ΓΔ: 1482.43 1.23% Τζίρος: 89.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
staikouras
Φώτο: Alexandros Michailidis / SOOC

Σταϊκούρας: Μέτρα 43,4 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης

Ο υπουργός έκανε λόγο για μία δύσκολη περίοδο, η οποία χαρακτηρίζεται από αυξημένη – διεθνώς – αβεβαιότητα, εξαιτίας των διαδοχικών και επάλληλων εξωγενών κρίσεων.

Στα μέτρα στήριξης που έλαβε η κυβέρνηση για την ελάφρυνση και την τόνωση της ελληνικής οικονομίας που δοκιμάστηκε από την πανδημία και τώρα από την ενεργειακή κρίση αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην ανοιχτή συζήτηση που διοργάνωσε το υπουργείο Οικονομικών, με θέμα: «Μέτρα Στήριξης-Πολιτική Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης».  Παράλληλα σημείωσε ότι απαιτούνται ευρωπαϊκές πολιτικές λύσεις και συστηματική και παραγωγική συνεργασία της Ευρώπης και των κρατών-μελών της.

Ο υπουργός έκανε λόγο για μία δύσκολη περίοδο, η οποία χαρακτηρίζεται από αυξημένη – διεθνώς – αβεβαιότητα, εξαιτίας των διαδοχικών και επάλληλων εξωγενών κρίσεων, όπως η πανδημία και η πρόσφατη γεωπολιτική και συνακόλουθη ενεργειακή κρίση, που πλήττουν σημαντικά εθνικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

«Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, παρά τις δοκιμασίες και τις συνεχόμενες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική οικονομία, η Κυβέρνηση αντιδρά άμεσα, συνεκτικά, υπεύθυνα, συνετά και – κυρίως – αποτελεσματικά, αξιοποιώντας παράλληλα και την εργαλειοθήκη της πολιτικής ανταγωνισμού της Ε.Ε», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών.

1ον. Θέσπιση προσωρινού πλαισίου για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών από την πανδημία.

Το συγκεκριμένο πλαίσιο υιοθετήθηκε το 2020 και προσαρμόστηκε διαδοχικά 6 φορές, δυνάμει του οποίου ελήφθησαν μέτρα κρατικής ενίσχυσης συνολικού ύψους 22,5 δισ. ευρώ.

Τα συγκεκριμένα μέτρα αποτελούν μέρος των συνολικών μέτρων που έλαβε η Κυβέρνηση, ύψους 43,4 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης.

Ενδεικτικά αναφέρω μερικά από τα μέτρα που επισπεύσθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών:

  • Επιστρεπτέα προκαταβολή για τη στήριξη των επιχειρήσεων, συνολικού ύψους πληρωμών περίπου 8,3 δισ. ευρώ.
  • Αποζημίωση ειδικού σκοπού σε ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις, συνολικού ύψους περίπου 590 εκατ. ευρώ.
  • Προγράμματα Γέφυρα Ι και Γέφυρα ΙΙ, συνολικού ύψους πληρωμών περίπου 600 εκατ. ευρώ.
  • Καθεστώς επιδότησης παγίων δαπανών, συνολικού ύψους πληρωμών περίπου 455 εκατ. ευρώ.

Εξίσου σημαντικά μέτρα σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν και από άλλα Υπουργεία, όπως ενδεικτικά είναι η επιδότηση τόκων επιχειρηματικών δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και το καθεστώς εγγυημένων δανείων.

2ον. Θέσπιση προσωρινού πλαισίου για την αντιμετώπιση της επόμενης, νέας εξωγενούς κρίσης, της ενεργειακής κρίσης.

Το συγκεκριμένο πλαίσιο υιοθετήθηκε το Μάρτιο του 2022 και ήδη τροποποιήθηκε μία φόρα, δυνάμει του οποίου ελήφθησαν έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης.

Μέχρι στιγμής, έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέτρα ύψους 80 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση αγροτικών επιχειρήσεων, καθώς και επιχειρήσεων επεξεργασίας γουνών, ενώ αναμένονται εγκρίσεις για επιπρόσθετα μέτρα, ύψους 850 εκατ. ευρώ μέχρι στιγμής.

Τα μέτρα αυτά αποτελούν μέρος των συνολικών μέτρων που έχει λάβει μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.

Ενδεικτικά:

  • Επιδότηση ρεύματος και φυσικού αερίου μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
  • Power Pass.
  • Fuel Pass I και ΙΙ.
  • Επιδότηση Diesel κίνησης.

