Ιδιαίτερα θετική είναι η πορεία της Ελλάδας αναφορικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, καθώς κατόρθωσε να βελτιώσει κατά 12 ποσοστιαίες μονάδες την επίδοσή της τη διετία 2017 - 2019 και να εμφανίζει, μάλιστα, την τέταρτη μεγαλύτερο πρόοδο μεταξύ των κρατών της Ευρώπης στον εν λόγω τομέα.
Μάλιστα όπως υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), η πρόοδος της Ελλάδας ήταν τη τέταρτη ταχύτερη μεταξύ 36 χωρών οι οποίες εξετάσθηκαν στο «eGovernment Benchmark 2020».
Βάσει των στοιχείων της έρευνας το Λουξεμβούργο είναι η χώρα, η οποία πέτυχε το μεγαλύτερο άλμα, βελτιώνοντας κατά 20 μονάδες την επίδοσή της στην ψηφιακή διακυβέρνηση. Ακολουθεί η Ουγγαρία, που βελτίωσε τις επιδόσεις τις κατά 19 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία διετία και η Σλοβενία κατά 18 μονάδες. Η επόμενη χώρα με τη μεγαλύτερη πρόοδο είναι η Ελλάδα.
Βέβαια η εικόνα δεν είναι απόλυτα ρόδινη, τονίζει ο ΣΕΠΕ, καθώς η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. σε θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αν και τα σχετικά στοιχεία αφορούν το 2019 και δεν αποτυπώνουν τη σημαντική πρόοδο, που έχει σημειωθεί στη χώρα, ειδικά από το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID-19 και μετά.
Σημειώνεται ότι το «eGovernment Benchmark 2020» αξιολογεί τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη δημόσια διοίκηση και τη διαφάνεια στην παροχή τους, το πόσο εύχρηστες είναι οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες για τις φορητές συσκευές, καθώς και τη διασυνοριακή διαλειτουργικότητα.
Οι χώρες - πρωταθλητές
Οι Μάλτα, Εσθονία, Αυστρία και Λετονία, είναι οι χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις σε θέματα ψηφιακής διακυβέρνησης στην Ευρώπη. Στη Μάλτα, το ποσοστό ψηφιακής ολοκλήρωσης στον Δημόσιο τομέα ανέρχεται σε 97%. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Εσθονία είναι 92%, ενώ για την Αυστρία και τη Λετονία 87%. Από κοντά ακολουθούν η Δανία (84%), η Λιθουανία και η Φινλανδία (83% και οι δύο χώρες).
Η έκθεση δείχνει ότι η ψηφιακή παροχή δημόσιων υπηρεσιών έχει βελτιωθεί τα τελευταία δύο χρόνια σε ολόκληρη την Ευρώπη. Και οι 36 χώρες, που εξετάζει η σχετική έκθεση αναφοράς της Επιτροπής, κατάφεραν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους την τελευταία διετία.
Ο συνολικός μέσος όρος της Ευρώπης στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση βρίσκεται στο 68%, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα η αντίστοιχη επίδοση ήταν 62%. Πλέον, το 78% των δημόσιων υπηρεσιών στην Ευρώπη μπορεί να ολοκληρωθεί μέσω Διαδικτύου.
Από τους επιμέρους δείκτες, η διαφάνεια των διαδικτυακών δημόσιων υπηρεσιών βελτιώθηκε στο 66% από 59% πριν από δύο χρόνια. Η mobile friendly εκδοχή των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών έχει, επίσης, αυξηθεί και τώρα ανέρχεται στο 76% (από 62% πριν από μία διετία).
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι περισσότερες από 3 στις 4 διαδικτυακές υπηρεσίες έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε κινητή συσκευή. Ωστόσο, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο παραμένει μεγάλη πρόκληση, καθώς μόνο το 20% όλων των κρατικών διευθύνσεων URL ιστότοπων πληρούν βασικά κριτήρια ασφαλείας.
Πώς γίνεται η αξιολόγηση
Η έκθεση εξετάζει τις επιδόσεις των κρατών με βάση πέντε επιμέρους κριτήρια: πόσο διαθέσιμες και φιλικές προς τον χρήστη είναι οι δημόσιες ηλεκτρονικές υπηρεσίες (User Centricity), το επίπεδο διαφάνειας των κρατικών Αρχών κατά την παροχή των e-υπηρεσιών, πώς γίνεται ο έλεγχος των προσωπικών δεδομένων των χρηστών (Transparency), πώς λειτουργούν οι κύριοι τεχνολογικοί ενεργοποιητές (Key Enablers), σε ποιον βαθμό οι δημόσιες υπηρεσίες είναι διαθέσιμες πέρα από τα εθνικά σύνορα για τους Ευρωπαίους πολίτες (Citizen Cross Border Mobility) και για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις (Business Cross Border Mobility).
Την έκθεση αναφοράς ετοιμάζει για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το Ινστιτούτο Capgemini, σε συνεργασία με την IDC κα το Politecnico di Milano. Το eGovernment Benchmark 2020 εξετάζει τις επιδόσεις των 27 κρατών - μελών της Ε.Ε. συν την Ισλανδία, τη Νορβηγία, το Μαυροβούνιο, τη Σερβία, την Ελβετία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Τουρκία, την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία.