ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Pixabay

«Βουτιά» τζίρου 30% στο εμπόριο, αγωνία για το δεύτερο lockdown

Να επιδοτηθούν υφιστάμενες και όχι νέες θέσεις εργασίας, να υπάρξει πλήρης απαλλαγή από ενοίκια και να επιτραπεί το click & collect ζητούν έμποροι και βιοτέχνες από την κυβέρνηση.

Την αδήριτη ανάγκη να διαφυλαχθούν όχι μόνο οι υγιείς εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά και το σύνολο της μικρομεσαίας ελληνικής επιχειρηματικότητας, υπογραμμίζει ο εμπορικός κόσμος, εν μέσω ενός δεύτερου lockdown που απειλεί να τινάξει στον αέρα κάθε προσδοκία για μικρή ανάκαμψη του τζίρου τις τελευταίες εβδομάδες του έτους.

Αβεβαιότητα, ανασφάλεια και αγωνία αποτελούν τα κυρίαρχα συναισθήματα για τους εμπόρους, οι οποίοι καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα κρίσιμο διάστημα του έτους με κατεβασμένα ρολά, χωρίς έσοδα, αλλά με συσσωρευμένες υποχρεώσεις.

Και αν οι καταναλωτές έσπευσαν να κάνουν αγορές τις τελευταίες δύο ημέρες πριν το κλείσιμο των καταστημάτων, τονώνοντας την αγορά σε βαθμό που θύμιζε περίοδο προ των γιορτών, άγνωστη παραμένει η εξέλιξη του αγοραστικού ενδιαφέροντος τις επόμενες εβδομάδες, καθώς η αβέβαιη εξέλιξη της πανδημίας καθιστά τους καταναλωτές επιφυλακτικότερους.

Ο Οκτώβριος έκλεισε με πτώση τζίρου γύρω στο 30% κατά μέσο όρο στο λιανεμπόριο, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, και πλέον πληθαίνουν οι φωνές που ζητούν διαφοροποίηση της λειτουργίας των καταστημάτων σε αυτήν την φάση ώστε να διασωθεί ό,τι είναι δυνατόν. Χαρακτηριστική είναι η πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών & Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ) να αποστείλει επιστολή προς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εκφράζοντας τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των μελών του κλάδου.

Τι ζητούν οι έμποροι και βιοτέχνες

Ειδικότερα, ο ΣΕΒΠΠΑ προτείνει να επιτραπεί και στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης, η λειτουργία της υπηρεσίας click and collect (παραγγελία ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και παραλαβή από το κατάστημα), προσφέροντας τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των καταναλωτών μόνο έξω από τα φυσικά καταστήματα, χωρίς συνωστισμό.

Όπως εύστοχα σημειώνει ο Σύνδεσμος, με αυτόν τον τρόπο το κέρδος των καταστημάτων θα είναι η αποφυγή των καθυστερήσεων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών, πρόβλημα που αναδείχθηκε στην προηγούμενη καραντίνα και τα πασχαλινά δώρα δεν έφτασαν ποτέ… Αντίστοιχα αιτήματα βρίσκουν υποστηρικτές και σε άλλους υποκλάδους του λιανεμπορίου, καθώς αναζητείται η φόρμουλα ανάσχεσης ενός νέου κύματος λουκέτων και απολύσεων.

Στο ίδιο πνεύμα, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ζητά την τροποποίηση της εξαγγελθείσας επιδότησης 100.000 νέων θέσεων εργασίας, που έως σήμερα δεν έχει αποδώσει, σε επιδότηση 100.000 υφιστάμενων θέσεων, ώστε να επιδοτηθεί πραγματικά η εργασία.

Ο ΕΣΑ ζητά επίσης την νομοθετική ρύθμιση για απαλλαγή από την καταβολή ενοικίων για επιχειρήσεις που έκλεισαν υποχρεωτικά μετά από κρατική εντολή, καθώς και μειωμένο ενοίκιο κατά 40% για όλες τις υπόλοιπες πληττόμενες επιχειρήσεις, για τους επόμενους έξι μήνες. Και στις δύο περιπτώσεις θα πρέπει να επιδοτούνται αντίστοιχα ιδιοκτήτες των ακινήτων, μία παρέμβαση που κοστολογείται σε λιγότερο από 100 εκατ ευρώ, ενώ η προαιρετική μείωση ενοικίων θα πρέπει να ισχύσει για χρονικό διάστημα ακόμη έξι μηνών, σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας.

