Οι ηλεκτρονικές αγορές μπορεί να υπήρχαν τα τελευταία χρόνια ως επιλογή, αλλά το 2020, εξαιτίας και της πανδημίας, θα είναι η χρονιά της καθιέρωσης τους στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού που στρέφεται όλο και περισσότερο στον ψηφιακό κόσμο. Μια τάση που αναμένεται να σημειώσει αυξητικές τάσεις στο μέλλον, με τους Έλληνες καταναλωτές να επισκέπτονται όλο και περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Διεθνής Ένωση Ταχυδρομείων (ICT), οι Έλληνες καταναλωτές είναι από εκείνους που στράφηκαν δυναμικά φέτος στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Συνολικά, 52% των καταναλωτών δηλώνουν ότι αύξησαν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου, με το 23% να τις αυξάνει σημαντικά και το 29% να τις αυξάνει ελαφρώς κατά την περίοδο της πανδημίας.
Από τους καταναλωτές που δήλωσαν ότι έκαναν αρκετά περισσότερες αγορές ηλεκτρονικά, η Ελλάδα βρέθηκε στην 4η θέση με ποσοστό 23%, πίσω από Πορτογαλία, ΗΠΑ και Βρετανία, ξεπερνώντας τον μέσο όρο του 21%, ενώ προσπέρασε Αυστραλία, Γαλλία, Φινλανδία και Γερμανία.
Στην Πορτογαλία αυτοί που δήλωσαν αύξηση έφτασαν το 65%, ενώ σε ΗΠΑ και Βρετανία που είχαν ήδη υψηλά ποσοστά ηλεκτρονικού εμπορίου, περισσότεροι από 6 στους καταναλωτές δήλωσαν πως αγόρασαν περισσότερα προϊόντα διαδικτυακά κατά την διάρκεια του lockdown. Ως αιτία για τις αυξημένες τους διαδικτυακές αγορές, περίπου το 23% των ερωτηθέντων απάντησαν πως κατευθύνθηκαν στο διαδίκτυο εξαιτίας των κλειστών φυσικών καταστημάτων λόγω της πανδημίας.
Η πρόθεση των καταναλωτών να συνεχίσει τις αγορές από το διαδίκτυο δείχνει να έχει αυξητικές τάσεις που θα διατηρηθούν και μετά την πανδημία του κορονοϊού, με τα είδη πρώτης ανάγκης και οικιακής ψυχαγωγίας να καταγράφουν άνοδο. Όπως αναφέρει η έρευνα, το 49% των καταναλωτών συμφώνησαν πως εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού θα συνεχίζουν να ψωνίζουν περισσότερο μέσω του διαδικτύου και στο μέλλον.
Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές σε ποσοστό 53% συμφωνούν πως θα αυξηθούν οι ηλεκτρονικές αγορές στη μετά covid εποχή, με το 22% εξ αυτών να συμφωνούν έντονα, σημειώνοντας το 2ο μεγαλύτερο ποσοστό μετά τις ΗΠΑ και μεγαλύτερο από Βρετανία, Αυστραλία, Πορτογαλία, Γαλλία, Γερμανία και Φινλανδία, διαψεύδοντας τις προβλέψεις όσων θεωρούσαν πως η επιστροφή στην κανονικότητα θα οδηγήσει σε μείωση των συναλλαγών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Οι κατηγορίες ειδών που σημείωσαν την μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων κατά την διάρκεια της πανδημίας ήταν η ένδυση για το 29% των καταναλωτών, ενώ 27% άνοδο σημείωσαν τα είδη παντοπωλείου, με τα είδη υγιεινής και ομορφιάς να ενισχύονται κατά 25%.
Μια τάση που ήρθε για να μείνει
Τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού και η περίοδος της καραντίνας έδωσαν σημαντική ώθηση στις παραγγελίες φαγητού μέσω του διαδικτύου αλλά και στις εφαρμογές που ειδικεύονται σε αυτόν τον τομέα με την αγορά του online delivery να καταγράφει επιτάχυνση της αγοράς.
Υπενθυμίζουμε πως και σε έρευνα που είχαν πραγματοποιήσει το ΙΕΛΚΑ και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε σχέση με πέρυσι έχει υπερδιπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά, από το 21% των χρηστών διαδικτύου που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, σε 51%, με την καραντίνα να οδηγεί σε διπλασιασμό των χρηστών του διαδικτύου που αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω διαδικτύου, αλλά και σε πολλαπλασιασμό του τζίρου αρκετών κατηγοριών καταστημάτων.
Η πελατειακή βάση των διαδικτυακών αγοραστών δείχνει πως σταθεροποιείται στο 50% των χρηστών διαδικτύου, ενώ ενισχύεται και η χρήση πλατφορμών πολλαπλών καταστημάτων, ενώ το 83% των καταναλωτών πλέον προτιμά την παράδοση κατ’ οίκον για τα προϊόντα που αγοράζει διαδικτυακά.