Σχετική ικανοποίηση εκφράζει ο εμπορικός κόσμος σε ότι αφορά την αγοραστική κίνηση κατά την περίοδο των εορτών, με κάποιες κατηγορίες προϊόντων να εμφανίζουν μεγαλύτερη κινητικότητα συγκριτικά με άλλες.
Κοινή διαπίστωση αποτελεί ωστόσο το γεγονός ότι ο Νοέμβριος απορρόφησε σημαντικό μερίδιο του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, χάριν στις προωθητικές ενέργειες των ημερών Black Friday και Cyber Monday αλλά και το δεκαήμερο προσφορών, με αποτέλεσμα ο Δεκέμβριος από άποψη τζίρου να παραμένει περίπου στα περσινά επίπεδα.
Εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου σημειώνουν ότι το 2019 έκλεισε με οριακή αύξηση -έως 2%- κυρίως χάρη στις δαπάνες που έγιναν τον προτελευταίο μήνα του έτους, ενώ εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την περίοδο των εκπτώσεων που ανοίγεται από την προσεχή Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Στ. Καφούνη, αναμένεται θετική ανταπόκριση των καταναλωτών κατά την εκπτωτική περίοδο, δεδομένου ότι οι προσφορές θα αγγίξουν ακόμη και το 70%. Ο ίδιος σημειώνει ότι η εορταστική περίοδος ήταν κάποιες ημέρες θετική, ωστόσο η εικόνα διαφοροποιείται στην διάρκεια της περιόδου, τόσο ανά κατηγορία προϊόντος όσο και σε συνάρτηση με τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Τα ηλεκτρονικά είδη είχαν φέτος την τιμητική τους, όπως επίσης και τα καλλυντικά, στα οποία έγιναν σημαντικές προωθητικές ενέργειες καθόλη την διάρκεια του Δεκεμβρίου. Σταθερή ζήτηση εμφανίζουν επίσης τα αθλητικά είδη, κατηγορία που αναμένεται να κινηθεί ιδιαιτέρως και κατά την εκπτωτική περίοδο. Ο κ. Καφούνης εκτιμά πάντως ότι το 12μηνο του 2019 έκλεισε με οριακή μείωση του τζίρου για τους εμπόρους, στοιχείο που μένει να επιβεβαιωθεί ωστόσο από τα επίσημα στοιχεία του ΕΣΑ αλλά και της Στατιστικής Υπηρεσίας.
Στα σημαντικά στοιχεία της φετινής περιόδου των εορτών συγκαταλέγεται και η συνεισφορά των τουριστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, όπως προκύπτει από τις επιστροφές φόρων, η συνεισφορά των επισκεπτών από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, δύναται να αγγίζει ακόμη και το 15% του συνολικού τζίρου του εμπορίου -συμπεριλαμβανομένων και των σούπερ μάρκετ- αποδεικνύοντας εν μέρει έστω την επιδραστικότητα των μισθώσεων τύπου Airbnb για το σύνολο της αγοράς. Η αύξηση των ξένων επισκεπτών στη χώρα μας και κατά τους χειμερινούς μήνες προσθέτει τζίρο στην αγορά και εκτιμάται ότι καλύπτει σε έναν βαθμό τις απώλειες που θα προέκυπταν από το περιορισμένο διαθέσιμο των Ελλήνων, στην βάση της αδυναμίας της μεσαίας τάξης να καρπωθεί τα όποια οφέλη προκύπτουν για την ελληνική οικονομία από το τέλος των μνημονίων.
Σε ότι αφορά τέλος το 2020, κάποιοι έμποροι εκτιμούν ότι ο τζίρος δύναται να παρουσιάσει περαιτέρω αύξηση συγκριτικά με το 2019, σε χαμηλότερο όμως ποσοστό σε σχέση με την αύξηση του ΑΕΠ, και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν έκτακτα δυσμενή πολιτικά ή γεωστρατηγικά γεγονότα στην περιοχή μας.