«Η Ελλάδα, έχει όλα τα στοιχεία εκείνα που μπορούν να την καταστήσουν, όχι απλώς ανταγωνιστικό χώρο εξέλιξης της κρουαζιέρας, αλλά πρωταγωνίστρια στον κλάδο» τόνισε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Σταύρος Καλαφάτης, επισημαίνοντας ότι, παρά το γεγονός ότι τουρισμός και ιδιαίτερα ο θαλάσσιος, αποτελούν τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, η Ελλάδα υστερεί στον κλάδο της κρουαζιέρας, κυρίως εξαιτίας της επίδρασης του καμποτάζ που είχε επιβληθεί σχεδόν έναν αιώνα πριν και το οποίο καταργήθηκε «το 2010 επί χάρτου, και το 2012 επί της ουσίας».
Μιλώντας στο 7o Posidonia Sea Tourism Forum, ο υφυπουργός πρόσθεσε, ωστόσο, ότι και μετά την άρση του καμποτάζ η υπόθεση της κρουαζιέρας παρέμεινε «εν υπνώσει», καθώς η χώρα μας βρέθηκε στη δίνη της οικονομικής κρίσης , αλλά και επειδή «τη στιγμή ακριβώς που θα έπρεπε να γίνουν σημαντικά βήματα, επικρατούσαν δυνάμεις στη χώρα, παραδοσιακοί θιασώτες των περιορισμών και παραδοσιακοί πολέμιοι των δυναμικών επενδύσεων».
«Η κρουαζιέρα λοιπόν, καλώς ή κακώς, είναι ακόμα στα σπάργανα στην Ελλάδα. Κακώς, ως αποτέλεσμα μιας σχεδόν εκατονταετηρίδας καμποτάζ από το 1920 που θεσπίστηκε, παράδειγμα του πόσο δύσκολα και πόσο αργά αλλάζουν ορισμένα πράγματα στην Ελλάδα» είπε ο κ. Καλαφάτης και συνέχισε: «Καλώς, γιατί αυτό σημαίνει πως είναι ένα πεδίο δόξης λαμπρό για επενδυτικές προσπάθειες, για νέες θέσεις εργασίας, για να αναπτυχθεί στην Ελλάδα ραγδαία τα επόμενα χρόνια, ένας ακόμα πόλος έλξης επισκεπτών στη χώρα μας».
Επικαλούμενος τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας Pierfrancesco Vago για «1 δισ. ευρώ έσοδα από την κρουαζιέρα, 15.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, η αύξηση της χρήσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως λιμανιού αφετηρίας κατά 54%», ο κ. Καλαφάτης υπογράμμισε ότι αυτά καταδεικνύουν το «δυναμισμό και τις προοπτικές» του κλάδου. Επεσήμανε, ότι πέρα από τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, πολλά νησιά, ναυτοσύνη των ελλήνων, αστικά λιμάνια, «καταλυτική» για την εξέλιξη της κρουαζιέρας είναι και η πολιτική βούληση.,
Ο κ. Καλαφάτης ανέφερε ότι «υπάρχουν πάνω από 80 κριτήρια, τα οποία πρέπει να πληροί ένα λιμάνι για να μπορεί να είναι ελκυστικό home port για τις μεγάλες εταιρείες της κρουαζιέρας» και ότι «ακόμη και στα κεντρικά μας λιμάνια, στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν στοιχεία υποδομής που μπορούν να βελτιωθούν».
Σημαντικά έσοδα από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Εξήντα οκτώ αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, εβδομήντα εννέα χιλιάδες επιβάτες και τριάντα δύο μέλη πληρώματος είναι οι φετινοί αριθμοί της κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη, όπως ανέφερε καθηγητής Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Θάνος Πάλλης, στο Posidonia Sea Tourism Forum, παρουσιάζοντας προκαταρτικά στοιχεία μελέτης, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και εκπονείται σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, από τα προκαταρτικά στοιχεία της μελέτης, συνάγεται ότι για το διάστημα από τον Νοέμβριο του 2022 και για τους επόμενους δώδεκα μήνες στη Θεσσαλονίκη αναμένεται ο ετήσιος κύκλος της κρουαζιέρας να κλείσει με 68 κρουαζιερόπλοια, 79.151 επιβάτες και 32.031 μέλη πληρώματος.
Η πρόβλεψη είναι ότι τα έσοδα από την κρουαζιέρα από τον Νοέμβριο του 2023 και για το επόμενο δωδεκάμηνο θα φτάσουν τα 8.562.796 ευρώ, ενώ η γενική εκτίμηση για όλον τον ετήσιο κύκλο, χειμερινό και θερινό, της κρουαζιέρας, με άμεσες και έμμεσες οικονομικές επιδράσεις, ανέρχεται σε 10.821.787 ευρώ έσοδα και σε 111 θέσεις εργασίας.
Ο καθηγητής υπογράμμισε ότι έχει μελετηθεί περίπου το ένα πέμπτο των δεδομένων δηλαδή, το 19,1% των στοιχείων, τα οποία ελήφθησαν από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι και τον τρέχον μήνα, τον Απρίλιο του 2023 και αφορούν στοιχεία από τις αφίξεις, τους επιβάτες και τα πληρώματα, από τα οποία και προκύπτουν τα προκαταρτικά αποτελέσματα της μελέτης.
Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι το 93,2% των τουριστών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη ήρθαν στην πόλη για πρώτη φορά, ενώ το 57,8% των επισκεπτών ήρθαν για πρώτη φορά την Ελλάδα. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι πρόκειται για συχνούς ταξιδιώτες κρουαζιέρας και επίσης το γεγονός ότι το 90,1% εξ αυτών δηλώνει πρόθυμο να συστήσει τη Θεσσαλονίκη, ως προορισμό και σε άλλους, στον περίγυρό του.
Ο κ. Πάλλης υπογράμμισε ότι ο κάθε επιβάτης κρουαζιέρας ξοδεύει στην πόλη κατά μέσο όρο 54,5 ευρώ και άλλα 98,9 ευρώ για συμμετοχή σε τοπικές εκδρομές, στις οποίες δαπανά κατά μέσο όρο άλλα 15,1 ευρώ. Τα έξοδα των επισκεπτών μέσα στην πόλη αφορούν ψώνια (21,44%) και γεύματα (15,97%) και επισκέψεις σε ιστορικούς τόπους και μετακινήσεις (15%). Σημαντικά, όμως είναι και τα έσοδα για την πόλη από τις δαπάνες των πληρωμάτων, με μέσο όρο τα 105,4 ευρώ δαπάνης κατ' άτομο, από τα οποία το 82,4% είναι εντός της πόλης, για εστίαση (17,3%) και ψώνια (56,4%).
«Δεν είναι μόνο Θεσσαλονίκη που ωφελείται, γιατί διοργανώνονται εκδρομές και εκτός πόλης, στον Όλυμπο, στη Βεργίνα, στις ακτές της Πιερίας, στη Χαλκιδική, σε διάφορα μέρη, σχεδόν όλη η Κεντρική Μακεδονία έχει κέρδος από την κρουαζιέρα και αυτό επιβεβαιώνει και η έρευνα» δήλωσε η αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Βούλα Πατουλίδου.