3ον . Ένταξη έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Σε 3,93 δισ. ευρώ ανέρχεται ο συνολικός προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβληθεί, μέχρι στιγμής, στο δανειακό σκέλος του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Για το σκέλος δε των επιδοτήσεων, ο προϋπολογισμός των έργων που έχουν ενταχθεί, μέχρι σήμερα, στο «Ελλάδα 2.0» υπερβαίνει τα 11 δισ. ευρώ.

Εκτιμάται ότι μέσα στον Σεπτέμβριο θα κατατεθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το δεύτερο αίτημα πληρωμής από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς η χώρα μας βαίνει προς την επιτυχή ολοκλήρωση των απαιτούμενων οροσήμων.

«Η εκταμίευση της πρώτης πληρωμής, ύψους 3,6 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο του «Ελλάδα 2.0», έγινε τον Απρίλιο του 2022, μετά την εκπλήρωση των 15 απαιτούμενων οροσήμων. Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα έχει αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια μία ειλικρινή, παραγωγική και αμοιβαία επωφελή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κοινή και δραστική αντιμετώπιση των δυσκολιών που παρουσιάζονται και έχει καταφέρει, μέσα σε αυτή διεθνή συγκυρία, να επιδεικνύει υψηλές επιδόσεις στον τομέα των επενδύσεων, με διψήφια, μάλιστα, ποσοστά ανόδου των επενδύσεων και για το 2022. Ωστόσο, η δυσχερής συγκυρία που διανύουμε, είναι ιστορική και οι προκλήσεις μεγάλες, σύνθετες και υπερεθνικές. Το κόστος στην ενέργεια έχει αυξηθεί σημαντικά και ο πληθωρισμός στην Ευρώπη έχει ξεπεράσει όλες τις προβλέψεις, πλήττοντας σφοδρά τους εθνικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Είναι αναμφισβήτητο πως κανένα ευρωπαϊκό κράτος-μέλος δεν μπορεί, από μόνο του, να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτή τη νέα κρίση. Γι’ αυτό, απαιτούνται ευρωπαϊκές πολιτικές λύσεις και συστηματική και παραγωγική συνεργασία της Ευρώπης και των κρατών-μελών της. Όπως δε καταδεικνύεται εκ των ανωτέρω, οι κανόνες του ανταγωνισμού και ειδικότερα οι κανόνες του ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων, εν αντιθέσει με ενδεχόμενη εσφαλμένη κρατούσα αντίληψη, δεν συνιστούν πρόσκομμα στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά αρωγό των κρατών-μελών προς αντιμετώπιση των κρίσεων και εξισορρόπηση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς, προς όφελος του συνόλου των δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων και ιδιωτών. Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι η ήδη αγαστή συνεργασία μεταξύ μας αποτελεί αρωγό στις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε» υπογράμμισε.

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Chistos Staikouras
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Εντός χρονοδιαγράμματος ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

«Ο οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, είναι ένα δύσκολο έργο το οποίο έχει περάσει πολλές περιπέτειες. Από την πλευρά της και η ‘Ολυμπία Οδός' έχει προχωρήσει εξαιρετικά το συγκεκριμένο έργο» ανέφερε ο Νίκος Ταχιάος.
Chistos Staikouras
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Επένδυση ουσίας οι Σταθμοί Ασφαλούς Στάθμευσης Φορτηγών

«Καλύπτουμε ένα σημαντικό κενό που υπήρχε μέχρι σήμερα σε χώρους ασφαλούς και προστατευόμενης στάθμευσης φορτηγών και επαγγελματικών οχημάτων» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Chistos Staikouras
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες θα υλοποιείται το έργο του flyover

Πραγματοποιήθηκε σύσκεψη παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών όπου συζητήθηκαν οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν για την εξέλιξη των έργων που θα αλλάξουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης
Chistos Staikouras
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρ. Σταϊκούρας: Παρεμβάσεις αναβάθμισης του Αερολιμένα Ηρακλείου

«Σε ό,τι αφορά την καθημερινή λειτουργία του Αεροδρομίου, έγιναν παρεμβάσεις στον διάδρομο, μήκους 1,3 χλμ., σε 24 κεντρικές κλιματιστικές μονάδες και στους διαδρόμους αποσκευών» ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Να εστιάσουμε την προσοχή μας στην ανθεκτικότητα των υποδομών

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, κατά την τοποθέτησή του, τόνισε πως «δεν αρκεί απλά να κατασκευάζουμε σιδηρόδρομο και να επεκτείνουμε το δίκτυό μας. Χρειάζεται να το διαχειριζόμαστε ορθολογικά».