ΓΔ: 1392.8 -0.35% Τζίρος: 43.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:06:00 DATA
O Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Metro, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης

Αρ. Παντελιάδης: Έρχονται νέες κινήσεις συγκέντρωσης δυνάμεων στον κλάδο

Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλάει στο Business Daily για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, την κατάσταση στην αγορά, τις αυξήσεις στις τιμές και τον πληθωρισμό.

«Η κατανάλωση σε όγκο φέτος είναι ελαφρά πτωτική, ενώ λόγω του πληθωρισμού, σε τζίρο είναι ανοδική. Είναι φανερό ότι ο καταναλωτής πιέζεται και προσπαθεί να μειώσει τις δαπάνες του, γι’ αυτό και οι πληθωριστικές πιέσεις δεν ωφελούν κανέναν, πέρα ίσως από τον προϋπολογισμό που εμφανίζει αυξημένα έσοδα ΦΠΑ» επισημαίνει μεταξύ των άλλων ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της νεοδημιουργηθείσας Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), μιλώντας στο Business Daily. Και προσθέτει πως η συγκέντρωση της αγοράς «θα συνεχιστεί, έστω και με αργά βήματα».

Ειδικότερα ο κ. Παντελιάδης αναφερόμενος στην εξέλιξη της αγοράς στη διάρκεια του 2023 αναφέρει πως «φέτος είδαμε και ένα ιδιαίτερο φαινόμενο στην καταναλωτική συμπεριφορά των τουριστών. Οι επισκέπτες στη χώρα μας ξόδεψαν λιγότερα χρήματα σε διασκέδαση και διατροφή εκτός των χώρων διαμονής τους. Παρέμειναν περισσότερο στα all inclusive και στα Airbnb καταλύματά τους. Αυτό ευνόησε τα σούπερ μάρκετ, καθώς στη δεύτερη περίπτωση οι άνθρωποι αυτοί ψώνισαν περισσότερα τρόφιμα για να μαγειρέψουν οι ίδιοι. Αποτέλεσε όμως αρνητική εξέλιξη για τα Cash and Carry, καθώς επλήγησαν τα καταστήματα της εστίασης, τα bar, τα café κλπ. Και φυσικά άφησαν λιγότερα έσοδα στις τοπικές κοινωνίες συνολικά, κάτι που θα δυσκολέψει την κατάσταση μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου».

Πιο ισχυρές εταιρείες - Θα δούμε νέες κινήσεις συγκέντρωσης δυνάμεων

Ο πρόεδρος του ΕΣΕ σχετικά με τις εξελίξεις στον κλάδο τονίζει ότι «ο κλάδος πέρασε από μια περίοδο εξυγίανσης, με μεγάλες εταιρείες να αλλάζουν χέρια λόγω της κακής οικονομικής τους κατάστασης. Σήμερα έχουμε ένα υγιές περιβάλλον, όπου καμία από τις μεγάλες αλυσίδες δεν αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Υπάρχει φυσικά υψηλός δανεισμός σε κάποιες, ο οποίος ήταν απαραίτητος για τις επενδύσεις αλλά και τις διασώσεις των εταιρειών που προανέφερα, δανεισμός που όμως εξυπηρετείται πλήρως, με αποτέλεσμα ο κλάδος να είναι από τους πολύ επιθυμητούς πελάτες των τραπεζών».

Βέβαια υπάρχουν αλυσίδες πολλών ταχυτήτων. Οι μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις έχουν διαφορετικού χαρακτήρα προβλήματα. Συγκεκριμένα τονίζει ότι «καθώς το κόστος λειτουργίας συνεχίζει να αυξάνεται για διάφορους λόγους, όπως η συμμόρφωση σε νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, η συνεχιζόμενη αύξηση του μισθολογικού κόστους, οι νέες επενδύσεις και η ένταση του ανταγωνισμού, κάποιες μικρότερες εταιρείες του κλάδου αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα: Ή θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, επενδύοντας στον εκσυγχρονισμό συστημάτων και εξοπλισμού με αποτέλεσμα τη μείωση ή ίσως και την προσωρινή εξάλειψη της κερδοφορίας τους ή θα διακινδυνεύσουν μια συνεχή απώλεια τζίρου και μεριδίου τους». Έτσι «μπροστά σ’ αυτό το δίλημμα κάποιοι επιλέγουν και θα επιλέξουν να πουλήσουν το δίκτυό τους στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου. Αναμένω λοιπόν ότι η συγκέντρωση θα συνεχιστεί, έστω και με αργά βήματα. Σημειώνω ότι με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα η ελληνική αγορά δεν θεωρείται ιδιαίτερα συγκεντρωμένη».

