Το χρέος των πολιτών και των επιχειρήσεων διογκώθηκε κατά την περίοδο της πανδημίας και ως εκ τούτου απαιτείται η ριζική αναδιάρθρωσή του, σύμφωνα με την βουλευτή Επικρατείας και τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Αχτσιόγλου. Η κα Αχτσιόγλου σε συνέντευξη που παραχώρησε στη Realnews υπογράμμισε, παράλληλα, ότι «χρειάζεται ένα σχέδιο άμεσης επανεκκίνησης, που θα δίνει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των σωρευμένων χρεών και θα παρέχει εργαλεία ρευστότητας στις επιχειρήσεις για να καλύψουν αναβαλλόμενες υποχρεώσεις».
Ακολουθεί η συνέντευξη της Έφης Αχτσιόγλου:
Ασκείτε έντονη κριτική στην κυβέρνηση για τα self tests. Πιστεύετε ότι δεν θα βοηθήσουν;
Τα self tests μετά από ένα χρόνο πανδημίας μπορούν να χαρακτηριστούν, στην καλύτερη περίπτωση, ένα επικουρικό μέτρο. Κι αυτό διότι, ακόμη κι αν θεωρηθούν αξιόπιστα, δεν μπορεί με ευθύνη των πολιτών να γίνει ιχνηλάτηση του ιού. Χρειάζονται κεντρικός συντονισμός και καταγραφή. Αυτό που εδώ και ένα χρόνο έπρεπε να έχει γίνει -και όλη η αντιπολίτευση επιμένει- είναι η δωρεάν συνταγογράφηση μοριακών τεστ, ώστε με ευθύνη του ΕΟΔΥ να ιχνηλατούνται τα κρούσματα. Οτιδήποτε άλλο είναι ημίμετρο και, όταν έρχεται με τέτοια καθυστέρηση, αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να διαχειριστεί τη μεγαλύτερη κρίση δημόσιας υγείας που περνά η χώρα, γιατί αρνείται στρατηγικά τη στήριξη του δημόσιου συστήματος Υγείας. Ταυτόχρονα, είναι προκλητική η επιλογή του κ. Μητσοτάκη να δοθούν εκατομμύρια στη Siemens αντί να συνταγογραφηθούν τεστ.
Η κυβέρνηση λέει ότι όλοι -και οι ιδιώτες γιατροί και οι φαρμακοποιοί- πρέπει να βοηθήσουμε να βγει το «τελευταίο μίλι». Συμφωνείτε;
Φυσικά να βάλουμε πλάτη, αν και δεν πρόκειται για το «τελευταίο μίλι», όπως προπαγανδίζει η κυβέρνηση, αλλά για μια κρίση μεγάλης διάρκειας. Το να βάλουμε πλάτη είναι ακριβώς αυτό που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία διά του προέδρου του εδώ και μήνες. Αλλά να διευκρινίσουμε σε τι. Να βάλουμε πλάτη, έστω και τώρα, σε ένα σχέδιο ουσιαστικής ενίσχυσης του ΕΣΥ, που θα περιλαμβάνει επίταξη ιδιωτικών κλινικών και αύξηση των διαθέσιμων ΜΕΘ, δωρεάν μαζικά τεστ με κεντρική ιχνηλάτηση, προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενίσχυση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης για αποσυμφόρηση των νοσοκομείων. Να βάλουμε πλάτη στο να θησαυρίζουν τα ιδιωτικά θεραπευτήρια, ενώ ο κόσμος πεθαίνει αβοήθητος γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες ΜΕΘ; Ε, όχι. Η κυβέρνηση να ψάξει αλλού τέτοια υποστήριξη.
Ο κύριος Βορίδης σάς καταλογίζει «εμμονές» για την επίταξη των ιδιωτικών κλινικών, καθώς ήδη ιδιωτικός και δημόσιος τομέας λειτουργούν ενιαία και όλοι οι ασθενείς έχουν την «προσήκουσα» περίθαλψη. Πώς απαντάτε;
Περισσότεροι από 100 ασθενείς που χρήζουν εντατικής θεραπείας βρίσκονται αυτές τις μέρες διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ. Άνθρωποι πεθαίνουν περιμένοντας μάταια και πρόχειρα διασωληνωμένοι να ανοίξει μία κλίνη ΜΕΘ. Προφανώς αυτό για τον κ. Βορίδη δεν αποτελεί πρόβλημα. Ούτε για τον κ. Γεραπετρίτη, που θεωρεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλες κλίνες και ότι είναι φυσιολογικό να περιμένει κάποιος 24 ώρες για να εισαχθεί σε ΜΕΘ. Ούτε για τον κ. Πέτσα, που δήλωνε ότι, αν ακούγαμε τον ΣΥΡΙΖΑ, θα πετάγαμε δεκάδες εκατομμύρια σε ΜΕΘ. Ούτε, τελικά, για την κυβέρνηση συνολικά, που εμμονικά λειτουργεί ως υπερασπιστής των συμφερόντων των ιδιωτικών κλινικών, για να παραμένουν αυτές covid-free και να θησαυρίζουν. Αυτές οι κυνικές δηλώσεις δεν προσβάλλουν τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά τους ανθρώπους που δίνουν μάχη για τη ζωή τους.
Στην πρόταση που ετοιμάζετε για το ιδιωτικό χρέος θα ρυθμίζονται και χρέη που δημιουργήθηκαν πριν από την πανδημία και οφειλές στις τράπεζες;
Θα καταθέσουμε μια συνολική πρόταση για το ιδιωτικό χρέος, αλλά και για τα μέτρα που απαιτεί μια πραγματική επανεκκίνηση της οικονομίας. Σε ό,τι αφορά το χρέος πολιτών και επιχειρήσεων, που διογκώθηκε στην περίοδο της πανδημίας, κυρίως επειδή η κυβέρνηση επένδυσε σε δάνεια και αναβολές πληρωμών, χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωσή του και τούτο σημαίνει γενναίο «κούρεμα» οφειλής. Για τα χρέη προς τις τράπεζες, που επίσης διογκώθηκαν, και μπορεί και πρέπει να υπάρξουν μέτρα ρύθμισης, όπως εξάλλου προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών, που δεν τηρείται. Πέραν αυτών, θα καταθέσουμε και μια ολιστική πρόταση διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους και των χρεών προ πανδημίας, η οποία είναι αναγκαίο να αντικαταστήσει τον άκρως αντικοινωνικό πτωχευτικό κώδικα της Ν.Δ.
Πρέπει να δοθεί έξτρα βοήθεια στις επιχειρήσεις για επανεκκίνηση μετά το τέλος του lockdown και, αν ναι, ποια;
Πρέπει να γίνει σαφές: Μόνη η άρση του lockdown επ’ ουδενί δεν αρκεί για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας. Δεν αρκεί για να αντιστρέψει τη δραματική κατάσταση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς μία στις τρεις είναι έτοιμη για λουκέτο, δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα της υπερχρέωσης, ούτε να απαντήσει στις αγωνίες 2 εκατομμυρίων εργαζομένων που ραγδαία φτωχοποιήθηκαν και βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανεργία. Εδώ ακριβώς υπάρχει το μεγάλο κενό στην κυβερνητική πολιτική. Δεν έχει κανένα σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας.
Σήμερα χρειάζεται ένα σχέδιο άμεσης επανεκκίνησης, που θα δίνει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα των σωρευμένων χρεών και θα παρέχει εργαλεία ρευστότητας στις επιχειρήσεις για να καλύψουν αναβαλλόμενες υποχρεώσεις, αλλά και δαπάνες τους για τη νέα σεζόν (αγορά εμπορευμάτων κ.λπ.), που θα διαμορφώνει πλαίσιο διασφάλισης θέσεων και σχέσεων εργασίας. Δεν είναι μόνο ζήτημα ανάκαμψης, αλλά και διαμόρφωσης όρων υγιούς ανταγωνισμού. Αν αυτό το σχέδιο δεν υπάρξει, θα επέλθει βίαιη εκκαθάριση χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τραγικές συνέπειες και για τους εργαζομένους τους, και θα επιβιώσουν μόνο μεγάλες αλυσίδες και πολυεθνικές επιχειρήσεις. Η επιμονή της κυβέρνησης στην ίδια συνταγή, που έχει οδηγήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε κατάρρευση, επιβεβαιώνει ότι η εκκαθάριση αυτή είναι μέρος του στρατηγικού σχεδίου της.
Με αφορμή τις συμβάσεις με τη Cisco και για το Ελληνικό, καθώς και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς, απευθύνατε κατηγορίες ηθικής τάξεως προς την κυβέρνηση. Μπορείτε να τις δικαιολογήσετε;
Σχεδόν καθημερινά πια αποδεικνύεται πως η κυβέρνηση ενδιαφέρεται πρωτίστως για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων μεγάλων οικονομικών συμφερόντων: των σχολαρχών, των κλινικαρχών, των πολυεθνικών. Στην περίπτωση της Cisco, η δήθεν δωρεά που επικαλείτο τόσο καιρό η υπουργός Παιδείας αποδείχθηκε τελικά ανάθεση εκατομμυρίων και η μόνη «δωρεά» ήταν αυτή των προσωπικών δεδομένων 1,5 εκατομμυρίου πολιτών στην εταιρεία. Στην περίπτωση του Ελληνικού, η κυβέρνηση παρενέβη στη σύμβαση ώστε να αυξήσει το ποσοστό ιδιοκτησίας του ιδιώτη επενδυτή σε βάρος του Δημοσίου, ενώ, στο σκάνδαλο επανιδιωτικοποίησης της Πειραιώς όχι απλώς δεν φροντίζει για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, αλλά, αντιθέτως, κάνει τα πάντα για να μεθοδεύσει την απαξίωση των μετοχών του Δημοσίου και τελικά τη ζημία του κατά δισεκατομμύρια. Κι αυτά είναι μόνο κάποια τελευταία δείγματα μιας πολιτικής που εδώ και καιρό λειτουργεί πέραν των ορίων της νομιμότητας, με απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων, χατίρια και εξυπηρετήσεις ημετέρων. Νομίζω, λοιπόν, ότι έχουμε κάθε λόγο να μιλάμε για ηθική παρακμή και εκφυλισμό.