Ο υψηλός πληθωρισμός και η πέραν πάσης προσδοκίας τουριστική ροή, βελτίωσαν τις τάσεις της αγοράς στη διάρκεια του περασμένου Αυγούστου, αν και το περιβάλλον παραμένει ζοφερό. Κυρίως είναι οι τουριστικές περιοχές που «έγραψαν» θετικές επιδόσεις και πρόσφεραν ένας «διάλειμμα» αισιοδοξίας στις διοικήσεις των λιανεμπορικών και βιομηχανιών επιχειρήσεων. Και τούτο διότι στο τρίτο τετράμηνο του έτους οι προβλέψεις κάθε άλλο παρά αποπνέουν αισιοδοξία.
Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, εκτιμούσαν πως με βάση αυτά που προβλέπουν για τους τελευταίους μήνες, οι πωλήσεις θα αυξηθούν μεταξύ 1% και 2%, ενώ η μείωση του όγκου των πωλήσεων ίσως υπερβεί το 2,5%. Μάλιστα κάποιες άλλες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για μείωση του από 6% ως και 7%!
Ειδικότερα σύμφωνα με μετρήσεις της αγοράς που έχει στη διάθεση του το BD, στις τέσσερις εβδομάδες του Αυγούστου η αξία των πωλήσεων ήταν 11%, 15,1%, 0,6% και 9,2% αντίστοιχα, ενώ ο όγκος των πωλήσεων στα ίδια διαστήματα ήταν 0,9%, 4,9%, -8,5% και -0,7% αντίστοιχα. Δηλαδή και στις δύο περιπτώσεις (ως προς την αξία και ως προς τον όγκο) η καλύτερη εβδομάδα του μήνα ήταν η δεύτερη και η χειρότερη ήταν η τρίτη.
Έτσι λοιπόν στη διάρκεια του Αυγούστου – που απ΄ότι φαίνεται αναδεικνύεται ως καλύτερος μήνας του έτους – η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,3%, ενώ αντιθέτως ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 1,5%.
Αν και οι πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου ακολουθούν την δυναμική του Αυγούστου, ωστόσο οι δύο τελευταίες εβδομάδες, όπως τονίζουν πηγές της αγοράς, θα αποτελέσουν τον «μπούσουλα» για το πως θα κινηθεί η αγορά στους τελευταίους μήνες του έτους.
Μάλιστα όπως έλεγε σχετική πηγή «δεν ξέρουμε που θα φτάσει ο πληθωρισμός και δεν ξέρουμε πόσο θα αντέξει ο καταναλωτής», πρόκειται για δύο βασικές μεταβλητές στην εξίσωση της περιόδου. Ωστόσο η ίδια πηγή συμπλήρωνε πως μέχρι τώρα «διασώζεται ο όγκος των πωλήσεων γιατί υπάρχει στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (σ.σ. τα οποία τρέχουν με ρυθμό 11% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου) και σε φθηνά προϊόντα και γιατί ο καταναλωτής καταβάλει μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να περισώσει ένα μέρος του καλαθιού του».
Άλλη πηγή της αγοράς μιλώντας προς το BD προβλέπει ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων ως το τέλος του 2022 θα πλησιάσει το 15% και εφόσον υπάρξει κάποια γενικότερη εξομάλυνση της κατάστασης, θα χρειαστεί τουλάχιστον 18 μήνες για να πέσει στα επίπεδα του 8% - 9%. Έλεγε μάλιστα ότι η αύξηση των πωλήσεων στο 12μηνο θα κινείται μεταξύ 1% και 2% και ενώ η πτώση του όγκου ίσως πλησιάσει και το 7%. Επίσης σε κάθε περίπτωση «η κερδοφορία των επιχειρήσεων θα είναι πολύ μικρότερη από πέρυσι».
Τα γαλακτοκομικά
Εν τω μεταξύ με βάση τις γενικότερες τάσεις της αγοράς κινήθηκε τον Αύγουστο και η αγορά των γαλακτοκομικών, παρουσιάζοντας βεβαίως περιορισμένες θετικές επιδόσεις.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία μετρήσεων που έχει στη διάθεση του το BD στο 12μηνο Αύγουστος 2021 – Αύγουστος 2022, η συνολική αγορά του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 5,5% ως προς τον όγκο και και κατά 1,7% αυξήθηκε με βάση την αξία των πωλήσεων – έναντι του Ιουλίου υπάρχει εμφανής βελτίωση στις πωλήσεις.
Από τις τέσσερις επιμέρους κατηγορίες του γάλακτος την μεγαλύτερη μείωση όγκου είχε το παστεριωμένο γάλα, κατά 6,7% - το οποίο καταγράφει και μείωση πωλήσεων κατά 1% - ακολουθεί η κατηγορία cool milk με 5,2%, το εβαπορέ με 4,9% και το υψηλής παστερίωσης με 4%. Αντιθέτως ως τις πωλήσεις εκτός του παστεριωμένου γάλακτος είχαν αρνητικό πρόσημο έστω και οριακά, όλες οι άλλες κατηγορίες είχαν αύξηση των πωλήσεων από 1,6% ως και 3,6%.
Η συνολική αγορά των τυροκομικών προϊόντων μείωση του όγκου των πωλήσεων κατά 5,6% και αύξηση της αξίας κατά 7,5% - και οι δύο δείκτες παρουσιάζουν σαφή βελτίωση έναντι του Ιουλίου. Σε πλεονεκτικότερη θέση βρίσκεται η κατηγορία των κίτρινων τυριών η οποία εμφάνισε αύξηση του όγκου – έναντι μείωση του Ιουλίου – κατά 5,7% και αύξηση των πωλήσεων κατά 6,7%.
Αντιθέτως η κατηγορία των λευκών τυριών, μεταξύ των οποίων κυριαρχεί η φέτα, συνεχίζει να πιέζεται και μάλιστα σημαντικά, δεδομένου ότι στο 12μηνο Ιανουαρίου 2021 – Αυγούστου 2022 ο όγκος της έχασε 5,7%, αλλά αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων κατά 9%.
Με αρνητικό πρόσημο κινείται και η συνολική αγορά του γιαουρτιού – χάνει 6,9% όγκο πωλήσεων – και το best seller της αγοράς, το στραγγιστό γιαούρτι χάνει 8,3%. Η κατηγορία της κρέμας γάλακτος έχασε το 4,4% του όγκου της και η συνολική αγορά του βουτύρου υποχώρησε κατά 6%.