Η κατάρρευση του δικτύου cloud της AWS που αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά πολλών ιστότοπων και εφαρμογών, την περασμένη Τρίτη, προκάλεσε πανικό καθώς επηρεάστηκε μεγάλο μέρος του διαδικτύου και έθεσε το ζήτημα για την ασφάλεια του ίντερνετ και την συγκέντρωση του στα χέρια κολοσσών.
Πολλές εταιρείες ανέφεραν στο Twitter πως επηρεάστηκαν. Χρήστες του Disney+ δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν περιεχόμενο, οι επισκέπτες στα θεματικά πάρκα της Walt Disney δεν κατάφεραν να κλείσουν εισιτήρια διαδικτυακά. Επίσης παίκτες του γνωστού League of Legends δεν μπορούσαν να συνδεθούν, ενώ η εφαρμογή γνωριμιών Tinder ήταν εκτός λειτουργίας καθώς και το Kindle, το Spotify, ακόμα και η εφαρμογή των McDonald’s. Προβλήματα ανέφερε και η διαδικτυακή χρηματιστηριακή πλατφόρμα Robinhood ενώ η Doordash δεν μπορούσε να δεχθεί παραγγελίες. Χαρακτηριστικά το Netflix που έχει σχεδόν όλες του τις λειτουργίες στο cloud της AWS είδε την κινητικότητα του να πέφτει κατά 26%.
Η Amazon δεν γινόταν να μείνει επίσης ανεπηρέαστη από το φαινόμενο με τον κολοσσό των ηλεκτρονικών παραγγελιών να καταγράφει προβλήματα στις παραδόσεις και τις λειτουργίες των αποθηκών, δημιουργώντας μεγάλο «πονοκέφαλο» ενόψει Χριστουγέννων. Ο κολοσσός επιβεβαίωσε πως η διακοπή των υπηρεσιών επηρέασε το δίκτυο logistics χωρίς να αποκαλύπτει πόσες αποθήκες επηρεάστηκαν.
Αν και η εταιρεία ανέφερε πως επηρεάστηκε μόλις μια από τις 23 γεωγραφικές ζώνες της AWS, τα προβλήματα ωστόσο έπληξαν πολλές περισσότερες εταιρείες και υπηρεσίες. Η Amazon ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι αιτία της κατάρρευσης ήταν η υπερφόρτωση ορισμένων συσκευών δικτύου, τις οποίες και αναβαθμίζει. Ο εκπρόσωπος της Amazon Ρίτσαρντ Ρόκα την Τετάρτη παραδέχθηκε ότι η διακοπή επηρέασε τις αποθήκες της εταιρείας και το σύστημα παραδόσεων αναφέροντας πως η εταιρεία προσπαθεί να λύσει το ζήτημα, χωρίς να απαντήσει σε περαιτέρω ερωτήσεις. Διαρροές από την Amazon ανέφεραν πως αν και δεν γνωρίζουν γιατί συνέβη η διακοπή, υπήρξε ένα εσωτερικό σημείωμα που ανέφερε ότι υπήρξε μαζική επίθεση χάκερ στο firewall της εταιρείας από άγνωστη πηγή με το DNS να είναι στο επίκεντρο.
Η Amazon Web Services (AWS) είναι υπηρεσία cloud όπου αποθηκεύονται τα δεδομένα των πελατών και λειτουργούν οι διαδικτυακές τους λειτουργίες και αποτελεί μια τεράστια πηγή κερδοφορίας για την Amazon. Η AWS κατέχει περίπου το 1/3 της αγοράς cloud που υπολογίζεται στα 152 δισ. δολάρια σύμφωνα με στοιχεία της Synergy. Ένα ποσοστό σαφώς υψηλότερο από αυτό που κατέχουν οι ανταγωνιστές Microsoft και Google μαζί. Πρόσφατα, η AWS ανακοίνωσε μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα.
Η συγκέντρωση του ίντερνετ στα χέρια λίγων
Η εταιρεία ερευνών Gartner εκτιμά πως οι μεγάλες πλατφόρμες cloud καταγράφουν σημαντικές διακοπές λειτουργίας περίπου μια φορά στο τρίμηνο. Ωστόσο, δεδομένου ότι η AWS ελέγχει το 90% των υποδομών της αγοράς cloud και υπάρχει ακόμα αρκετός κόσμος που δουλεύει και εκπαιδεύεται από το σπίτι λόγω της πανδημίας η διακοπή επηρέασε σημαντικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Gartner Σιγκ Ναγκ στη Wall Street Journal «αυτές οι εταιρείες έχουν γίνει πολύ μεγάλες για να αποτύχουν. Μεγάλο μέρος της καθημερινότητας μας λειτουργεί σε πλατφόρμες cloud».
