ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Μαγνήτης» η Ευρώπη για πλούσιους αγοραστές πολυτελών αγαθών

Άραβες και Κινέζοι αγοραστές πολυτελών αγαθών συρρέουν σε ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ και η Ελλάδα έχει καταφέρει να αυξήσει το μερίδιό της σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Πόλος έλξης για τους τουρίστες εκτός Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης εξακολουθεί να παραμένει η Ευρώπη σε ό,τι αφορά τις αγορές πολυτελών αγαθών, καθώς οι τιμές διατηρούνται ακόμη σε πολύ ελκυστικά επίπεδα συγκριτικά με τις χώρες της Ασίας αλλά και του Αραβικού Κόλπου. Ωστόσο, παράμετροι όπως η μείωση των δασμών, η εναρμόνιση των τιμών σε διεθνές επίπεδο, αλλά και το εντεινόμενο κλίμα αβεβαιότητας για τις πολιτικοοικονομικές εξελίξεις στο άμεσο μέλλον δύνανται να αλλάξουν τα δεδομένα για την γηραιά ήπειρο και την ελκυστικότητά της σε Κινέζους και Άραβες αγοραστές.

Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, ειδικά οι Άραβες ξοδεύουν σε αγορές πολυτελών αγαθών έως κι έξι φορές υψηλότερα ποσά έναντι του μέσου επισκέπτη από άλλες χώρες, με την κατά κεφαλήν δαπάνη τους να αυξάνεται κατά 60% στο διάστημα μεταξύ 2010-2017. Η Βρετανία εμφανίζεται ως η πλέον προνομιούχα χώρα - προορισμός για αγορές, διαχρονικά όμως, τόσο η Γαλλία όσο και η Ιταλία αναδεικνύονται σε κορυφαίους προορισμούς αγορών. Συνολικά η Ευρώπη αύξησε τις πωλήσεις σε είδη μόδας το 2019 κατά 7% σε ό,τι αφορά τους επισκέπτες από το Κουβέιτ και κατά 6% στους επισκέπτες από την Σαουδική Αραβία. 

Μερίδιο των δαπανών αυτών φαίνεται ότι διεκδικεί και η χώρα μας τα τελευταία χρόνια, στη βάση της αύξησης του αριθμού των ξένων επισκεπτών  και από τις Αραβικές χώρες. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue Hellas, οι συναλλαγές στην αγορά tax free αυξήθηκαν το 2019 κατά 18%, η μέση κατανάλωση κατά 48% και η αξία των αγορών κατά 23%, συγκριτικά με το 2018. Μάλιστα, την σημαντικότερη αύξηση σε συναλλαγές κατέγραψαν Αιγύπτιοι και Ισραηλινοί, με ποσοστιαία αύξηση κατά 45% και 40% αντίστοιχα σε σχέση με το 2018. 

Εντούτοις, η δραστική μείωση των τιμών του πετρελαίου κατά 70% την διετία 2014-2016 αλλά και η πολιτική αβεβαιότητα που αναδεικνύεται σε μείζονα παράμετρο για την ευρύτερη περιοχή των χωρών του Κόλπου φαίνεται ότι επηρεάζουν ευθέως τις δαπάνες των επισκεπτών αυτών στην Ευρώπη, με τους τουρίστες από το Κατάρ -τους πλέον σπάταλους- να δαπανούν κατά 11% λιγότερο σε αγορές πολυτελών ρούχων πέρσι συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας διεθνών πληρωμών Planet, παρά το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές πωλήσεις πολυτελών αγαθών σε Άραβες επισκέπτες συνολικά κινήθηκαν ανοδικά το 2019, ο όγκος των αγαθών κατέγραψε μείωση κατά 1%, σε συνέχεια περαιτέρω μείωσης κατά 3% το 2018. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν εν μέρει ανακάμψει, σύμφωνα με την Deloitte το 32% των ατόμων υψηλού εισοδήματος από τις χώρες του Κόλπου εκφράζει σήμερα απαισιοδοξία σε ό,τι αφορά τις οικονομικές προοπτικές της περιοχής, ποσοστό που αντιστοιχούσε σε μόλις 13% το 2014.

Λιγότερες αγορές από τους Κινέζους

Διαφοροποίηση διαπιστώνεται και σε ό,τι αφορά τους Κινέζους τουρίστες που πραγματοποιούν το ένα τρίτο των παγκόσμιων αγορών σε είδη πολυτελείας. Συγκεκριμένα, η HSBC υπολογίζει ότι το ποσοστό των αγορών πολυτελών αγαθών εκτός Κίνας θα μειωθεί για τους Κινέζους από 75% που είναι σήμερα σε 50% μέσα στον επόμενο χρόνο, συνέπεια της διαρκούς μείωσης των τιμών των ευρωπαϊκών ειδών πολυτελείας εντός της χώρας, της μείωσης των δασμών στις εισαγωγές αλλά και της μείωσης του φόρου προστιθέμενης αξίας. Όλα αυτά αποτελούν πρωτοβουλίες με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας κατανάλωσης και φαίνεται ότι επηρεάζουν ευθέως τις επιδόσεις των εμπόρων στη γηραιά ήπειρο αλλά και στην χώρα μας.

Ενδεικτικά, το μερίδιο των Κινέζων επισκεπτών στην ελληνική αγορά tax free υποχώρησε το 2019 σε 32%, έναντι 42% το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue Hellas, μετριάζοντας την συνεισφορά τους στο ελληνικό εμπόριο, προς όφελος Αμερικανών, Ισραηλινών κι Αιγυπτίων.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι «βλέπουν» οι έμποροι για τις εκπτώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Συγκρατημένη αισιοδοξία για αύξηση του τζίρου στη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου από τους εμπόρους της Αθήνας. Απογοήτευση στη Θεσσαλονίκη για τη συμπίεση των καταναλωτικών δαπανών.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις εκπτώσεις προσβλέπουν οι έμποροι, επιφυλακτικοί οι καταναλωτές

Η αβεβαιότητα κυριαρχεί στην αγορά, ενώ έρευνα δείχνει ότι το 43% των Ελλήνων καταναλωτών θα δαπανήσουν λιγότερα φέτος για ένδυση και υπόδυση και το 23% αναζητά είδη με χαμηλότερη τιμή.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθίζηση τον Ιανουάριο στο εμπόριο με διψήφια πτώση του τζίρου

Ο δείκτης πωλήσεων λιανικής χωρίς τα καύσιμα και τα τρόφιμα έκανε «βουτιά» 11,8%. «Έλλειψη ρευστότητας, άνοδος του κόστους ενέργειας και μεταφορών και ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης δημιουργούν εκρηκτικό μείγμα στην αγορά», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΣΑ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάτω από τον πήχη του '19 ρίχνει η Όμικρον τον τζίρο στις γιορτές

Η τρέχουσα εβδομάδα παραμένει κρίσιμη, ωστόσο οι προηγούμενες ημέρες απέτυχαν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, ενώ το κλίμα επιβάρυνε η μεγάλη έξαρση των κρουσμάτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλύπτει το 2022 η αγορά καλλυντικών τις απώλειες από το 2020

Ο τζίρος στην εγχώρια αγορά καλλυντικών ενισχύεται κατά 8% φέτος συγκριτικά με πέρσι, ενώ για το 2022 οι πωλήσεις εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 5,8%. Έμφαση των ελληνικών εταιρειών στις εξαγωγές.