Πλησιάζει η έναρξη, μετά από αρκετή καθυστέρηση, του β’ κύκλου του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά που θα έχει αναδρομική ισχύ από τον Δεκέμβριο του 2021 και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των αιτήσεων στα τέλη του 2023. Ήδη λειτουργεί δοκιμαστικά η σχετική πλατφόρμα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχει δοκιμαστεί και είναι έτοιμη να δεχτεί τις αιτήσεις των ενδιαφερόμενων, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος ΥΑ οδεύει προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παράλληλα, παράταση έως το τέλος του Ιουλίου για να καταθέσουν τις σχετικές μελέτες έχουν πάρει οι δήμοι που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα Φορτίζω παντού, με χρηματοδότηση 80 εκατ. ευρώ, το οποίο προωθεί την ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε περιοχές όπου δεν είναι ακόμη συμφέρουσες οι επενδύσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, έως σήμερα έχει κατατεθεί το 90% των μελετών για το ειδικό αυτό πρόγραμμα που θα δώσει στους δήμους της χώρας χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. καθώς στο πλαίσιο κοινοτικής οδηγίας θα πρέπει να εγκατασταθεί ένα σημείο φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους.
Τι αλλάζει στο νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά
Στόχος στον β’ κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι να ενισχυθεί σημαντικά το κομμάτι του αυτοκινήτου που δεν είχε σημειώσει καλά αποτελέσματα στον προηγούμενο, που συνολικά κατέγραψε απορρόφηση μόλις 20 εκατ. ευρώ και 18.808 αιτήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα αποτελέσματα του προηγούμενου κύκλου, ο μεγάλος πρωταγωνιστής ήταν το ηλεκτρικό ποδήλατο που συγκέντρωσε το 69% των επιδοτήσεων, ακολούθησαν δίκυκλα και τρίκυκλα με 21% και τελευταία ήρθαν τα αυτοκίνητα με μόλις 10%. Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι στον κύκλο αυτό τα αυτοκίνητα αφορούσαν συνολικά ιδιωτικά, επαγγελματικά και ταξί. Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, σε εκείνη τη φάση δεν υπήρχαν πολλά διαθέσιμα μοντέλα, σε αντίθεση με σήμερα, ενώ ο κλάδος των ταξί δεν βρήκε δελεαστική την επιδότηση των 6.000 ευρώ για αλλαγή αυτοκινήτου με νέο ηλεκτρικό.
Στον νέο κύκλο ο στόχος είναι να δοθούν μεγαλύτερα κίνητρα στους ενδιαφερόμενους για την αγορά ηλεκτροκίνητων μέσων. Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του νέου προγράμματος έχουν ως εξής:
- Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ από 6.000 ευρώ που ίσχυε στον προηγούμενο κύκλο. Η απόσυρση του παλιού οχήματος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ, ενώ η αγορά του έξυπνου οικιακού φορτιστή με 500 ευρώ.
- Τα Άτομα με Αναπηρία, δικαιούνται επιπλέον 1.000 ευρώ, οι οικογένειες με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα θα δικαιούνται 1.000 ευρώ ανά τέκνο, έναντι των συνολικά 1.000 ευρώ που προβλεπόταν στο παρελθόν, αλλά και νέοι έως 29 ετών θα λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
- Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e αυξάνεται από 20% σε 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά εμπορευμάτων ή/και επιβατών καθώς και τα μικροαυτοκίνητα. Ειδικά για νέους έως 29 ετών προβλέπεται η προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων.
- Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά δίκυκλα L1e έως L4e παραμένει στο 20% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα ελαφρά ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα με κυβισμό μικρότερο των 50 cc καθώς και τα αντίστοιχα οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού.
- Ειδικά για την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων του συνόλου της κατηγορίας L θα επιδοτείται προαιρετικά ως μέρος του βασικού εξοπλισμού του οχήματος η αγορά δεύτερης μπαταρίας με ποσό 300 ευρώ.
- Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά ποδήλατα παραμένει στο 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ.
Ειδικά για τις εταιρείες:
- Το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα ανέλθει σε 8.000 ευρώ ανά όχημα. Επιπλέον, δεν υπάρχει όπως στον πρώτο κύκλο περιορισμός στον αριθμό επιδοτούμενων οχημάτων.
- Θα μπορούν πλέον να επιδοτούνται και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών, με τον όρο ότι αυτοί θα εξυπηρετούν αμιγώς τους σκοπούς της εταιρείας και δεν θα χρησιμοποιούνται για εμπορική εκμετάλλευση.
- Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα να αποσύρουν ίσο αριθμό οχημάτων με αυτόν που αντιστοιχεί στα οχήματα για τα οποία αιτούνται επιδότησης, με το ποσό ανά όχημα να είναι 1.000 ευρώ.
- Εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες θα μπορούν να επιδοτηθούν πλέον και για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.
- Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-Eco Islands, ειδική μέριμνα λαμβάνεται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά, καθώς η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ενισχύεται με επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο σε όλα τα νησιά της χώρας.
- Ενισχύονται επίσης οι εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
- Σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος, δεν θα υπάρχει πλέον η υποχρέωση εξαγοράς του οχήματος στη λήξη της περιόδου χρονομίσθωσης. Με τον τρόπο αυτόν διευκολύνεται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων εταιρικών στόλων.
Ποιοι δικαιούνται την επιδότηση:
- Φυσικά Πρόσωπα
- Επιχειρήσεις
- Οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα, ΑμεΑ ή Νέοι έως 29 ετών, με επιπλέον επιδότηση
Ποια η διαδικασία:
- Εγγραφείτε στην υπηρεσία
- Συμπληρώστε τα στοιχεία σας
- Επιλέξτε την κατηγορία οχήματος, το μοντέλο και την αξία
- Επιλέξτε αν επιθυμείτε έξυπνο φορτιστή
- Επιλέξτε αν επιθυμείτε απόσυρση
- Επιλέξτε αν έχετε οικογένεια με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα, είστε άτομο με αναπηρίες ή νέος έως 29 ετών.