Παράταση για τις 4 Δεκεμβρίου έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στην προθεσμία υποβολής προσφορών για τον χρηματοοικονομικό και τεχνικό σύμβουλο που θα αναλάβουν να σχεδιάσουν το διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Η υποβολή προσφορών είχε αρχικά προγραμματιστεί για σήμερα, ενώ χθες κατατέθηκαν κανονικά οι προσφορές για τη θέση του νομικού συμβούλου.
Η παραχώρηση της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και ο σχεδιασμός της νέας σύμβασης έχει γίνει αρκετά πολύπλοκος αφού η κυβέρνηση επιδιώκει να προχωρήσει ως δημόσια έργα δύο από τις επεκτάσεις του οδικού άξονα: Την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης και την επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Πρόκειται για επεκτάσεις, η υλοποίηση των οποίων θα κρίνει την κυκλοφορία της Αττικής Οδού, τα μελλοντικά έσοδα, κ.ο.κ.. και γι’ αυτό επηρεάζουν σημαντικά το σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Με την επέκταση της Λεωφ. Κύμης, για παράδειγμα, θα περιοριστεί σημαντικά η κυκλοφορία της Αττικής Οδού στο τμήμα από την Λεωφόρο Κηφισίας μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης. Σ’ αυτό το τμήμα υπάρχει σήμερα κυκλοφοριακή συμφόρηση κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες.
Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως θέλουν να προχωρήσουν αυτόνομα τις δύο επεκτάσεις ώστε να εξασφαλίσουν πως δεν θα ενταχθούν μελλοντικά στη σύμβαση της Αττικής Οδού. Τα έσοδα από τη νέα, πολυετή, παραχώρηση του πλέον κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας θα πάνε για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, με βάση δεσμεύσεις απέναντι στους δανειστές. Για το δημόσιο χρέος θα πάνε και τα έσοδα από τις νέες συμβάσεις παραχώρησης των υπολοίπων οδικών αξόνων, οι οποίες λήγουν, όμως, σε σχεδόν δυόμισι δεκαετίες από σήμερα.
Αν και στο υπουργείο Υποδομών έχουν ανακοινώσει πως από τις αρχές του 2021 μπορεί να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, μέχρι στιγμής φαίνεται πως θα υπάρξει κάποια καθυστέρηση. Πρόκειται για έργο που θεωρείται ώριμο αφού σχεδιάζεται εδώ και χρόνια, υπάρχουν απαλλοτριώσεις και έχει μελετηθεί το ενδεχόμενο υπογειοποίησης σε προβληματικά σημεία, όπου κάποιοι έκτισαν στις απαλλοτριωμένες ή προς απαλλοτρίωση εκτάσεις.
Πολύ πιο δύσκολο είναι το σχέδιο για επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης γιατί περιλαμβάνει μια μεγάλη αστική σήραγγα. Στο υπουργείο ανακοίνωσαν πως μπορεί να βάλουν στο ίδιο «πακέτο» και την αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης ώστε να γίνει ελεύθερη λεωφόρος, δηλαδή με συνεχή ροή κυκλοφορίας.