Μικρή παράταση για τις πέντε Μαΐου πήρε ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά μεγαλύτερη παράταση έχουν λάβει οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη της Εθνικής Οδού, που υλοποιείται ως δημόσιο έργο, έχει ήδη προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ – Intrakat.
Όμως, στην κυβέρνηση περιμένουν την αρκετά ακριβή μελέτη που έχει αναλάβει να υλοποιήσει η Lamda Development προκειμένου να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις για τη βιωσιμότητα της επέκτασης της περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω υπόγειας αστικής σήραγγας. Πρόκειται για δύσκολο έργο, για το οποίο πρέπει να μελετηθεί το κόστος κατασκευής σε μια εποχή υψηλών τιμών, αλλά και το κόστος διοδίων που θα επιβαρύνει τους χρήστες αν επιλεγεί η σύμβαση παραχώρησης.
Το σενάριο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με την καταβολή πληρωμών διαθεσιμότητας από το δημόσιο πρέπει να αποκλειστεί, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φαίνεται να στηρίζει τέτοια μοντέλα σε ανταποδοτικά έργα. Δηλαδή σε έργα που έχουν αρκετή κυκλοφορία ώστε να αποπληρωθεί το κόστος μέσω διοδίων.
Στο υπουργείο Υποδομών είχαν ανακοινώσει πως μέσα στην φετινή Άνοιξη θα είχαν λάβει τις τελικές αποφάσεις για τις επεκτάσεις. Όμως τώρα περιμένουν τη μελέτη για την υπόγεια σήραγγα μέχρι τη Λεωφ. Βουλιαγμένης για να εξετάσουν τα εναλλακτικά σενάρια.
Πιο εύκολες από πλευράς κατασκευής, αφού είναι σχεδόν ολοκληρωμένες, αλλά δύσκολες από πλευράς χρηματοδοτικού μοντέλου, είναι οι άλλες δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς Λαύριο και προς Ραφήνα. Και γι’ αυτές τις επεκτάσεις έχει πέσει στο τραπέζι το σενάρια κατασκευής ως δημόσια έργα, ως ΣΔΙΤ ή ως ενιαίου πακέτου. Όλα όμως θα εξαρτηθούν από τις συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα περιθώρια για νέα έργα με ΣΔΙΤ που μάλλον έχουν περιοριστεί σημαντικά. Όπως έχει γράψει το Business Daily ήδη κάποιοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας καρκινοβατούν.
Το σίγουρο είναι πως το Λεκανοπέδιο χρειάζεται τόσο αυτές τις επεκτάσεις, όσο και την αναβάθμιση της Αττικής Οδού και ας μην περιλαμβάνονται νέα έργα στη νέα σύμβαση παραχώρησης. Για παράδειγμα, δεν είναι γνωστό αν έχει μελετηθεί η αύξηση της κυκλοφορίας στο βασικό άξονα της Αττικής Οδού όταν ολοκληρωθούν και οι τρεις – τέσσερις επεκτάσεις.
Οι αναλυτές και ηχηρά ονόματα της παγκόσμιας αγοράς διαχείρισης αστικών αυτοκινητοδρόμων, όπως ο διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού Transurban που διαχειρίζεται τέτοιους οδικούς άξονες σε Αυστραλία και ΗΠΑ, προβλέπουν πως η κυκλοφορία στις πόλεις θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Ειδικά όταν –όπως συμβαίνει και στην Αθήνα– τα υπουργεία μεταφέρονται από το κέντρο των πόλεων προς τα προάστια, η πανδημία και η εργασία από το σπίτι επιτρέπει σε κάποιους να απομακρυνθούν από τον τόπο δουλειάς, κ.λπ. Στην αύξηση της κυκλοφορίας θα οδηγήσουν και νέες τεχνολογίες όπως η αυτόνομη οδήγηση.