Σε σημαντικές παρεμβάσεις, που θα αφορούν και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, αναμένεται να προχωρήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Το θέμα δεν αποκλείεται να τεθεί επί τάπητος και σε συναντήσεις που θα έχει το επόμενο διάστημα ο νέος υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, με τη νεοσύστατη Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων αλλά και φορέων ναυτιλιακών επιχειρήσεων του Πειραιά.
Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πράσινα κριτήρια αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησής καθώς μέσα από τις σχετικές πρωτοβουλίες θα στηριχθεί έμμεσα και άμεσα ένα μεγάλο κομμάτι των ελληνικών ναυπηγείων αλλά και ο παραναυτιλιακός κλάδος κυρίως σε ό,τι αφορά το ναυτιλιακό εξοπλισμό. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το κόστος των αλλαγών στην ακτοπλοΐα μέσα στην επόμενη 10ετία εκτιμάται από 3 -11 δισ. ευρώ.
Το καλοκαίρι του 2022, 100 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρετούσαν καθημερινά 115 νησιά της χώρας μας είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους. Το 70% του στόλου αυτού ήταν άνω των 20 ετών γεγονός που βεβαιώνει ότι η ανάγκη ανανέωσης του στόλου είναι επιτακτική σε όλα τα μεγέθη των πλοίων. Το υπουργείο Ναυτιλίας το επόμενο διάστημα θα προσπαθήσει μέσα από τρεις οντότητες να δημιουργήσει τα δεδομένα προκειμένου να προωθήσει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Η πρώτη αφορά τη δημιουργία ενός ιδιωτικού ταμείου για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου που θα δημιουργηθεί με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου μέσα από διεθνή διαγωνισμό.
Ο σύμβουλος θα πρέπει να προχωρήσει σε σύνταξη μελέτης που να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για την ανανέωση του στόλου συνοδευόμενη από τα απαραίτητα συνοδευτικά έγγραφα που αφορούν την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους - οφέλους για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με προσδιορισμό του χρηματοδοτικού κενού, ενώ θα πρέπει να παραδώσει και επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.
Το συγκεκριμένο ταμείο που δεν αποκλείεται να λειτουργήσει σαν ταμείο Χαρτοφυλακίου και σαν ενδιάμεσο να έχει την ελληνική αναπτυξιακή επενδυτική τράπεζα, θα δώσει πρόσβαση σε ευνοϊκού όρους χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων που θα συνδέονται με την ανανέωση του στόλου και θα αφορούν τις νέες ναυπηγήσεις πλοίων η αναβαθμίσεις των υπαρχόντων. Στους σχεδιασμούς είναι το ταμείο να δομηθεί κυρίως με ιδιωτικά κεφάλαια που επιθυμούν να μπουν στην αγορά ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου ενώ ως εγγυήσεις θα υπάρχουν κρατικά κεφάλαια και πόροι της ΕΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη δεσμευμένους πόρους για τον διεθνή διαγωνισμό που αφορά την πρόσληψη του συμβούλου. Η δεύτερη οντότητα αφορά επίσης τις πολυετείς συμβάσεις για την εκτέλεση άγονων γραμμών μέσω του προγράμματος ΝΕΑΡΧΟΣ όπου μέσω αυτού θα μπορούν να εκταμιευτούν χρήματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το θέμα της αξιοποίησης χρηματοδοτικών εργαλείων θα γίνει και μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ΕΣΠΑ πρόγραμμα μεταφορές 21-27 έχει εξασφαλιστεί ήδη για πρώτη φορά χρηματοδότηση για την κατασκευή νέων πράσινων πλοίων σε μικρές ενδο - νησιωτικές περιοχές με το κριτήριο της αναγκαίας μεταφοράς προϊόντων και ανθρώπων.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης που συμμετείχε πρόσφατα σε συνεδρίαση του ΕΒΕΠ όπου ανακηρύχθηκε επίτιμο μέλος , αναφέρθηκε στην ιδιαιτερότητα του Υπουργείου να συγκεντρώνει υπό την ομπρέλα του πλειάδα ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, γεγονός μοναδικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. «Στόχος μας», είπε, «είναι να πολλαπλασιάσουμε τα οφέλη που έχει το ΑΕΠ από τις θαλάσσιες δραστηριότητες, άρα και να αναπτύξουμε τις θαλάσσιες δραστηριότητες, ώστε να αυξηθεί το παραγόμενο εισόδημα και να προστεθεί στο ποσοστό του ΑΕΠ. Ήταν, άλλωστε, ένας από τους στόχους που περιγράφονται, μεταξύ άλλων, στον γνωστό ''μπλε φάκελο''» τόνισε ο ίδιος.
«Το προσεχές διάστημα, είπε ο κύριος Βαρβιτσιώτης, σε συνεργασία με το ΝΕΕ, αλλά και τους επιμελητηριακούς φορείς και την ΤτΕ, θα επιχειρηθεί μια πιο ξεκάθαρη αποτύπωση της συμβολής στο ΑΕΠ όλων των δραστηριοτήτων, που σχετίζονται με τις θαλάσσιες δραστηριότητες». Στο σημείο αυτό ο Υπουργός εξήρε τον ρόλο της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας και στο ΑΕΠ λέγοντας ότι, «το 2022 εισέρρευσαν 24 δις, που, ουσιαστικά, αντικατοπτρίζουν το 10% του ΑΕΠ, γεγονός αξιοσημείωτο.
Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις επέδειξαν αντοχή στην κρίση, υπενθυμίζοντας ότι, προ 10ετίας και πάλι, από τη θέση του Υπουργού Ναυτιλίας, έλεγε ότι η διέξοδος απ' αυτή, θα ήταν η στροφή προς τη θάλασσα. Κάναμε ενέργειες και υπήρξαν ορατά αποτελέσματα, όπως, επί παραδείγματι, η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, χάρη στην οποία το λιμάνι αύξησε τα μεγέθη και την κίνησή του. Θα προχωρήσουμε, πρόσθεσε ο κύριος Βαρβιτσιώτης, σε συνδυασμένες κινήσεις, ώστε να αξιοποιήσουμε, στο μέγιστο δυνατό, τις δυνάμεις που σχετίζονται με τις θαλάσσιες δραστηριότητες, σημειώνοντας τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν, ώστε ο Πειραιάς να αναπτυχθεί περαιτέρω».
Στο πλαίσιο της συνεδρίασης του ΕΒΕΠ στην οποία συμμετείχαν και ο πρόεδρος του Ν.Ε.Ε., Γιώργος Πατέρας και οι εκπρόσωποι της προέδρου της +ΕΝΩΣΙΣ και ΕΕΕ, κας Μελίνας Τραυλού, Χρήστος Μπούσιος και Αικατερίνη Πέππα, αντίστοιχα συζητήθηκε η επίσπευση των διαδικασιών ανάπτυξης της e-Εθνικής Ενιαίας Πλατφόρμας Λιμενικής Κοινότητας από τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Με την ευκαιρία της συζήτησης για την πλατφόρμα, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. ενημέρωσε τον Υπουργό για τη σύσταση της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και την έγκριση του καταστατικού από το Ειρηνοδικείο Πειραιά, καθώς και για τον σκοπό αυτής, παρουσία του Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου του ομίλου ΟΝΕΧ ΑΕ, κ. Πάνου Ξενοκώστα. «Είμαστε και θα είμαστε υπέρ του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού», είπε ο κ. Κορκίδης, καλώντας τον υπουργό Ναυτιλίας να προασπίσει την ελεύθερη πρόσβαση όλων των επιχειρήσεων.