Σημαντικές διευκρινίσεις για τη νομιμότητα και την αναγκαιότητα της εφαρμογής της «τεχνικής λύσης» στον ΟΠΕΚΕΠΕ έδωσε ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης, κατά την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής.
Ο κ. Βορίδης υπογράμμισε ότι η μη εφαρμογή της συγκεκριμένης πρακτικής θα συνιστούσε παράβαση καθήκοντος και εξήγησε τους λόγους που οδήγησαν στην παραίτηση του τότε επικεφαλής του Οργανισμού, Γρηγόρη Βάρρα.
Κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του, ο κ. Βορίδης αναφέρθηκε στο «ουσιαστικό θεσμικό έργο» που επιτελέστηκε κατά τη θητεία του στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Τόνισε τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις στον πρωτογενή τομέα, όπως ο νέος νόμος για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, η ενίσχυση των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων, οι αποφάσεις για την αμπελουργία και τα δικαιώματα αμπέλου, καθώς και η θωράκιση της αγοράς από ελληνοποιήσεις.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στο νέο πλαίσιο για τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης, την ίδρυση της ΕΘΕΑΣ και τη διαπραγμάτευση της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).
Ο πρώην υπουργός επεσήμανε τις παρεμβάσεις για τη μείωση του κόστους παραγωγής, τις φορολογικές ελαφρύνσεις, την επιτυχή αντιμετώπιση ζωονόσων και τον εκσυγχρονισμό των ελεγκτικών μηχανισμών.
Αναφέρθηκε επίσης στη στήριξη των αγροτών κατά την περίοδο της πανδημίας και τη σημαντική απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων, που ενίσχυσαν τη σταθεροποίηση και αναβάθμιση του αγροτικού τομέα.
Αντικρούοντας καταγγελίες περί «παράνομων πρακτικών» ή «εκπροσώπησης συμφερόντων», ο κ. Βορίδης ξεκαθάρισε ότι εφάρμοσε απαρέγκλιτα την κυβερνητική πολιτική στον πρωτογενή τομέα.
Υπογράμμισε ότι η «τεχνική λύση» αποτελεί διοικητική πρακτική που εφαρμόζεται από το 2015 και παραμένει η μοναδική νόμιμη διαδικασία για την κατανομή επιλέξιμων δημόσιων βοσκοτόπων, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Σε ερώτηση για την αύξηση του ζωικού κεφαλαίου, ο κ. Βορίδης σημείωσε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε σε διευρυμένους ελέγχους, παρουσιάζοντας σχετικά στοιχεία.
Για τον σκοπό αυτό, το ΥΠΑΑΤ υπέβαλε αίτημα πρόσληψης έκτακτου προσωπικού το καλοκαίρι του 2020. Επίσης, συμφώνησε σε περιοριστικά μέτρα για τη διανομή δημόσιων βοσκοτόπων, όπως πρότεινε ο τότε πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, Φάνης Παπάς.
Αναφορικά με την απομάκρυνση του κ. Βάρρα από την ηγεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ το 2020, ο κ. Βορίδης επισήμανε ότι αυτή σχετίζεται με δημόσιες δηλώσεις του πρώην προέδρου, οι οποίες θεωρήθηκαν μειωτικές και εξέθεταν τόσο τον Οργανισμό όσο και τον ίδιο τον υπουργό. Επιπλέον, δεν προσκομίστηκαν στοιχεία που να τεκμηριώνουν τους σχετικούς ισχυρισμούς.
Σχετικά με τον ισχυρισμό περί «εκπροσώπησης συμφερόντων» της εταιρείας Neuropublic, ο κ. Βορίδης ανέφερε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ συνεργαζόταν με τη συγκεκριμένη εταιρεία ως τεχνικό σύμβουλο επί 13 χρόνια, ενώ επί της θητείας του ο διαγωνισμός έγινε για πρώτη φορά ανταγωνιστικός, με συμμετοχή περισσότερων εταιρειών.
Η διακήρυξη του διαγωνισμού προσβλήθηκε από τη Neuropublic και κρίθηκε σύννομη από την αρμόδια ανεξάρτητη Αρχή. Δεν πραγματοποιήθηκε καμία νέα ανάθεση προς την εταιρεία κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Ο κ. Βορίδης ξεκαθάρισε ότι ουδέποτε παρενέβη σε ελέγχους ή ζήτησε τη δέσμευση ή αποδέσμευση ΑΦΜ, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από τους μάρτυρες που εξετάστηκαν στην επιτροπή, συμπεριλαμβανομένου του κ. Βάρρα. Αντιθέτως, είχε δώσει εντολή για εντατικοποίηση των ελέγχων ώστε οι ενισχύσεις να καταλήγουν σε δικαιούχους.
Κλείνοντας, άσκησε κριτική στην αντιπολίτευση για βεβιασμένες κατηγορίες χωρίς επαρκή στοιχεία, τονίζοντας ότι η συζήτηση θα έπρεπε να εστιάζει στα θεσμικά ελλείμματα και όχι σε ανύπαρκτες κατηγορίες, όπως η εφαρμογή της «τεχνικής λύσης» ή η απομάκρυνση στελεχών βάσει νόμου και υπουργικών αποφάσεων.