Την ετυμηγορία των ευρωπαϊκών Θεσμών, στα τέλη Φεβρουαρίου και την απόφαση του Eurogroup, τον Μάρτιο, περιμένει τώρα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, για να επιβεβαιωθεί ότι εγκρίνονται τρία σημαντικά μέτρα που θα απελευθερώσουν δημοσιονομικό χώρο, ώστε να υλοποιηθούν νέες ελαφρύνσεις, με κυριότερη τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης.
Σήμερα ολοκληρώθηκαν οι διαβουλεύσεις στην Αθήνα με τους επικεφαλής των Θεσμών, που εξελίχθηκαν ικανοποιητικά, όπως αναφέρουν στελέχη του ικανοποιητικού επιτελείου. Αργότερα, εντός της ημέρας, θα εκδοθεί σχετική ανακοίνωση από τους Θεσμούς.
Η ελληνική πλευρά περιμένει την αξιολόγηση των τριών, αναλυτικών προτάσεων που υπέβαλε εγγράφως στους δανειστές και αφορούν μέτρα, τα οποία έχουν κοινό παρονομαστή την απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου, ώστε να προχωρήσει, με την έγκριση των δανειστών, η υλοποίηση ελαφρύνσεων που δεν έχουν εγγραφεί στον φετινό προϋπολογισμό, αλλά αποτελούν δεσμεύσεις της κυβέρνησης, όπως η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης.
Τα τρία μέτρα υψηλού ενδιαφέροντος σε αυτή τη μεταμνημονιακή αξιολόγηση, την πέμπτη κατά σειρά, είναι:
- Η χρήση των κονδυλίων από τις επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα που είχαν οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος για χρηματοδότηση επενδύσεων και όχι για την ελάφρυνση του χρέους. Για να επιτραπεί από το Eurogroup αυτή η αλλαγή χρήσης των κονδυλίων, που θα ελαφρύνει τον προϋπολογισμό, απαιτείται να αποδειχθεί ότι υπάρχει πρόοδος στην εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όπου παγίως υπάρχει υποεκτέλεση των προγραμματισμένων δαπανών, αλλά και να παρουσιασθούν στο Eurogroup επενδυτικά προγράμματα που θα εγκριθούν για χρηματοδότηση.
- Η καθιέρωση μηχανισμού εξομάλυνσης (smoothing mechanism), μέσω του οποίου θα μεταφέρονται σε επόμενα οικονομικά έτη τυχόν πλεονάσματα που θα ξεπερνούν το στόχο. Με αυτό τον τρόπο, η κυβέρνηση επιδιώκει το φετινό υπερπλεόνασμα, αντί να μοιρασθεί στο τέλος του χρόνου ως κοινωνικό μέρισμα, να αξιοποιηθεί για να χρηματοδήσει ελαφρύνσεις μέσα στο 2021.
- Η εξαίρεση από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού αποτελέσματος σύμφωνα με τον ορισμό της μεταμνημονιακής επιτήρησης του κονδυλίου που αφορά τη διαχείριση προσφυγικών ροών, το οποίο υπολογίζεται ότι ανήλθε σε 200 εκατ. ευρώ το 2019 και θα είναι ακόμη μεγαλύτερο το 2020. Με αυτό τον τρόπο, θα απελευθερωθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για ελαφρύνσεις.
Εφόσον υπάρξει θετική εισήγηση των Θεσμών στο Eurogroup για αυτά τα τρία βασικά θέματα, ο Χρήστος Σταϊκούρας αναμένεται να επιδιώξει, στη συνεδρίαση του Μαρτίου, να υπάρξει μια συμφωνία για τις πρόσθετες ελαφρύνσεις που σχεδιάζονται. Το θέμα της μείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα θα συζητηθεί αργότερα, πιθανότατα στο Eurogroup του Ιουνίου, ενώ η τελική έγκριση θα πρέπει να έλθει πριν αρχίσει, το φθινόπωρο, η κατάρτιση του νέου προϋπολογισμού.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου διαβεβαιώνουν, εξάλλου, ότι το νέο ασφαλιστικό που θα κατατεθεί στη Βουλή δεν δημιουργεί δημοσιονομικά ζητήματα, ούτε και υπάρχει θέμα αύξησης του πλαφόν δαπανών του υπουργείου Εργασίας.
Στις συζητήσεις των προηγούμενων ημερών στην Αθήνα, εκτός από τα δημοσιονομικά θέματα άνοιξαν αρκετοί ακόμη σημαντικοί φάκελοι της πέμπτης αξιολόγησης.
Για το θέμα της δημιουργίας νέου θεσμικού πλαισίου για την αφερεγγυότητα, που θα τεθεί σε εφαρμογή μετά τη λήξη του νόμου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, δηλαδή από τον Μάιο, η κυβέρνηση διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις, ενώ για τις οφειλόμενες από το Δημόσιο πληρωμές στις τράπεζες για καταπτώσεις εγγυήσεων σε δάνεια συμφωνήθηκε να σταλεί τις επόμενες ημέρες στις Βρυξέλλες ένα νέο σχέδιο για συντόμευση του χρόνου εξόφλησης, καθώς κρίθηκε απαράδεκτο το αρχικό σχέδιο για εξόφληση σε 7 χρόνια. Όπως έχει γράψει το Business Daily το οφειλόμενο ποσό φθάνει τα 2,1 δισ. ευρώ.