Προβληματισμός και για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις

Σε κάθε περίπτωση, το ψηφιακό κανάλι αναμένεται να αποτελέσει το πεδίο της εμπορικής δραστηριότητας τις επόμενες ημέρες, όμως και εκεί διαπιστώνεται αυξημένη επιφυλακτικότητα εκ μέρους των επιχειρηματιών.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της μηχανής αναζήτησης μόδας glami.gr, το 76% των καταστημάτων με πολλαπλά κανάλια διανομής αλλά και το 53% των ehsops που συμμετείχαν στην έρευνα, εκφράζουν φόβο για την περίοδο του δεύτερου lockdown, ενώ μόλις το 17% των επιχειρήσεων που διαθέτουν και φυσικό κατάστημα διαβλέπει θετικές προοπτικές. Πάντως πάνω από το 60% των eShop επενδύει στο να ενισχύσει το στοκ του πριν από την περίοδο του Black Friday και των Χριστουγέννων, ευελπιστώντας ότι η αισιοδοξία θα υπερκεράσει την ανασφάλεια. 

Στα ενδιαφέροντα ευρήματα της ίδιας έρευνας περιλαμβάνεται και το γεγονός ότι περίπου ένας στους πέντε ερωτηθέντες σημειώνει ότι δεν επικεντρώνεται στα εποχικά είδη, αλλά στις μικρότερες και συχνότερες συλλογές, ώστε να προσαρμοστεί άμεσα σε τυχόν αλλαγές των καταναλωτικών προτιμήσεων.

Black Friday με πανδημία

Και σε διεθνές επίπεδο πάντως, το δεύτερο κύμα της πανδημίας αποδεικνύεται πολύ σκληρό για το εμπόριο, με τις επιχειρήσεις να προχωρούν σε πολύ γενναίες εκπτώσεις, ενόψει της Black Friday, ενώ δεν είναι λίγοι και οι ευρωπαϊκοί retailers που συμμετέχουν στην κινεζικής έμπνευσης Single’s Day, που γιορτάζεται αύριο 11/11.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Edited, οι εκπτώσεις της Black Friday είναι διαθέσιμες πολύ νωρίτερα φέτος, με την Ισπανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες να προσφέρουν τις πιο γενναιόδωρες προσφορές το νωρίτερο.

Συγκεκριμένα οι εκπτώσεις στην αμερικανική αγορά αγγίζουν ακόμη και το 60%, ενώ στην Ευρώπη, η Ιταλία προσφέρει τις πιο δελεαστικές προσφορές, με μειώσεις τιμών στα προσφερόμενα ήδη έως 42%. Σε αναταραχή παραμένει και η αγορά της Βρετανίας, στην οποία αναμένεται αύξηση των online πωλήσεων κατά 40% τον φετινό Νοέμβριο, καθώς περί το 55% των διατιθέμενων προϊόντων θα προσφέρονται με έκπτωση που αγγίζει το 40%, προκειμένου να κινηθεί εμπόρευμα που παραμένει σε στοκ. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρενάρουν» τις τιμές οι έμποροι για να δώσουν ώθηση στη ζήτηση

Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις ή αναβάλλουν τις αγορές τους. Οι έμποροι των μη βασικών αγαθών συγκρατούν τις τιμές και «ποντάρουν» στον τουρισμό.
Εμποριο, Καταστηματα, Μαγαζια
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Πώς ο εμβολιασμός επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες

Βάσει της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, η μεγαλύτερη ανησυχία του εμβολιασμένου κοινού αποτυπώνεται και στο ότι το 47% των εμβολιασμένων προσπαθεί να κάνει γρήγορα τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ, έναντι μόλις 19% του μη εμβολιασμένου.
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΛΠΕ: Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος το τελευταίο εξάμηνο

Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος το 90% των καταναλωτών θεωρούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2021.