Το «μαύρο» της AWS ήρθε μόλις λίγους μήνες μετά το black out που σημειώθηκε στην πλατφόρμα του Facebook ρίχνοντας την δημοφιλή σελίδα δικτύωσης καθώς και το WhatsApp και το Instagram. Ο επικεφαλής ανάλυσης διαδικτύου Νταγκ Μάντορι (Doug Madory) της Kentik δήλωσε στο Associated Press πως δεν πιστεύει ότι υπήρξε κακόβουλη επίθεση που προκάλεσε την διακοπή. Σύμφωνα πάντως με την πλατφόρμα ToolTester η Amazon έχει καταγράψει 27 διακοπές λειτουργίας.
Ειδικοί κυβερνοασφάλειας έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό για τις πιθανές άσχημες επιπτώσεις του να βρίσκονται σε λίγες εταιρείες συγκεντρωμένα τα κλειδιά για την λειτουργία του διαδικτύου. Ο Σον Ο’Μπράιαν, λέκτορας για θέματα κυβερνοασφάλειας στο πανεπιστήμιο Yale ανέφερε ότι «αν και οι περισσότεροι χρήστες δεν το γνωρίζουν, η Amazon βρίσκεται πίσω σχεδόν από τις περισσότερες εφαρμογές και ιστότοπους που επισκέπτονται καθημερινά». Επισημαίνει πως είναι σημαντικό να χτιστεί ένα νέο ιντερνετικό μοντέλο που να επιστρέψει το διαδίκτυο στις ρίζες του. Πλέον όλο και περισσότερες διακοπές βγάζουν εκτός δικτύου όλο και περισσότερους χρήστες.
Ακόμα και σύμφωνα με το ισχύον μοντέλο, οι εταιρείες έχουν τις επιλογές να μοιράσουν τις υπηρεσίες τους μεταξύ διαφορετικών παρόχων cloud. Αν και αυτό μπορεί να αποδειχθεί πιο σύνθετο, οι εταιρείες προσπαθούν να μεταφέρουν υπηρεσίες τους σε διαφορετική περιοχή υπό τον ίδιο πάροχο.
Τι έπεται πλέον; Η μεγάλη διακοπή της Τετάρτης αναζωπύρωσε τις συζητήσεις στην βιομηχανία σχετικά με την στρατηγική των πολλαπλών cloud όπου μια εταιρεία θα κρατά και εφεδρικά μέρη των υπηρεσιών της σε διαφορετικούς παρόχους cloud οπότε σε περίπτωση διακοπής να συνεχίζονται κανονικά οι εργασίες. Μια ιδέα που βρίσκει σύμφωνους αρκετούς αναλυτές όπως ο Μπρεντ Έλλις της Forrester που πιστεύει ότι αυτό θα βοηθήσει τις εταιρείες να αποφύγουν μεγάλα προβλήματα σημειώνοντας πως «είναι μια μεγάλη απόφαση που είτε οι εταιρείες θα πρέπει να λάβουν ή αναπόφευκτα θα βρεθούν να σημειώνουν διακοπές στη λειτουργία τους».
Όμως αναλυτές όπως ο Κόρει Κουίν, επικεφαλής οικονομολόγος cloud στην Duckbill Group, θεωρούν πως τέτοια προληπτικά μέτρα δεν πρόκειται να δουλέψουν. «Η ιδέα να βρίσκεσαι σε πολλαπλές πλατφόρμες cloud μπορεί να μην αποδώσει τους καρπούς που περιμένει κάποιος», σημείωσε και πρόσθεσε πως «στο τέλος καταλήγουν να πέφτουν μέχρι και τρεις φορές συχνότερα γιατί τώρα βρίσκονται ευάλωτοι στα μπλακ αουτ περισσότερων και όχι μόνο της AWS».
Πάντως, η διακοπή στην AWS μπορεί να προκάλεσε χάος, όμως οι επιπτώσεις για την Amazon φαίνεται πως ήταν ελάχιστες. Τα δέματα επέστρεψαν στους δρόμους για να παραδοθούν και οι πελάτες θα συνεχίσουν να λειτουργούν μέσω της AWS ή σε άλλους παρόχους που κατά καιρούς παρουσιάζουν προβλήματα, γιατί ακόμα και έτσι παραμένει πιο φθηνό από το να έχεις την δικιά σου πλατφόρμα cloud. Στο τέλος της ημέρας, η αγορά και οι καταναλωτές θα αποδεχθούν τα «μπλακ άουτ» στο διαδίκτυο στην καθημερινότητά τους, όπως και όταν αυξομειώνεται η τάση του ρεύματος.