Καθοριστική η συμβολή μας στη συγκράτηση των τιμών

Σχετικά με το ειδικό βάρος που έχει ο κλάδο στην ελληνική οικονομία ο κ. Παντελιάδης σημειώνει πως «ο κλάδος των σούπερ μάρκετ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ελληνική οικονομία. Απασχολεί περισσότερους από 100.000 εργαζόμενους, και μάλιστα με συνεχή αυξητική τάξη τα τελευταία είκοσι χρόνια, ανεξάρτητα από εξωτερικούς παράγοντες, κρίσεις και υφέσεις». Και «επενδύει σταθερά κάθε χρόνο περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ σε νέες υποδομές, ανάπτυξη δικτύων, εφαρμογές και εξοπλισμό πληροφορικής, εξοικονόμηση ενέργειας, περιβαλλοντικές επενδύσεις, ανανέωση και εκσυγχρονισμό εξοπλισμού κλπ».

Ωστόσο «παρά τα αυξημένα κόστη λειτουργίας που αντιμετωπίζει ο κλάδος την τελευταία διετία (εκτίναξη κόστους ενέργειας το 2022, αύξηση χρηματοοικονομικού και μισθολογικού κόστους το 2023, αύξηση κόστους μεταφορών και λοιπών υπηρεσιών, αύξηση κόστους κατασκευών), συνέβαλε και συμβάλει στη συγκράτηση της αύξησης των τιμών. Διά νόμου άλλωστε το περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ είναι κλειδωμένο εδώ και τρία χρόνια. Επίσης ο κλάδος συνεισφέρει στις κυβερνητικές πρωτοβουλίες αντιμετώπισης του πληθωρισμού, όπως το “Kαλάθι του Nοικοκυριού”». Και συμπληρώνει ότι «εύλογα βέβαια αναρωτιέται κανείς πόσο χειρότερα θα μπορούσαν να είναι τα πράγματα αν δεν βοηθούσαν τα σούπερ μάρκετ στη συγκράτηση των τιμών. Η απάντησή είναι απλή: δυστυχώς θα ήταν ακόμη χειρότερα».

Χαρακτηριστικά μάλιστα αναφέρει ότι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ είναι «εξαιρετικά ανταγωνιστικός». Και επισημαίνει ακόμη πως «το επίπεδο των καταστημάτων στην Ελλάδα είναι καλύτερο από τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Η εξυπηρέτηση που παρέχει ο Έλληνας εργαζόμενος είναι πολύ ανώτερη από αυτή του μέσου Ευρωπαίου συναδέλφου του – κάντε μια βόλτα σε ένα σούπερ μάρκετ στο Παρίσι, το Μόναχο ή το Λονδίνο και θα το διαπιστώσετε. Οι μεγάλες αλυσίδες ανταγωνίζονται έντονα μεταξύ τους, ενώ η ταχεία ανάπτυξη κάποιων μικρότερων τα τελευταία χρόνια αποδεικνύει ότι η αγορά είναι ανοιχτή σε νέους παίκτες. Από την άλλη μεριά η αποχώρηση από την Ελλάδα των περισσότερων ξένων αλυσίδων που δραστηριοποιήθηκαν εδώ την τελευταία 20ετία δείχνει ότι μόνο εύκολη δεν είναι αυτή η αγορά».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Martin-Brandenburger-Lidl
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

M. Brandenburger (Lidl): Το 60% του τζίρου από 400 Έλληνες προμηθευτές

Σε 200 προϊόντα άμεσης ανάγκης, η γερμανική αλυσίδα είναι η φθηνότερη της αγοράς και με διαφορά 10% από τον επόμενο, τονίζει σε συνέντευξη στο BD ο Ελβετός επικεφαλής της Lidl Hellas. Προβλέπει μείωση κατανάλωσης και το 2023.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές, τα δύο «αντίδοτα» για την ακρίβεια

Ανέβηκε σχεδόν σε 27% η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από το 27% των πωλήσεων γίνονται με προσφορές. Έπεσε στο 0,2% ο πληθωρισμός των τροφίμων στο πεντάμηνο.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν χάνονται οι προσφορές από τα ράφια, οι πολυεθνικές σε στάση αναμονής

Παρά τις μειώσεις στους τιμοκαταλόγους, οι πολυεθνικές δεν θέλουν να σοκάρουν τους καταναλωτές με πλήρη απόσυρση προσφορών και παρακολουθούν στενά τις κινήσεις των ανταγωνιστών τους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Eπίθεση» της Μασούτης στη νότια Ελλάδα, «πονοκέφαλος» τα logistics

Με προσφορά για δωρεάν ψώνια σε τυχερούς καταναλωτές, η βορειοελλαδική αλυσίδα δίνει ώθηση στα νέα καταστήματα Γλυφάδας και Πάτρας. Υψηλό κόστος από τη μεταφορά των εμπορευμάτων από Θεσσαλονίκη.