Μια όχι και τόσο ευχάριστη είδηση είχε η χθεσινή ομιλία του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή στο συνέδριο του Economist. Ο υπουργός ανέφερε πως η επέκταση της γραμμής 2 του μετρό στο τμήμα Ανθούπολη – Ιλιον, με δύο νέους σταθμούς και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, ενδέχεται να προκηρυχθεί στο τέλος του 2021. Ο ίδιος δεν ανέφερε ούτε λέξη για τις άλλες επεκτάσεις που σχεδιάζονται εδώ και χρόνια, χωρίς να προχωρούν.
Εν τω μεταξύ, η Αττικό Μετρό συνεχίζει να σπάει τα ρεκόρ καθυστερήσεων στις εργολαβίες του μετρό Θεσσαλονίκης και της επέκτασης της γραμμής 3 στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιά στην Αθήνα. Ακόμα και για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Αλσος Βεϊκου – Γουδή), μετά τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς για την επιλογή της κοινοπραξίας της ΑΒΑΞ ως προσωρινού αναδόχου, δεν υπάρχουν εξελίξεις εδώ και εβδομάδες. Για παράδειγμα είναι άγνωστη η τύχη του διαγωνισμού για τις πρόδρομες εργασίες – όπως μετατόπιση δημοσίων δικτύων, κ.λπ. - ώστε να κερδηθεί κάπως ο χαμένος χρόνος.
Εδώ και χρόνια έχει κολλήσει το έργο της υπογειοποίησης της γραμμής 1 στο τμήμα Νέο Φάληρο – Πειραιάς με προσθήκη ενός νέου σταθμού στα Καμίνια και προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ. Εδώ και χρόνια δίνονται συνεχώς υποσχέσεις πως θα προχωρήσει και η υπόγεια διακλάδωση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από Θησείο προς Καλλιθέα και το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με τέσσερις σταθμούς και κόστος 400 εκατ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και με τις εξαγγελίες απανωτών διοικήσεων της Αττικό Μετρό για την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου προς Νέα Ερυθραία – Καστρί – Εθνική Οδό, με υπογειοποίηση του σταθμού Κηφισιάς, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στα υφιστάμενα έργα, που δυσκολεύονται και στη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελούν σοβαρό εμπόδιο στον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό. Σοβαρό εμπόδιο θεωρείται και το γεγονός πως μέχρι σήμερα δεν έχει μελετηθεί επαρκώς η πιθανότητα υλοποίησης έργων σταθερής τροχιάς μέσω άλλων μεθόδων όπως οι συμβάσεις παραχώρησης. Ενώ στο εξωτερικό υπάρχουν αρκετά παραδείγματα, η δυσάρεστη εμπειρία από τις καθυστερήσεις και την εκτίναξη κόστους στη χώρα μας δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για τέτοιες σκέψεις.
Στην Αττικό Μετρό είχαν δηλώσει προ εβδομάδων πως σύντομα ανατίθενται τα τοπογραφικά για την επέκταση Ίλιον – Σταθμός Προαστιακού Ανω Λιοσίων, με δύο σταθμούς και προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ. Επίσης, στο στάδιο της διερεύνησης εναλλακτικών χαράξεων βρίσκεται η επέκταση Ελληνικό – Γλυφάδα με τρεις σταθμούς και προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ. Μόνο γι’ αυτά τα έργα, δηλαδή τις επεκτάσεις των γραμμών 1 και 2, απαιτούνται κεφάλαια κοντά στα 1,7 δισ. ευρώ. Αν προστεθεί και το κόστος του πρώτου τμήματος της γραμμής 4, που φτάνει τα 1,5 δισ. ευρώ, είναι εμφανές πως υπάρχει έλλειψη πόρων. Πρόβλημα που δεν θα λυθεί με το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς δεν χρηματοδοτεί τέτοια έργα.