Ρεκόρ αναμένεται να καταγράψουν οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ εφέτος, καθώς ο ρυθμός τους ελέω του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των παιχτών της αγοράς βαίνει αυξανόμενος, τάση που δεν αναμένεται να υποχωρήσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI, στο φετινό δεκάμηνο ο τζίρος των προσφορών άγγιξε τα 1,19 δις ευρώ, ήτοι το 26,9% των συνολικών εσόδων που καταγράφουν τα προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών στα σούπερ μάρκετ, που στο εξεταζόμενο διάστημα κυμαίνονται σε 4,45 δις ευρώ.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το αντίστοιχο ποσοστό σε όγκο πωλήσεων είναι συγκριτικά υψηλότερο και σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα χαρτικά, ξεπερνά το 50%.
Η επίδοση των προσφορών στο φετινό δεκάμηνο αγγίζει ήδη τις περσινές επιδόσεις, καθώς σύμφωνα με τις ίδιες μετρήσεις, οι προσφορές την περσινή χρονιά αποτέλεσαν ένα τζίρο 1,2 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι πέρυσι τα ταχυκίνητα κατέγραψαν συνολικά έσοδα 5,3 δισ. ευρώ, συνεπώς οι κωδικοί «κάτω» από προσφορά κινήθηκαν στο 15,9%.
«Οι προσφορές δεν αποτελούν μια στοχευμένη ενέργεια, αλλά έχουν πάρει μορφή μόνιμης πρακτικής» αναφέρουν στελέχη της αγοράς προσθέτοντας ότι «μπορεί σε ό,τι αφορά στους καταναλωτές η επιλογή των promo κωδικών να αποτελεί ζητούμενο, όμως σε ό,τι αφορά στην «αποτίμηση» των προσφορών για την βιομηχανία και τις αλυσίδες οι αποδόσεις δεν είναι ισχυρές. Υπολογίζεται ότι ο δείκτης αποτελεσματικότητας των προσφορών στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 5-7%. Με απλά λόγια, μόλις το 5% των προσφορών που γίνονται αποφέρουν πρόσθετο τζίρο σε προμηθευτές και σούπερ μάρκετ».
Παρόλα αυτά, η πορεία των προσφορών βαίνει αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2013 ο συνολικός τζίρος των ταχυκίνητων κωδικών ανήλθε σε 5,6 δις ευρώ, εκ των οποίων εκ των οποίων οι προσφορές αφορούσαν σε πωλήσεις αξίας 893 εκατ. ευρώ, ήτοι το 16%. Δηλαδή, μολονότι συνολικά η αγορά κατέγραφε υψηλότερες πωλήσεις το ποσοστό των προσφορών ήταν περιορισμένο σχεδόν κατά 10 μονάδες σε σχέση με σήμερα.
Με γνώμονα ότι οι εκτιμήσεις του κλάδου θέλουν τις ανακατατάξεις στην αγορά των σούπερ μάρκετ να συνεχίζονται, καθώς αναμένονται περαιτέρω κινήσεις συγκέντρωσης μεταξύ των παιχτών, ο ανταγωνισμός και τη νέα χρονιά θα παραμείνει έντονος.
Ορισμένοι παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την άποψη ότι η περαιτέρω συγκέντρωση των παιχτών, τόσο στη βιομηχανία όσο και στο λιανεμπόριο, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε μια αποκλιμάκωση της έντασης των προσφορών, αφού η «μπάλα» θα βρίσκεται στα χέρια λιγότερων και ισχυρότερων σχημάτων.
Από την πλευρά των αναλυτών της αγοράς, πάντως, εκτιμάται ότι ο εξορθολογισμός της έντασης των προσφορών είναι μια από τις πιο ισχυρές προκλήσεις που βιώνει ο κλάδος των ταχυκίνητων προϊόντων. Η εκπαίδευση του καταναλωτή στο να γεμίζει το καλάθι με είδη που τίθεται σε προσφορά δημιούργησε μια παγιωμένη και πιθανότατα μη αναστρέψιμη συνήθεια.
Σύμφωνα με τους ίδιους, σε κάποιο βαθμό μπορεί να επιτευχθεί ένα είδος εκλογίκευσης των προσφορών μέσω αλλαγής της προσέγγισης της πολιτικής του κλάδου. «Υπάρχουν προϊόντα τα οποία τίθενται μόνιμα σε καθεστώς προσφοράς, ενώ γενικά η τάση που επικρατεί είναι να μην υπάρχει χρονικός ή ποσοτικός περιορισμός των υπό προσφορά κωδικών. Στο βαθμό που υιοθετηθεί από την αγορά μια πιο στοχευμένη πολιτική η οποία θα προβλέπει συγκεκριμένο χρονικό όριο ή συγκεκριμένο αριθμό κωδικών, πχ 1.000, που θα τελούν σε προσφορά, αμέσως ο σχετικός δείκτης της έντασης θα βελτιωθεί».