Θετικά εκτιμάται από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς η κρατική ενίσχυση για τον Σεπτέμβριο, που ανέρχεται στα 1,92 δισ. ευρώ, ώστε να ενισχυθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά τους υπέρογκους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Ωστόσο το επιμελητήριο μέσω επιστολής στον πρωθυπουργό, τους αρμόδιους υπουργούς και τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων κατέθεσε υπόμνημα για ένα «διπλό πακέτο» με 6+6 διαδοχικά μέτρα.
Όπως σημειώνεται, απαιτείται συνέχεια των επιδοτήσεων στο ενεργειακό κόστος καθ´ όλη τη διάρκεια του χειμώνα, όπως άλλωστε ανακοινώθηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα. Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, κατά την εκτίμηση του επιμελητηρίου, είναι για πόσο θα αντέξει η ελληνική οικονομία να επιδοτεί με ίδια μέσα τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης, χωρίς τις ουσιαστικές παρεμβάσεις και δράσεις της ΕΕ για την αποσύνδεση της τιμής του φυσικού αερίου από την τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, την κοινή προμήθεια φυσικού αερίου και την επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή.
Στην επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης αναφέρεται πως οι διεργασίες του πρωθυπουργού με το οικονομικό επιτελείο για τη διαμόρφωση του νέου πλαισίου μέτρων, θα πρέπει να καθορίσει τον οικονομικό σχεδιασμό για τα επόμενα 1+4 χρόνια, ώστε να καλύπτουν την περίοδο απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ 2021-27.
Τα νέα μέτρα θα πρέπει να αφορούν στοχευμένα στο υπόλοιπο του 2022 και στο ολόκληρο το 2023, ενώ πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και προαναγγελία μόνιμων φορολογικών ελαφρύνσεων για μετά το 2023, καθώς η κυβέρνηση οφείλει να στείλει ένα σαφές μήνυμα αισιοδοξίας για την πορεία της οικονομίας, ειδικά μετά την έξοδο της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία και βεβαίως εν όψει των εκλογών του 2023.
Στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου είναι βέβαιο πως έχουν προταθεί και συζητηθεί αρκετές συνετές προτάσεις από Επιμελητήρια και φορείς, αλλά για το ποιες τελικά θα υλοποιηθούν, θα εξαρτηθεί από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, καθώς και τις προτεραιότητες που δημιουργεί η ενεργειακή κρίση.
Σημειώνει ότι είναι πολλοί οι παράγοντες που ενδεχομένως θα επηρεάσουν το ύψος των παρεμβάσεων, αλλά τα τρία βασικά οικονομικά μεγέθη, που πρέπει να ληφθούν θετικά υπόψη της κυβέρνησης είναι το ύψος της ανάπτυξης το δεύτερο 3μηνο του 2022, η πορεία των φορολογικών εσόδων τον Αύγουστο και οι εισπράξεις από το τουρισμό. Όλα τα μέτρα πρέπει να εκπονηθούν με βάση το πώς θα διαμορφωθεί το κλίμα στις διεθνείς αγορές, που, σε κάθε περίπτωση, παραμένει ευμετάβλητο από τις ροές φυσικού αερίου και κυρίως την επάρκεια των κρατών-μελών της ΕΕ.
Επισημαίνει παράλληλα πως η κατάσταση στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία κάθε άλλο παρά αισιόδοξη είναι, αφού συνεχίζει να κλιμακώνει την ενεργειακή κρίση, με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται για τις τιμές στην αγορά και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση πρέπει, σύμφωνα με τις δυνατότητες του προϋπολογισμού και στηριζόμενη στις θετικές εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία και τις επενδύσεις, να παρουσιάσει οριζόντια και στοχευμένα μέτρα, ειδικά για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, καθώς και τις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Στην επιστολή του, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπογραμμίζει ότι η πολιτική ηγεσία γνωρίζει πολύ καλά ότι το επόμενο διάστημα θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο για τους φορολογουμένους, με δεδομένο τις πολλαπλές δόσεις του συνόλου των 35 δισ. ευρώ υποχρεώσεων, στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου. Άλλωστε, στον ετήσιο λογαριασμό της εφορίας θα πρέπει να προστεθούν και οι καθημερινές υποχρεώσεις των νοικοκυριών, οι οποίες παραμένουν πολλές και ακριβές, κυρίως από την «κούρσα» του πληθωρισμού στην αγορά, που εκτιμάται πως και το 2023 θα κυμανθεί στο υψηλό 8%. Σημαντικό ρόλο στις τελικές αποφάσεις παίζει η τήρηση του δημοσιονομικού στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ φέτος και 1% το 2023, αλλά και το κόστος της ενεργειακής κρίσης, που υπολογίζεται να κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό, επιπλέον 2 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους.
