Σε αναλυτική ανάρτησή του σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, επισημαίνει ότι τα θανατηφόρα τροχαία αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες κοινωνικές πληγές, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τις οικογένειες και τα θύματα. Όπως υπογραμμίζει, οι τραγικοί αυτοί θάνατοι στερούν τη ζωή από νέους και ηλικιωμένους, ενώ τα σοβαρά ατυχήματα οδηγούν σε μόνιμες αναπηρίες, με μακροχρόνιο αντίκτυπο.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η χώρα έχει καταγράψει σημαντική μείωση στους θανάτους από τροχαία από τις αρχές του 2000 έως σήμερα, κυρίως λόγω της βελτίωσης της ασφάλειας των οχημάτων και του εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου. Από περισσότερους από 2.000 θανάτους ετησίως, ο αριθμός έχει μειωθεί στους 600-650, ή περίπου 60-65 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στις χαμηλότερες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την απώλεια ζωής από τροχαία δυστυχήματα, καθώς ο ευρωπαϊκός μέσος όρος δεν ξεπερνά τους 45 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Ο υπουργός τονίζει ότι δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού και απαιτείται περαιτέρω δράση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδικής συμπεριφοράς, όπως σημειώνει, δεν μπορεί να επιτευχθεί με ένα μόνο μέτρο ή μεμονωμένες παρεμβάσεις. Απαιτείται καλή μελέτη των στατιστικών δεδομένων, ώστε να αναλυθούν το προφίλ των Ελλήνων οδηγών, οι βασικές αιτίες των δυστυχημάτων, καθώς και οι συνθήκες υπό τις οποίες συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα.
Στρατηγική και βασικοί πυλώνες για τη μείωση των τροχαίων
Ο Άκης Σκέρτσος αναφέρει ότι στη χώρα μας διαπιστώνεται υψηλό ποσοστό θανάτων δικυκλιστών, ενώ τα περισσότερα θανατηφόρα συμβαίνουν νύχτα, κυρίως τα Σαββατοκύριακα και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω υψηλών ταχυτήτων και χρήσης αλκοόλ. Επιπλέον, περιοχές όπως τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, τα Ιόνια και η Στερεά Ελλάδα καταγράφουν αυξημένη πυκνότητα τέτοιων περιστατικών.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, απαιτείται συντονισμένη στρατηγική με τη συμμετοχή πολλών υπουργείων. Οι βασικοί άξονες της στρατηγικής αυτής περιλαμβάνουν:
* Βελτίωση των οδικών αξόνων.
* Αναβάθμιση πεζοδρομίων, δημιουργία πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων και λεωφορειολωρίδων.
* Φωτεινούς σηματοδότες που δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς.
* Ενίσχυση και εκσυγχρονισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
* Αυστηρό και ρεαλιστικό πλαίσιο κυρώσεων στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
* Χρήση τεχνολογιών, όπως κάμερες και ψηφιακές κλήσεις.
* Στοχευμένοι έλεγχοι της Τροχαίας, ειδικά τις νυχτερινές ώρες.
* Εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία.
* Συνεχείς καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.
Όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με τον υπουργό, πρέπει να υλοποιούνται παράλληλα και σε βάθος χρόνου, για να επιτευχθεί η επιθυμητή αλλαγή κουλτούρας στην οδική συμπεριφορά.
Σημαντική μείωση θανάτων το 2025
Για το 2025, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, διαπιστώνεται σημαντική μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Συγκεκριμένα, κατά το πρώτο εννιάμηνο του έτους καταγράφηκαν 421 θάνατοι, έναντι 536 το 2019 και 473 το 2023, σημειώνοντας μείωση 21,5% και 52 λιγότερους θανάτους αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση του τουριστικού ρεύματος, με 41-42 εκατ. τουρίστες ετησίως έναντι 31 εκατ. το 2019, διευρύνει τον δυνητικό πληθυσμό που εμπλέκεται σε τροχαία. Παρ’ όλα αυτά, η μείωση των θανάτων αγγίζει το 27,5% στην εξαετία.
Ο απολογισμός της χρονιάς θα γίνει στο τέλος του έτους, με την ελπίδα ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και θα ενισχυθεί με υπεύθυνη οδική συμπεριφορά από όλους.
Ο υπουργός διευκρινίζει ότι τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν ότι οι ελληνικές παθογένειες μπορούν να ξεπεραστούν, αρκεί να υπάρξει χρόνος, σοβαρή ανάλυση του προβλήματος και συνεπής εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, με πολιτική σταθερότητα και θεσμική συνέχεια.