ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Supermarket
Φωτο: Shutterstock

Ο πληθωρισμός «πριόνισε» το περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ

Πτώση του όγκου πωλήσεων και μείωση του καθαρού περιθωρίου κέρδους από 2,2% σε 1,5% σημειώθηκε το 2022. Διεθνές το φαινόμενο: στην αμερικανική Walmart το περιθώριο μειώθηκε από 3,3% σε 2,8%.

Με τη μείωση του όγκου των πωλήσεων των καταναλωτικών προϊόντων και της καθαρής κερδοφορίας είναι αντιμέτωπες οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Ένα φαινόμενο που έχει διεθνείς διαστάσεις. Το επεσήμανε χθες ο κ. Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής της νεοϊδρυθείσας Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ)  παρουσιάζοντας την σπουδαιότητα του κλάδου στην ελληνική οικονομία.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το καθαρό περιθώριο κέρδους των δέκα μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2022 μειώθηκε στο 1,5% έναντι 2,2% το 2021, ενώ παράλληλα ο όγκος των πωλήσεων κινείται σταθερά περί το 2% κι απ΄ότι φαίνεται σ΄αυτό το επίπεδο θα κλείσει φέτος. Έγινε μάλιστα ιδιαίτερη αναφορά στη διεθνή διάσταση του φαινομένου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η αμερικανική Walmart έπεσε από το 3,3% στο 2,8% και η βρετανική Τesco από το 3,7% στο 3,2%. Επισημάνθηκε ωστόσο το γεγονός ότι στην Ελλάδα οι ετήσιες επενδύσεις του κλάδου είναι υψηλότερα από την ετήσια κερδοφορία του, ανέρχονται ετησίως στα 250 εκατ. ευρώ

Ειδικότερα στην πρώτη επίσημη εκδήλωση της ΕΣΕ με προσκεκλημένους παράγοντες της αγοράς, αλλά και τέσσερις υπουργούς, Ανάπτυξης, Ενέργειας και Περιβάλλοντος;, Εργασίας και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Κώστα Σκρέκα, Θεόδωρο Σκυλακάκη, Άδωνι Γεωργιάδη και την κυρία Σοφία Ζαχαράκη αντιστοίχως, πέραν της παρουσίασης και των χαιρετισμών, το θέμα που απασχόλησε τα «πηγαδάκια», ήταν η περίφημη μείωση των τιμών κατά 5% για 6 μήνες.

Ήταν το κεντρικό θέμα συζήτησης. Κι από τους υπουργικούς χαιρετισμούς η πιο ενδιαφέρουσα αναφορά ήταν του υπουργού Ανάπτυξης κ. Σκρέκα, σύμφωνα με την οποία στο επόμενο διάστημα θα πραγματοποιηθούν μαζικοί έλεγχοι σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ο υπουργός προανήγγειλε, επίσης, την επιβολή υψηλών προστίμων σε επιχειρήσεις που δεν σεβάστηκαν τον νόμο και αποκόμισαν μεγαλύτερο κέρδος. 

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί, όπως έλεγαν πηγές της αγοράς - και έγραψε χθες το BD, επί της ουσίας η εφάπαξ και σταθερή μείωση της τιμής των προϊόντων κατά 5% για 6 μήνες είναι δύσκολο να εφαρμοστεί για τους εξής λόγους: πρώτον, οι προμηθευτικές εταιρείες είναι δύσκολο να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους χωρίς προσφορές - υπολογίζεται ότι προσφορά δύο εβδομάδων πραγματοποιεί πωλήσεις 8 εβδομάδων, δεύτερον, μία σταθερή μείωση 5% χωρίς προσφορές θα οδηγήσει σε μείωση του μεριδίου αγοράς του εν λόγω προϊόντος.

Έτσι με βάση τα όσα συζητούνται στους επιχειρηματικούς κύκλους - θεσμικούς και μη - η χρονική διάρκεια για την μείωση είναι απαγορευτική, αλλά κι από την άλλη το ποσοστό της μείωσης είναι μικρό για να στηρίξει το μερίδιο αγοράς του κάθε προϊόντος. Ως εκ τούτου η ρύθμιση θεωρείται ατελέσφορη. 

Κατά άλλα στην εκδήλωση της ΕΣΕ ο πρόεδρος της κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης ανέφερε ότι η Ένωση εκπροσωπεί μικρές και μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν αξιόπιστο και υπεύθυνο θεσμικό φορέα του λιανεμπορίου τροφίμων. Και σημείωσε πως «προσέχουμε πάρα πολύ να τηρούμε τους κανόνες του ανταγωνισμού».

Υπενθυμίζεται ότι εκτός του κ. Παντελιάδη, το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από τους κκ Ιωάννη Μασούτη (Αντιπρόεδρο), τον Κωνσταντίνο Μαυροειδή (Γραμματέα), Νίκο Λαβίδα (Ταμία) και τους Λάμπρο Παπακοσμά και Martin Brandenburger (Μέλη). 

Ο κ. Πεταλάς, ανέφερε ακόμη ότι στα σούπερ μάρκετ απασχολούνται περισσότεροι από 100.000 εργαζόμενοι, ενώ ο κύκλος εργασιών τους ανέρχεται σε 15 δισ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαρύ κλίμα στις σχέσεις της κυβέρνησης και των ισχυρών στα τρόφιμα

Πηγές του κλάδου κάνουν λόγο για διαμόρφωση «κλίματος τρομοκρατίας» από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρότι ο πληθωρισμός τροφίμων έγινε αρνητικός. Κόντρες και μεταξύ πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.