Οι προτάσεις του ΕΒΕΠ αναφορικά με τις άμεσες παροχές, που χρειάζεται να ανακοινωθούν στην ΔΕΘ, για να «ξεχειμωνιάσουν» νοικοκυριά και επιχειρήσεις, θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να περιλαμβάνουν τα παρακάτω 6 προσωρινά μέτρα:
- «Fuel Pass» για το τρίμηνο Οκτωβρίου -Δεκεμβρίου με ένα τρίτο κύκλο και τη χορήγηση νέου επιδόματος βενζίνης σε 3,1 εκατ. ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, που να φθάνει τα 100 ευρώ το τρίμηνο.
- «Power pass» υπό προϋποθέσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές λογαριασμών ρεύματος που έχουν δημιουργηθεί το 2022 για την αποφυγή διακοπής παροχών, ανεξάρτητα από την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής.
- Συνέχιση των επιδοτήσεων όσο διαρκούν οι υψηλές τιμές σε ρεύμα και φυσικό αέριο, αφού οι υπολογισμοί για στήριξη των τιμολογίων έχουν γίνει με πολύ χαμηλότερη από τη τρέχουσα τιμή του φυσικού αερίου.
- Αύξηση επιδόματος θέρμανσης για την περίοδο 2022-2023 με διεύρυνση του αριθμού των δικαιούχων. Το σχέδιο θα πρέπει να προβλέπει βελτιωμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, σε σχέση με τα ισχύοντα.
- Δεύτερη «επιταγή ακρίβειας» ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ, που θα πρέπει να δοθεί το φθινόπωρο με στόχο τη στήριξη αποκλειστικά των ευάλωτων νοικοκυριών, με δικαιούχους όσους έχουν ετήσιο ατομικό εισόδημα τα 7.200 ευρώ και ακίνητη περιουσία έως 200.000 ευρώ.
- Αύξηση του αριθμού δόσεων πάγιων ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων οφειλών και διεύρυνση των κριτηρίων ένταξης στον εξωδικαστικό συμβιβασμό μέχρι την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και των επιτοκίων.
Σε συνέχεια των παραπάνω προσωρινών μέτρων, οι παροχές της κυβέρνησης για το επόμενο έτος θα πρέπει να επικεντρωθούν στις δεσμεύσεις τετραετίας που εκκρεμούν και αφορούν στα εξής 6 μόνιμα μέτρα:
- Κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλους όσους έχουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων με κόστος περίπου 470 εκατ. ευρώ.
- «Ξεπάγωμα» των συντάξεων για όλους, μετά από μία 12ετία, δίνοντας μία αύξηση 6,5% στους συνταξιούχους που θα είναι συνάρτηση της αύξησης του ΑΕΠ και της ετήσιας μεταβολής του πληθωρισμού.
- Νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, που αναμένεται να ανέλθει σε τουλάχιστον 751 ευρώ, από 713 ευρώ σήμερα, δηλαδή η ονομαστική αύξηση αναμένεται να είναι 5,5%. Ήδη, όπως έχει γίνει γνωστό, τον Ιανουάριο θα εκκινήσει η διαδικασία για τον προσδιορισμό της οριστικής αύξησης του κατώτατου μισθού
- Μείωση και κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για περισσότερους από 600.000 φορολογούμενους με επιχειρηματική δραστηριότητα και κυμαίνεται από 400 έως 1.000 ευρώ, με κόστος 450 εκατ. ευρώ.
- Στεγαστικό πρόγραμμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με έμφαση στη παροχή δυνατότητας στα νέα ζευγάρια να αποκτήσουν στέγη με άτοκα δάνεια, με επιδότηση φοιτητικής στέγης, αλλά και με παραχώρηση ακινήτων που ανήκουν στο Δημόσιο, με τίμημα από το οποίο θα αφαιρούνται τα ενοίκια που έχουν καταβληθεί «rent to own».
- Μείωση του εταιρικού φόρου από το 22% στο 20% από το 2023 για τη φορολογική χρήση του 2022, καθώς και σταθεροποίηση της προκαταβολής νομικών προσώπων από το 80% στο 70%.
Ο κ. Κορκίδης, τέλος, σημειώνει ότι ο ίδιος και το Δ.Σ. του ΕΒΕΠ, αναγνωρίζουν την προσπάθεια και τις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, αφενός για τη δημιουργία και, αφετέρου για τη διάθεση του πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να χρηματοδοτηθούν νέα μέτρα υπέρ νοικοκυριών και επιχειρήσεων. «Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το ενεργειακό κόστος έρχεται φέτος να ψαλιδίσει τα οικονομικά περιθώρια και παρά τον άγνωστο Χ στην εξίσωση της ενεργειακής επάρκειας στην ΕΕ, η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να σταθμίσει δεδομένα και κινδύνους. Η αγορά έχει ανάγκη να ακούσει από το βήμα της 86ης ΔΕΘ το διπλό πακέτο των προτεραιοτήτων με τα 6+6 διαδοχικά μέτρα, αλλά βεβαίως τις τελικές αποφάσεις παίρνει ο Πρωθυπουργός, οι εξαγγελίες του οποίου στη Θεσσαλονίκη αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον» όπως αναφέρεται.