Τα πολυετή παζάρια προκειμένου να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, το τμήμα Πάτρα – Πύργος δείχνουν πως δεν είναι εύκολη η χρηματοδότηση των επεκτάσεων των οδικών αξόνων που λειτουργούν σήμερα με συμβάσεις παραχώρησης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «ψειρίζει» εδώ και χρόνια την υπόθεση Πάτρα – Πύργος, ενός άξονα που είχε βγει από τη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αποφάσισε να τον επανεντάξει. Αν συνεχιστούν οι καθυστερήσεις είναι σίγουρο πως το έργο θα πάει για το επόμενο ΕΣΠΑ αφού δεν θα επαρκεί ο χρόνος για την ολοκλήρωσή του εντός της υφιστάμενης χρηματοδοτικής περιόδου.
Αντιμέτωπος με αντίστοιχα εμπόδια, κυρίως σε ότι αφορά τη διαστασιολόγηση των οδικών αξόνων, βρίσκεται ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για μια σειρά επεκτάσεις με τις οποίες θα ολοκληρωθεί το δίκτυο εθνικών οδών της χώρας. Σε κάποιες περιπτώσεις το υπουργείο Υποδομών αναγκάστηκε να σχεδιάσει μικρότερους δρόμους, με βάση τις διελεύσεις, προκειμένου να ικανοποιήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κάτι τέτοιο συνέβη με το στοιχειωμένο έργο της παράκαμψης Χαλκίδας, ο προϋπολογισμός του οποίου έχει περικοπεί σημαντικά γιατί η Κομισιόν είχε αρνηθεί τη χρηματοδότηση ενός πανάκριβου οδικού άξονα με χαμηλή κυκλοφορία. Ο διαγωνισμός του νέου, λιγότερο φαραωνικού, οδικού άξονα της Εύβοιας, έχει εξαγγελθεί από το υπουργείο Υποδομών και αναμένεται σύντομα.
Οι δυσκολίες με την παράκαμψη της Χαλκίδας αποτέλεσαν μάθημα για τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και δεν θέλουν να επαναλάβουν το ίδιο λάθος με το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά με το οποίο θα ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός. Και γι’ αυτό το τμήμα υπήρξαν παρεμβάσεις ώστε να υπάρξει η σωστή διαστασιολόγηση με στόχο να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε πως το έργο θα προχωρήσει και θα επιχειρηθεί η ένταξή του στο επόμενο ΕΣΠΑ. Οι μηχανικοί επισημαίνουν πως ακόμα και η λιγότερο ακριβή έκδοση του οδικού άξονα, έχει 14 ανισόπεδους κόμβους, κάτι που δεν θα αρέσει στις Βρυξέλλες. Το κόστος του έργου προσεγγίζει τα 240 εκατ. ευρώ.
Χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε και σε ένα άλλο στοιχειωμένο έργο, το τμήμα Σπάρτη – Γύθειο η μελέτη για το οποίο σέρνεται επί σχεδόν 15 χρόνια! Και σε αυτή την περίπτωση, η χαμηλή κυκλοφορία δεν επιτρέπει αισιοδοξία για χρηματοδότηση ενός οδικού άξονα με προδιαγραφές αντίστοιχες του εθνικού δικτύου. Η κοινοπραξία Μωρέας, που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη συμφώνησε πάντως να ολοκληρώσει τις μελέτες στο πλαίσιο αντισταθμιστικών οφελών από την ανάθεση αντιπλημμυρικών έργων.
Στο παρελθόν είχε υπάρξει μια προσπάθεια ώστε να πακεταριστεί σειρά επεκτάσεων και αναγκαίων συνδέσεων με το βασικό δίκτυο εθνικών οδών και να εξεταστεί η πιθανότητα ανάληψής τους από τους παραχωρησιούχους. Με βάση την εμπειρία κάποιων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Γαλλία και η Κροατία, είχε επιχειρηθεί να καταστρωθεί αντίστοιχο μοντέλο. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σοβαρή πρόοδος.