Παρότι η χώρα έχει εισέλθει στην τελική ευθεία για τις εκλογές, δεν έχουν σταματήσει οι διεργασίες για κρίσιμα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως αυτό για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού και το πρόγραμμα για τα μαχητικά F-35.
Στη διάρκεια της θητείας της, η κυβέρνηση προχώρησε στην αγορά οπλικών συστημάτων, ύστερα από χρόνια στασιμότητας, και έβαλε σε εφαρμογή σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα, όπως είναι τα μαχητικά Rafale που ήδη βρίσκονται στην πατρίδα μας και ενισχύουν την Πολεμική Αεροπορία, ενώ ακολούθησαν οι γαλλικές φρεγάτες FDI για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και το Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης.
Ωστόσο οι διεργασίες στο χώρο των εξοπλιστικών δεν έχουν τελειώσει καθώς στο «παρά πέντε» των εκλογών παρατηρείται κινητικότητα για το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και την απόκτηση των αεροσκαφών πέμπτης γενιάς, F-35.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες και για τα δύο προγράμματα οι συζητήσεις είναι σε πλήρη εξέλιξη, αφού τις κορβέτες το Πολεμικό Ναυτικό θα τις ήθελε κυριολεκτικά… χθες, ενώ η σειρά για να μπει μία χώρα στο πρόγραμμα απόκτησης των F-35 είναι μεγάλη και, αν και αργοπορημένη, η Ελλάδα κάποια στιγμή πρέπει να μπει επιτέλους στη λίστα.
Οι κορβέτες και το ταξίδι Μητσοτάκη στα ναυπηγεία της Naval
Στο πρόγραμμα των κορβετών μέχρι στιγμής αυτά που έχουν γίνει είναι από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες Naval Group και Fincantieri είναι ότι έχουν κατατεθεί οι κατά πολύ βελτιωμένες προτάσεις τους για την απόκτηση τεσσάρων πλοίων. Με την ελληνική αμυντική βιομηχανία να διεκδικεί πρώτη φορά μεγάλο μερίδιο συμμετοχής σε αυτές, καθώς όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση αυτός είναι ο καθοριστικός παράγοντας που θα παίξει ρόλο για το ποια εταιρεία θα πάρει το έργο.
Την ίδια ώρα η ναυπήγηση των δύο πρώτων ελληνικών φρεγατών FDI στα ναυπηγεία της Λοριέν συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς για τον λόγο αυτό υπήρχε προγραμματισμός να βρεθεί εκεί και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου.
Να σημειωθεί ότι την ίδια περίοδο η Naval Group και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού έχουν διοργανώσει επιχειρηματική επίσκεψη στα ναυπηγεία, για B2B συναντήσεις περίπου 30 ελληνικών και γαλλικών εταιρειών.
Τα F-35 και τι θα γίνει με τα SSI
Την ίδια στιγμή η απόκτηση από την Lockheed Martin 20 + 20 αεροσκαφών game changer F-35 υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 4 δισ. ευρώ και όπως αναμένεται προβλέπει και υποχρεωτικά αντισταθμιστικά -τα περιβόητα SSI.
Το συνολικό ύψος των SSI σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς θα φτάσει περίπου τα 500 με 700 εκατομμύρια δολάρια καθώς πρόκειται για πρόγραμμα FMS (Foreign Military Sales), δηλαδή για διακρατική συμφωνία.
Στο πλαίσιο της FMS, η κυβέρνηση των ΗΠΑ και μια ξένη κυβέρνηση συνάπτουν μια κυβερνητική συμφωνία που ονομάζεται επιστολή προσφοράς και αποδοχής (LOA).
Τα SSI αφορούν τα απαραίτητα έργα υποδομής και ασφάλειας αλλά και βιομηχανικές συνεργασίες με την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία μαζί με παροχή τεχνογνωσίας ώστε να μπορούν να λειτουργούν αλλά και να συντηρούνται τα υπερσύγχρονα F-35.
Να σημειωθεί ότι τα F-35 δεν είναι «απλά» αεροσκάφη, αλλά είναι 5ης γενιάς και προκειμένου να πετάξουν χρειάζονται ειδικό κέντρο κυβερνοασφάλειας και αποθήκευσης δεδομένων, καθώς και νέο κέντρο C4I για την υποστήριξη του αεροσκάφους. Οπότε τα έργα αυτά είναι απολύτως απαραίτητο να γίνουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι διεργασίες όσον αφορά τα SSI και τι ακριβώς θα γίνει με αυτά, είναι συνεχείς στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ώστε να γίνει το καλύτερο δυνατό για την Ελλάδα.
Όπως και να έχει, αυτό που φαίνεται ότι έχει καταλάβει πολύ καλά η ελληνική κυβέρνηση είναι ότι η εκάστοτε αμυντική συμφωνία που θα διαπραγματευτεί για νέους εξοπλισμούς θα πρέπει πλέον να συμπεριλαμβάνει στους όρους της τη συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, κάτι που είναι και πάγιο αίτημα των ελληνικών εταιρειών.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι στην Ελλάδα δεν πρέπει να είμαστε μόνο αγοραστές οπλικών συστημάτων, αλλά κάποτε να γίνουμε και συμπαραγωγοί, καθώς μόνο έτσι θα μπουν οι βάσεις για ντόπια αμυντική βιομηχανία που θα προσφέρει σημαντικά στην ελληνική οικονομία.