Skroutz να προσφέρει «τη βέλτιστη εμπειρία ηλεκτρονικών αγορών» σε κάθε στάδιο του ταξιδιού του χρήστη. Η στρατηγική αυτή επένδυση θα επιτρέψει στην Skroutz να αναπτύξει το κομμάτι των ταχυμεταφορών, δημιουργώντας το δικό της δίκτυο και καλύπτοντας το «last mile» που αφορά την παράδοση των παραγγελιών στους καταναλωτές. Επιπλέον, ενισχύεται η δυναμική του marketplace της με νέες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας για τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.
Insurancemarket.gr
Αποτελεί το πρώτο διαδικτυακό marketplace της ασφαλιστικής αγοράς που περιγράφει λεπτομερώς τα προγράμματα και τις εξατομικευμένες προσφορές των μεγαλύτερων ασφαλιστικών εταιρειών αλλάζοντας τον τρόπο που λειτουργούσε μέχρι τότε η ασφαλιστική αγορά.
Ιδρύθηκε από τον Σωτήρη Παπαντωνόπουλο το 2006 και μέσα σε μια δεκαετια, η μικρή εταιρεία που ξεκίνησε με τρεις υπαλλήλους και έχει καταφέρει πλέον να κλείνει πάνω από 350.000 συμβόλαια το χρόνο, εξαγοράστηκε τον Οκτώβριο από την Interamerican που συνεργάζονταν μαζί της από το 2013 με στόχο την βελτιστοποίηση της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή μέσα από την άμεση συγκριτική δυνατότητα, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής διανομής ασφαλιστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Η Interamerican είχε δηλώσει πως με την επένδυση αυτή, υπογραμμίζει τη μακρόχρονη δέσμευσή της στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών και στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ασφαλιστικού κλάδου και δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα ψηφιακά κανάλια διανομής, που έχουν κυριαρχήσει στις πιο ανεπτυγμένες αγορές της Ευρώπης. Το insurancemarket.gr με τη συνεργασία αυτή στοχεύει στην περαιτέρω ανάπτυξη των ψηφιακών υποδομών του προκειμένου να μπορέσει να προσφέρει καινούργιες καινοτόμες υπηρεσίες, προς όφελος του καταναλωτή καθώς και των συνεργαζόμενων ασφαλιστικών εταιρειών και διαμεσολαβητών.