ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Oikonomia, Economy, Ellada
Φωτο: Shutterstock

Eurobank: Σε τροχιά μείωσης των ελλειμμάτων η ελληνική οικονομία

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της τράπεζας η πολύ καλή πορεία των εσόδων θα επιτρέψει τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων που δημιούργησε η πανδημία στοιχείο καθοριστικό για την συγκράτηση του κόστους δανεισμού.

Σε πολύ καλή πορεία ώστε να επιτύχει τη μείωση των ελλειμμάτων που δημιούργησε η πανδημία βρίσκεται η ελληνική οικονομία, όπως τονίζει η Eurobank Research, στην τακτική έκθεσή της «7 Ημέρες Οικονομία»

Με αφορμή τα στοιχεία για την πορεία του προϋπολογισμού οι αναλυτές της Eurobank Research τονίζουν ότι η παραπάνω πορεία θα βοηθήσει ώστε να συγκρατηθεί το κόστος χρηματοδότησης της Ελλάδας και θα καλλιεργήσουν πιο θετικές προσδοκίες για τη μεσομακροπρόθεση δυναμική της ανάπτυξης. 

Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού, τα καθαρά έσοδα κρατικού προϋπολογισμού στο διάστημα Ιανουαρίου - Μαΐου 2022 διαμορφώθηκαν στα €22,286 δισεκ. (σε τροποποιημένη ταμειακή βάση) παρουσιάζοντας υπέρβαση έναντι του στόχου κατά €1,886 δισεκ. ή 9,2% (βλέπε Σχήμα 1). Αντιθέτως, στην πλευρά των δαπανών καταγράφηκε υστέρηση ένα-ντι του στόχου κατά €0,549 δισεκ. € ή 2,0% (€26,352 δισεκ. vs €26,901 δισεκ.).

Ως εκ τούτου, το ισοζύγιο κρατικού προϋπολογισμού, ήτοι η διαφορά ανάμεσα στα έσοδα και τις δαπάνες, δια-μορφώθηκε σε έλλειμμα €4,066 δισεκ. έναντι του στόχου για έλλειμμα €6,500 δισεκ. Αντιστοίχως, το πρωτογενές έλλειμμα ήταν μικρότερο έναντι του στόχου κατά €2,426 δισεκ. (€1,487 δισεκ. vs €3,913 δισεκ.). Τέλος, σε σύγκριση με το 5μηνο Ιανουαρίου - Μαΐου 2021, τα καθαρά έσοδα κρατι-κού προϋπολογισμού ήταν αυξημένα κατά €4,011 δισεκ. ή 18,0% και οι αντίστοιχες δαπάνες μειωμένες κατά €2,722 δισεκ. ή 10,3%, αντικατοπτρίζοντας σε έναν βαθμό την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, την απόσυρση πολλών από τα μέτρα στήριξης και την ενίσχυση του ΑΕΠ.

Η υπέρβαση των καθαρών εσόδων κρατικού προϋπολογισμού στο 5μηνο Ιανουαρίου - Μαΐου 2022 προήλθε κυρίως από την κατηγορία των φόρων. Αναλυτικά, τα έσοδα από φόρους ανήλ-θαν στα €20,613 δισεκ. (σε τροποποιημένη ταμειακή βάση) σημειώνοντας υπέρβαση έναντι του στόχου κατά €2,843 δισεκ. ή 16,0%. Όπως παρουσιάζεται στο Σχήμα 2, οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών διαμορφώθηκαν πάνω από τον στόχο κατά €0,837 δισεκ. ή 7,5% (κυρίως λόγω του ΦΠΑ στα λοιπά προϊόντα και υπηρεσίες και δευτερευόντως στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών) και ακολούθησαν: οι τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας (€0,829 δισεκ. ή 146,5% λόγω της είσπραξης της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ τον Μάιο 2022 που είχε προβλεφθεί να εισπραχθεί τον Σεπτέμβριο 2022), ο φόρος εισοδήματος (€0,550 δισεκ. ή 11,5% κυρίως από τα φυσικά πρόσωπα και δευτερευόντως από τα νομικά πρόσωπα), λοιποί τρέχοντες φόροι (€0,397 δισεκ. ή 77,4% κυρίως λόγω των φόρων οχημάτων), λοιποί φόροι επί της παραγωγής (€0,144 δισεκ. ή 28,5%), φόροι και δασμοί επί εισαγωγών (€0,057 δισεκ. ή 49,6%) και φόροι κεφαλαίου (€0,027 δισεκ. ή 39,7%). 

Η υστέρηση των δαπανών κρατικού προϋπολογισμού στο 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 προήλθε από τις κατηγορίες των πιστώσεων υπό κατανομή (πλην ΠΔΕ και ΤΑΑ) με υστέρηση €1,021 δισεκ., των αποκτήσεων παγίων περιουσιακών στοιχείων (€0,471 δισεκ.) και των δαπανών Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (€0,401 δισεκ.). Στην αντίθετη κατεύθυνση, ήτοι σημειώνοντας υπέρβαση έναντι του στόχου, κινήθηκαν οι κατηγορίες των δαπανών προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (€0,780 δισεκ.), των μεταβιβάσεων (€0,401 δισεκ.) και των αγορών αγαθών και υπηρεσιών (€0,125 δισεκ.).

Βάσει των παραπάνω στοιχείων αποδεικνύεται ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε πορεία μείωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων που δημιούργησε η πανδημία, πορεία αναγκαία για τη συγκράτηση του κόστους χρηματοδότησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και την καλλιέργεια θετικών προσδοκιών για τη μεσομακροπρόθεσμη δυναμική σε όρους πραγματικής μεγέθυνσης. Σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης σε όρους ESA 2010 εκτιμάται σε έλλειμμα 4,3% και 1,0% του ΑΕΠ για τα έτη 2022 και 2023 αντίστοιχα (από έλλειμμα 7,4% του ΑΕΠ το 2021). Το αντίστοιχο πρωτογενές απο-τέλεσμα, δηλαδή εξαιρώντας την πληρωμή των τόκων από τις δαπάνες, εκτιμάται σε έλλειμμα 1,9% του ΑΕΠ το 2022 και σε πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ το 2023 (από έλλειμμα 5,0% του ΑΕΠ το 2021).

Τέλος, οι εκτιμήσεις για το δημόσιο χρέος τοποθετούνται στο 185,7% και 180,4% του ΑΕΠ για τα έτη 2022 και 2023 αντίστοιχα (από 193,3% του ΑΕΠ το 2021). Το προφίλ του δημόσιου χρέους (κεντρικής διοίκησης), μετά τις ρυθμίσεις του παρελθόντος, παραμένει ευνοϊκό, με τη μέση σταθμική διάρκεια στα 18,7 έτη το 2021 από 7,1 έτη το 2010, το ετήσιο μέσο σταθμικό επιτόκιο στο 1,57% το 2021 από 4,06% το 2010 και τον επίσημο τομέα να κατέχει το 77% του δημοσίου χρέους το 2021 από 16% το 2010.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-Anastasatos-Tasos-Eurobank
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τ. Αναστασάτος (Eurobank): Καλύτερη του αναμενομένου η ανάπτυξη στα α' τρίμηνο

Την επιτάχυνση της ελληνικής οικονομίας στο α’ τρίμηνο του 2024 υπογραμμίζει σε σχόλιό του ο επικεφαλής Οικονομολόγος της Eurobank. Ανάκαμψη γεωργικής παραγωγής, βιομηχανία και κατασκευές οδήγησαν την ανάπτυξη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεσοπρόθεσμο: Ανάπτυξη 2,5% το 2024 και πρωτογενές πλεόνασμα 2,1%

Σύμφωνα με το υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η ανάπτυξη θα επιταχυνθεί στο 2,6% το 2025, με το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει 2,1% και κατά το εν λόγω έτος. Συνεχής αποκλιμάκωση χρέους και πληθωρισμού.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμετάβλητη η βαθμολογία από τη Moody's, τι προβλέπει για την οικονομία

Στο Ba1 με σταθερή προοπτική η βαθμολογία από τον αμερικανικό οίκο. Προβλέπει ανάπτυξη 2,4% φέτος και 2,3% το 2025 με πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ. Τι χρειάζεται για να προχωρήσει σε αναβάθμιση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θετική πορεία αλλά και σημαντικές προκλήσεις για την οικονομία

Σύμφωνα με ανάλυση της Eurobank, τα πολεμικά μέτωπα σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, πιθανή έξαρση του πληθωρισμού αλλά και καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Σχεδίου Ελλάδα 2.0, αποτελούν τις βασικές προκλήσεις.