Η συνεχιζόμενη συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων και η εντυπωσιακή άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αναγκάζουν τις ελληνικές βιομηχανικές επιχειρήσεις, καθώς και τις θυγατρικές των πολυεθνικών ομίλων, να εντείνουν τις προσφορές τους σε επίπεδα υψηλότερα από κάθε άλλη φορά, με επτά στα δέκα προϊόντα να διατίθενται με προσφορά το α' εξάμηνο του έτους.
Σ΄ αυτό το πλαίσιο, οι θεσμικοί φορείς της βιομηχανίας έχουν ζητήσει –και φαίνεται πως έχουν εισακουστεί, όπως έχει γράψει το BD– στους επικείμενους ελέγχους των περιθωρίων κέρδους, να ληφθούν υπόψη οι τελικές τιμές πώλησης, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή των προσφορών και όχι οι τιμές των τιμοκαταλόγων που εκδίδουν οι επιχειρήσεις προς το λιανεμπόριο. Το στοιχείο αυτό –κρίσιμο στη συγκεκριμένη περίπτωση- πρόκειται να αποτυπωθεί στην υπουργική απόφαση που θα υπογραφεί από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα, εντός των προσεχών ημερών.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα της NielsenIQ, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέχουν πλέον μερίδιο 24,8% -δηλαδή ένα στα τέσσερα προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας–, η πτώση του όγκου των πωλήσεων ανέρχεται στο 2,5%, δηλαδή όλη η ανάπτυξη που εμφανίζεται είναι πληθωριστική και το ποσοστό των προσφορών, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στο πρώτο εξάμηνο του 2023 ανέρχεται στο 69,3% αναφορικά με τα επώνυμα ταχυκίνητα προϊόντα των μεγάλων κατηγοριών. Μάλιστα, στην κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 35,2%, σχεδόν 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2022.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά 8,7% στο πρώτο εξάμηνο του 2023 έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Η άνοδος οφείλεται τόσο από την αγορά των φρέσκων προϊόντων, κατά 9,2%, όσο και από των τυποποιημένων κατά 9,4%. Η αύξηση του τζίρου είναι καθαρά πληθωριστική, δηλαδή οφείλεται στις ανατιμήσεις, ενώ μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων. Τα λεγόμενα προϊόντα bazaar εμφανίζουν ανάπτυξη με ρυθμό 2,7, καθώς ήταν πιο συγκρατημένες οι ανατιμήσεις σε αυτή την κατηγορία. Οι μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων (FMCG) οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων, ύψους 10,6% και 7,8% αντιστοίχως.
Ενδιαφέρον επίσης έχει το γεγονός ότι τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα καταστήματα (Hypermarkets, καταστήματα άνω των 2,500 τ.μ.), με αύξηση πωλήσεων 13,4%. Όπως επισημαίνει η NielsenIQ, το γεγονός αυτό οφείλεται ενδεχομένως στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερες προσφορές, καθώς και πιο χαμηλές/ανταγωνιστικές τιμές. Επίσης, ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης, 14,2% και 10% αντίστοιχα.
Η εταιρεία σημειώνει πως μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, κατά 13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο μέσο ποσοστό αύξησης των τιμών, το οποίο πάντως παραμένει διψήφιο, στο 11,1%, κατά το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου.